סטיב ווזניאק, ממייסדי אפל: "המחשב עדיין לא מחליף את המורה"

"התלמידים מרגישים שתוכנת המחשב היא כמו ספר, לא כמו חבר אנושי", אמר מייסד אפל בכנס בנושא חינוך שנערך בחולון ● הוא סייר בדרום ואמר כי "רקטות הן טכנולוגיה רעה; מחשבים הם טכנולוגיה טובה"

עם הראש בחלל. סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, מתוך ויקיפדיה

"המחשב הוא הכלי האקדמי החשוב ביותר שיש כיום", אמר באופן לא מפתיע סטיב ווזניאק, שהקים את אפל (Apple) יחד עם סטיב ג'ובס. "מחשבים כיום קלים יותר לשימוש וכדי להשתמש בהם, לא צריך להיות מומחה בתחום, כפי שהיה פעם".

ווזניאק דיבר בכנס החינוך Education של מפעל הפיס, שנערך אתמול (ב') בחולון. אף על פי שהוא כמובן בעד מחשבים וטכנולוגיות, לדברי ווזניאק, הם עדיין לא מחליפים את המורה. “תוכנת מחשב זמינה כיום לכל חומרי הלימוד, והיא קצת יותר טובה מספר, אבל התלמידים מרגישים שהיא כמו ספר, לא כמו חבר אנושי", ציין. "אני מחכה ליום בו המחשב יהיה כמו חבר של התלמיד, שיכול לתת להם הדרכה".

זוהי הפעם הראשונה שווזניאק מגיע לישראל. על אף שכמה משתתפים מחו"ל שהיו אמורים להשתתף בכנס ביטלו את הגעתם לישראל בגלל המצב, הוא לא עשה זאת ופתח את ביקורו בסיור בדרום, במהלכו הופעלה אזעקת צבע אדום. "זה לא בסדר, זו לא דרך לחיות", אמר. "הרקטות מרצועת עזה הן טכנולוגיה רעה. מחשבים הם טכנולוגיה טובה".

מרבית דבריו בכנס הוקדשו לשילוב טכנולוגיה במערכת החינוך ונאמרו במסגרת ראיון שקיים עימו על הבמה ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים ובעבר איש היי-טק בעצמו.

"היצירתיות יורדת ביום שמתחילים ללמוד בבית ספר"

המייסד במשותף של אפל ידוע בחיבתו הגדולה לטכנולוגיה ולמכשירי ה-iPhone של החברה – הוא מוכן לעמוד שעות בתור בכל פעם שמושק מכשיר חדש – ומצדד מאוד בהכנסת מחשבים למערכת החינוך. "אנחנו לא יכולים לממן מורה לכל תלמיד, אבל אנחנו יכולים לממן מחשב לכל תלמיד", ציין ווזניאק. "בכל פעם שהמחשב יהיה קצת יותר טוב הוא יהיה יותר אנושי. היום אנחנו שואלים מכשירי חלונות (Windows), אנדרואיד (Android) ו-iPhone שאלות בקול ובשפה טבעית. בכל אופן, אני מקווה שהמחשבים לא יהיו חכמים יותר מאיתנו, אבל שיהיו ידידותיים".

ווזניאק מצדד בהשקעת משאבים במערכת החינוך על ידי חברות פרטיות. הוא סיפר שהוא עצמו עשה זאת, וגם אפל עשתה זאת עוד בימיה הראשונים.

מנגד, הוא טען שמערכת החינוך חונקת את היצירתיות של התלמידים: "היצירתיות יורדת ביום שמתחילים ללמוד בבית ספר. תלמיד כבר לא יכול לפתוח כל דלת ולראות להיכן היא מובילה, הוא צריך לעשות מה שאומרים לו. פחות חשוב מה מלמדים, יותר חשוב ליצור בתלמידים רצון ללמוד. אני אוהב כשאני רואה צעירים שיש להם הרבה רעיונות, שרוצים להתחיל משהו ולשנות את העולם. זו הרוח היזמית. צריך למצוא דרך שלא להרוג את הרוח הזאת, צריך לחנך ילדים שיעשו את הבחירות שלהם. כשתלמיד בוחר בשביל עצמו, יש לו בסיס רחב הרבה יותר".

הוא נשאל מה תהיה המהפכה הטכנולוגית הבאה והשיב שהוא לא יכול להעריך. "אי אפשר לדעת. אין נוסחה, זה עניין של תחושה. זו תחושה שהייתה לסטיב ג'ובס. צריך רעיון של משהו שאתה יודע שיהיה נהדר בשבילך. כשהייתי מהנדס, פיתוח הרעיונות היה חלק מרכזי בחיים שלי, אבל להפוך משהו שעיצבתי למוצר בחנויות לא היה התחום החזק שלי. למרבה המזל, היו לי השותפים הנכונים. צריך עבודת צוות, צריך את הרעיונות ואת האנשים שייבנו את זה", הוסיף.

לסיכום אמר ווזניאק כי "אני חושב שבעוד 30 שנים המחשבים יוכלו לאבחן אותנו טוב יותר מרופא. זה מעלה את השאלה: מה יהיה הערך של המוח שלנו? אני לא חושב שהמחשב יהיה כמו המוח שלנו, כי אנחנו לא יודעים איך המוח שלנו בנוי. אני לא חושב שנגיע למחשבים כל כך חכמים בגלל חוק מור (הקביעה שלפיה צפיפות הטרנזיסטורים במעגלים משולבים מוכפלת כל 18 עד 24 חודשים – נ"א). אנחנו תיכף מגיעים לקצה היכולות של חוק מור. אני מקווה שהמחשבים לא יהיו חכמים כמונו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים