דברה בוון, מזכירת מדינת קליפורניה: "מערכות קוד פתוח הן עתידה של ההצבעה האלקטרונית"

"מערכות IT מבוססות קוד פתוח הן העתיד. אמנם יש בעיות רבות ומכשולים שצריך לעבור, אולם אין ספק שהמערכות הפתוחות הללו הן התשובה לבחירות נקיות ומדויקות יותר", אמרה הפוליטיקאית הדמוקרטית הבכירה, שהייתה דוברת המפתח בכנס הענק OpenSource World ● קבעה: "אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש, שהקוד הפתוח הוא המניע המרכזי בו"

"מערכות קוד פתוח הן עתידה של ההצבעה האלקטרונית", אמרה דברה בוון, מזכירת מדינת קליפורניה, שהייתה דוברת המפתח בכנס התשתיות ומערכות ההפעלה הפתוחות הגדול בעולם – OpenSource World, שנפתח אמש (ד') בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב. לדבריה, "המערכות הללו תעשנה רק טוב למערכות הבחירות בארה"ב. הן תהיינה מאובטחות יותר ותגרומנה לפחות בעיות ופגמים שהתרבו ללא הרף וזיהמו את התוצאות במערכות הבחירות במדינה וביבשת בעשור האחרון".

הכנס נערך בסימן יציאה מהמיתון, לצד החיסכון התפעולי שעדיין נדרש ממנהלי ה-IT בארגונים. על כן, כנס LinuxWorld השנתי השתלב הפעם עם שני כנסים נוספים: NGDC – הדור הבא של מרכזי המיחשוב, וכנס נוסף בנושא מיחשוב ענן. בכנס המאוחד משתתפים אלפי מנהלי IT מרחבי העולם.

בוון אחראית, בין השאר, במסגרת תפקידה על ניהול מערכות הבחירות במדינה. בשל כך, היא בעלת תקציב (לרבות תקציב מיחשוב) – הנפרד מתקציב המדינה, שנמצאת בסכנת קריסה כלכלית. מאז בחירתה מטעם המפלגה הדמוקרטית לתפקיד לפני שלוש שנים, היא מובילה "מסע צלב" כדבריה, למען הטמעת מערכות מבוססות קוד פתוח במדינה, הן במסגרת פרויקטים של ממשל זמין והן במסגרת מערכת הבחירות עליה היא מופקדת. היא רמזה בדבריה, כי החלה לפעול בנושא בעקבות הניצחון השנוי במחלוקת בבחירות לנשיאות ארה"ב של ג'ורג' וו. בוש על אל גור בפלורידה ב-2000. "איננו יכולים שיקרו עוד טעויות שכאלה", אמרה.

לדברי בוון, בימים אלה היא נמצאת "במרתון דיונים אינטנסיבי", הבוחן את החלפת מכונות ההצבעה הממוחשבות מתוצרת Diebold, בעלות תוכנה קניינית – במכונות הצבעה מבוססות קוד פתוח. המדובר בפרויקט ענק בהיקף עשרות מיליוני דולרים. לדבריה, מופעלים עליה לחצים מכיוונים שונים שלא לעשות כך: מצד אנשי אבטחה, הטוענים שמערכות מבוססות קוד פתוח אינן מאובטחות דיין, מצד מנהלי שו"ב הטוענים שהמערכות הפתוחות לא ניתנות לשליטה מרכזית מספקת, מצד שמרנים מסוגים שונים, הטוענים שההחלפה לכשעצמה תיצור יותר בעיות מאשר הישארות עם המערכות הקיימות, וכן מצד הביורוקרטים לסוגיהם – שלדבריה מקשים עליה את החיים.

קליפורניה היא בעלת מספר התושבים הרב ביותר בארה"ב, ומונה יותר מ-36 מיליון איש, כמחצית מתוכם רשומים, לדברי בוון כמצביעים. היא אחראית לתפעול ימי הבחירות, הכוללים עשרות אלפי קלפיות ומאות אלפי עובדים. האתגר המרכזי שלה, אמרה בוון, הוא להגיע לדרגת אמינות מרבית בתוצאות ההצבעה. בניגוד לבנקים, שלדבריה מעלימים את העובדה שנגנבים מהם כספים, "איננו יודעים מהו נתון הפריצות ומה עלותן". לעומתם, אמרה, היא כממונה על הבחירות, אינה יכולה להרשות לעצמה פרצות כלשהן במערכת.

אתגרים נוספים הצפויים לה במסגרת ההטמעה העתידית של מערכת מבוססת קוד פתוח, ציינה בוון, הם העדר בסיס נתונים כלל ארצי, מה שמביא לכך שאזרחים רבים מצביעים ביותר ממדינה אחת, בניגוד לחוק; יצירת מסך חשאיות וירטואלי, שיבטיח את פרטיות ההצבעה, ועוד היבטי אבטחה, דוגמת אימות חתימה, אימות הצבעה, ומניעת הצבעה כפולה.

מנגד, ציינה בוון, מערכות מבוססות קוד פתוח שכבר הוטמעו במערך ה-IT הממוחשב בקליפורניה, הביאו ליתר שקיפות מבעבר. כך, סיפרה לדוגמה, כי הצלבת הנתונים בין המערכת הקיימת לזו הפתוחה, חשפה שהמערכת הקיימת "העלימה" אלפי מצביעים: "אנו עובדים קשה על יצירת תהליכי בקרה במערכת הבחירות". היבט נוסף של שקיפות, אמרה הוא העלאת ספר הבוחרים לרשת, פרויקט שגם הוא מבוסס קוד פתוח. היא סיפרה שבסיור שערכה לאחרונה בעיראק ובאפגניסטן, חיילי צבא ארה"ב הודו לה על מימוש פרויקט זה.

בוון סירבה לקבל, לדבריה את הביקורת שיש על מערכות מיחשוב פתוחות בהיבט האבטחה, ואמרה שהבעיה העיקרית בפרויקט בחירות היא האבטחה הפיסית. כך, סיפרה שגילתה קלפיות שחותמת האבטחה שלהם נשארה סגורה כנדרש, אלא שהתוצאות זויפו על ידי פתיחת קופסאות הקלפי מלמטה. "לא כל מה שנראה מאובטח – אכן מאובטח".

היא סיימה את דבריה בסיפור, הממחיש את חשיבות המיחשוב מבוסס ענן כמסייע לתקציבי ארגונים בשעת משבר. כך, אמרה, אחד השירותים שהממשל הזמין מעניק, עלה במדינת קליפורניה כענן במיקור חוץ, ולתדהמתה, במקום חשבון זהה של 800 אלף דולרים במערכת תוכנה קניינית – החשבון בשירות הענן עלה 13 דולרים. זאת ועוד: לאחר מכן חשבות המדינה קיבלה החזר של שישה דולרים נוספים, בשל טעות שנעשתה בחישוב. "אין ספק שהענן מביא לצמצום תקציבי", אמרה בסיפוק.

"מערכות IT מבוססות קוד פתוח הן העתיד", סיכמה בוון, "אמנם יש בעיות רבות ומכשולים שצריך לעבור, אולם אין ספק שרק מערכות פתוחות יכולות לשלב בין צמצום התקציב של ה-IT המוקדש לנושא, לצד יצירת מערכת אמינה, מדויקת וכמעט נטולת יכולת לזיוף התוצאות. אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש, שהקוד הפתוח הוא המניע המרכזי בו".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים