שר התמ"ת, בן אליעזר: 20 אלף יפוטרו ב-2010 אם תקציב המדען לא יגדל בחצי מיליארד שקלים

"קיימת חשיבות רבה בהבטחת פעילותן הרציפה של קרנות המו"פ המופעלות על ידי המדען הראשי", אמר השר בנימין בן אליעזר ● "חברות שימשיכו וישקיעו במו"פ גם בזמן המשבר, תהיינה תחרותיות ואטרקטיביות יותר בטווח הארוך" ● ד"ר אלי אופר, המדען הראשי, לאנשים ומחשבים: הביקוש לתמיכה מהמדען בפרויקטי IT הוא קטן, ולפיכך, התמיכות ניתנות בהתאם

הדיבורים על יציאה מהמיתון וסוף המשבר לא משכנעים את בנימין (פואד) בן אליעזר, שר התעשייה, המסחר והתעסוקה: "אם הממשלה לא תמצא תקציב נוסף למו"פ בהיקף של חצי מיליארד שקלים, משמעות הדבר היא ש-20 אלף איש לא ימצאו תעסוקה בשנה הבאה".

בן אליעזר אמר דברים אלה בתדרוך עיתונאים שנערך היום (ג') בלשכתו בתל אביב. בתדרוך השתתף גם ד"ר אלי אופר, המדען הראשי. השר הציג תמונה עגומה של הביקושים לתמיכות ולהשקעות שהופנו לממשלה בשנה האחרונה. על פי התקציב המאושר, למדען הראשי יש הרשאה לספק הקצאות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקלים, בעוד שבצנרת ישנן בקשות העומדות על כשני מיליארד שקלים.

לדברי בן אליעזר, מתוך 20 אלף המפוטרים בתעשייה הצפויים בשל אי-אישור התקציב הנוסף שנדרש, 4,000 לא יועסקו באופן ישיר בשל כך. לדבריו, הפער התקציבי עומד על כ-450 מיליוני שקלים: 310 מיליון לפיתוח מוצרים, 70 מיליון לחממות, 70 מיליון לטובת מגנ"ט (מסגרת הסיוע של לשכת המדען הראשי בתמ"ת, המטפלת ברובד של התשתית הטכנולוגית לתעשייה הישראלית), וכן שלושה מיליוני שקלים לצורך תקצוב תנופה, תוכנית סיוע למיזמים טכנולוגיים מתחילים.

"קיימת חשיבות רבה בהבטחת פעילותן הרציפה של קרנות המו"פ המופעלות על ידי המדען הראשי", אמר בן אליעזר, "חברות אשר ימשיכו וישקיעו במו"פ גם בזמן המשבר, תהיינה תחרותיות ואטרקטיביות יותר בטווח הארוך". בן אליעזר אמר, כי מיד עם כניסתו לתפקידו, הוא הנחה את המדען הראשי להעדיף, ככל שניתן, ולאשר פרויקטים שמביאים לכמה שיותר ידיים עובדות למשק הישראלי, וזאת תוך קידום הפריפריה.

בן אליעזר הכריז על הקמת מרכזי פיתוח של חברות גדולות בפריפריה, וכן הורה על השמת מפוטרי היי-טק לטובת התעשייה המסורתית. זאת, הסביר, כחלק ממסקנות דו"ח ועדת מקוב, שהמליץ על צעדים להעצמת התעשייה המסורתית באמצעות חדשנות ותחכום. "המשבר הכלכלי גרם לכך שחברות היי-טק רבות נאלצו לפטר עובדים, ובמקום לשלם להם דמי אבטלה, תוכל המדינה להשימם במפעלים הזקוקים לכישוריהם".

בהגיבו על הביקורת שנמתחה בימים האחרונים, לפיה חלוקת התקציבים של המדען אינה מידתית ולא יעילה, אמר ד"ר אופר, כי כל החברות שהפרויקטים שלהם אושרו בתחילת השנה וניתנה להם התחייבות, למרות שהתקציב עדיין לא אושר – מקבלות את הכספים בימים אלו. "עד לחודש יוני האחרון הועברו לתעשייה אישורים על התחייבות של כספי מדען בהיקף של 760 מיליון שקלים, לעומת 526 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד", אמר המדען הראשי, "עד סוף יולי מוצה מלוא התקציב הבסיסי למדען. כעת, העיכובים עליהם מדברים להעברת התקציב, נובעים מאי סיום המו"מ עם האוצר על החלוקה הסופית של תקציב המדען. זאת למרות המסגרת התקציבית שאושרה בממשלה".

השר בן אליעזר העריך, כי מדובר בימים ספורים, עד לפתירת העניין. באשר לתוספת התקציבית הנדרשת, לא ידעו לומר עוזריו של השר, כמו גם לא אנשי לשכת המדען הראשי, מאין היא תגיע. הם העריכו כי על השר יהיה להיאבק על כך בממשלה.

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים, לגבי סיוע והשקעות בפרויקטי IT, ענה ד"ר אופר, כי הביקוש לתמיכה מהמדען בפרויקטי IT הוא קטן, ולפיכך, התמיכות ניתנות בהתאם ."פרויקטי מיחשוב הם קצרי טווח, תהליכי הפיתוח שם בודדים ומהירים, ובדרך כלל הם מוצאים את המימון בלעדינו, או שהמסלולים שלנו לא מתאימים להם", אמר ד"ר אופר, "מדובר בדרך כלל בחברות מבוססות. אין הדבר דומה לענפי הביוטכנולוגיה או הביוכימיה, שם תהליכי הפיתוח הם ארוכי טווח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים