גרטנר: Web 2.0, מיחשוב ענן, IPTV, עולמות וירטואליים ו-SOA – יהפכו לשגרה תוך חמש שנים

טכנולוגיות נוספות שחברת המחקר צופה שישנו את פני התעשייה בשנים הבאות: RFID, דפוס בתלת מימד, ארכיטקטורות של העברת נתונים תלוית הקשר, רובוטים ניידים ו-"תוספות" טכנולוגיות לגוף האדם ● הפתעה: התוכנות החברתיות ואתרי מיקרו-בלוגינג דוגמת טוויטר - כבר החלו במגמת צניחה ו-"בקרוב יחל תהליך של התפכחות בקרב המשתמשים הארגוניים", צופה ג'קי פן, סגנית נשיא בגרטנר

חמש טכנולוגיות ותפיסות צפויות לשנות את העולם בכלל ואת עולם המיחשוב בפרט, בשנים הקרובות – כך מעריכה חברת המחקר גרטנר (Gartner). הטכנולוגיות הן Web 2.0, מיחשוב ענן, טלוויזיה באינטרנט (IPTV), עולמות וירטואליים וארכיטקטורה מוטת שירותים (SOA) אשר תוך חמש שנים תהפוכנה למיינסטרים ותהיינה חלק משגרת החיים.

גרטנר בחנה את הבשלות של 1,650 טכנולוגיות ומגמות ב-79 מגזרי טכנולוגיה, נושאים ותחומי תעשייה. בדו"ח שהוציאו השבוע, Hype Cycle Special Report, הבוחן את השנה האחרונה ואת מחצית העשור שלפנינו, קובעים החוקרים, כי ב-"פסגת ההייפ" ל-2009 נמצאות טכנולוגיות דוגמת מיחשוב ענן, ספרים אלקטרוניים דוגמת אלו שמציעות אמזון (Amazon) וסוני (Sony) וטלוויזיה באינטרנט. טכנולוגיות אלו צפויות להתייצב תוך שנתיים עד חמש שנים. עוד מציינים האנליסטים בדו"ח, כי התוכנות החברתיות ואתרי מיקרו-בלוגינג, דוגמת טוויטר (Twitter) – כבר החלו במגמת צניחה ו-"בקרוב יחל תהליך של התפכחות בקרב המשתמשים הארגוניים".

לדברי ג'קי פן, סגנית נשיא בגרטנר, ושותפה לכתיבת הספר “Mastering the Hype Cycle” בהוצאת בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד, "כשבוחנים את היתרונות האמיתיים, מעבר לציפיות שמעורר ההייפ, אנחנו מגלים כמה טכנולוגיות אשר להן פוטנציאל אמיתי לחולל שינוי ולהפוך לחלק משגרת חיינו תוך פחות מחמש שנים. בטווח הרחוק יותר, מעבר לאופק של החמש שנים, טכנולוגיות נוספות שצפויות לשנות את פני התעשייה כוללות את ה-RFID, דפוס בתלת מימד, ארכיטקטורות של העברת נתונים תלוית הקשר, רובוטים ניידים ו-'תוספות' טכנולוגיות לגוף האדם".

לגבי מיחשוב ענן, מציינים החוקרים, כי "בעידן בו עסקים מחפשים אחר הדרכים החסכוניות ביותר לצרוך את שירותי ה-IT שלהם, גובר העניין בקבלת קשת רחבה של שירותים – כמו עוצמה מיחשובית, אחסון ויישומים עסקיים מהענן – במקום מציוד חומרה המצוי באתר הארגון". לדברי פן, "רמת ההייפ סביב מיחשוב ענן בענף ה-IT היא מחרישת אוזניים, כשכל יצרן מציג את האסטרטגיה והגרסה שלו לתחום, כמו מחשוב ענן פרטי וגישות היברידיות, ובכך מעצים עוד יותר את ההייפ".

הקורא האלקטרוני של סוני והקינדל (Kindle) של אמזון משכו השנה תשומת לב רבה, מציינים האנליסטים בדו"ח. "עם זאת, מכשירים אלה עדיין סובלים מבעיות הקשורות לתבניות קבצים קנייניות ולטכנולוגיות של ניהול זכויות דיגיטליות", נכתב, "אלו, בשילוב עם המחיר הגבוה עדיין, מגבילים את קצב אימוצה של טכנולוגיה זו, ודוחפים אותה לעבר שלב ההתפכחות".

הדו"ח מציין טכנולוגיות שכבר עברו את פסגת ההייפ, ביניהן תוכנות חברתיות. לדברי החוקרים, "המודעות לטכנולוגיה חברתית היא גבוהה, בשל הפופולריות של תוכנות חברתיות הקשורות לצרכנים ולשירותי Web 2.0. בארגונים גוברת במהירות המגמה של התנסות בהטמעתן. המעבר מכלים נקודתיים לערכות משולבות גרמו לאימוץ רחב יותר, אך גם לציפיות גבוהות".

עם זאת, קובעים החוקרים, כי "ניתן לזהות את סימני ההתפכחות המבוססים על ההבנה שגם עם הערכה, עבודה רבה חייבת להיעשות על מנת לבנות פריסה יעילה של תוכנה חברתית". כך, מוסיפים האנליסטים, "מיקרו-בלוגינג בכלל וטוויטר בפרט, הגיעו לרמות פופולריות גבוהות במיוחד ב-2009, וכבר ניתן לראות התפכחות בלתי נמנעת סביב 'זיהום הערוץ'. מיקרו-בלוגים הופכים לכלי סטנדרטי בפלטפורמות תוכנה ארגוניות חברתיות, ומתמקמים לצד ערוצים נוספים בארגון, כגון דואר אלקטרוני, בלוגים ומאגרי מידע, wikis ועוד – ומאפשרים להחליף מידע בצורה חדשה, מהירה, שנונה וקלה להטמעה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים