שוק ה-BI מתחמם: ליבי איבדה את הבלעדיות על קוגנוס לטובת משווקים נוספים שמונו על ידי יבמ

המשווקים החדשים שיתחרו בליבי הם דטה מיין, גילון, בייקוניקס ואופיסופט ● יבמ: המדיניות שלנו היא מאז ומעולם היתה שלא לתת בלעדיות לאף משווק ● ירון הירשזון, מנכ"ל משותף בליבי: "אני מברך את המשווקים החדשים. יש לנו 400 לקוחות ונמשיך להוביל את השוק" ● עינת שמעוני, STKI: "עיקר התחרות תהיה בהרחבת פרויקטים קיימים בארגונים"

ליבי טכנולוגיות, שבשנים האחרונות ייצגה ושיווקה את כלי ה-BI של קוגנוס (Cognos) בישראל, איבדה את הבלעדיות שלה על מוצרי החברה. מאז רכישתה של קוגנוס על ידי יבמ (IBM), בנובמבר 2007, המשיכה ליבי להיות המפיצה הבלעדית בשוק המקומי. אולם, בימים האחרונים החלו להגיע למערכות העיתונים הודעות מחברות אחרות שקיבלו מיבמ אישורים רשמיים לשיווק מערכות הבינה העסקית של קוגנוס בארץ – אישורים שמבטלים כאמור את הבלעדיות שהייתה לליבי. לאנשים ומחשבים נודע, כי לליבי יצטרפו בקרוב המשווקים הנוספים דטה מיין, גילון, בייקוניקס ואופיסופט. בשוק מעריכים, כי לא מן הנמנע שבקרוב ימונו משווקים נוספים.

גורמים ביבמ ישראל מסבירים שלא לציטוט, כי מדיניותה של החברה הייתה מאז ומעולם שלא לתת בלעדיות למשווק יחיד באף אחד מהמוצרים שהיא מוכרת ברחבי בעולם. על כן, המהלך של מינוי משווקים חדשים לפלטפורמה שהחברה רכשה לא מכבר, אינו צעד ייחודי לקוגנוס או לישראל. ביבמ אומרים עוד, כי הם משוכנעים שהלקוחות ימשיכו לקבל את השירות והתמיכה הטובים ביותר, ומדגישים שיבמ תעקוב אחר הנושא.

ירון הירשזון, מנכ"ל משותף בליבי טכנולוגיות, אמר כי הוא לא מופתע ממינוי המשווקים החדשים. לדבריו, "מוכרת לנו המדיניות של יבמ לגבי היעדר הבלעדיות, ונערכנו לכך מבעוד מועד. יש לנו 400 לקוחות בישראל ואני משוכנע שנמשיך להוביל את השוק בתחום ה-BI. יש לנו מרכז תמיכה שהקמנו עבור הלקוחות ובכוונתנו להמשיך ולהפעיל אותו".

לדבריו, השנה האחרונה – למרות המיתון – הייתה פוריה מאוד בשוק ה-BI, וההכנסות ממכירת קוגנוס היו גבוהות מעבר לציפיות. הוא ציין, כי לפני כמה שנים ביצעה ליבי שינוי אסטרטגי באופי פעילותה, וכיום 80% מהעסקים שלה הם פרויקטים – ולא מכירת רישיונות תוכנה. "המשכנו לעבוד בשיא הכוח גם ב-2009. אנו מעסיקים 37 אנשי מקצוע ולא פיטרנו איש".

עינת שמעוני, סגנית נשיא ואנליסטית בכירה ב-STKI, אומרת ששוק ה-BI בישראל עובר שינויים רבים, שאחת התוצאות שלהם היא שלא קונים היום BI "קלאסי", להגדרתה. "ארגונים בוחרים בהרחבה ובהתמקדות בתחומים מסוימים, ועושה רושם שהתחרות בין החברות שתמכורנה רישיונות של קוגנוס תהיה על השוק הזה".

על פי נתוני STKI, שוק ה-BI בישראל עמד בשנת 2008 על מחזור של כ-130 מיליון דולרים, מתוכם כ-80 מיליון דולרים שנובעים משירותים, והיתר ממכירת כלים – ETL (גזירה ושליפת נתונים), DW ו-MDM. שמעוני מזכירה, בשוק ה-BI התרחשה באחרונה מגמה של נוכחות מוגברת של ספקי פלטפורמה/אפליקציות, ולצידם ספקים אחדים שנותרו Best of Breed עצמאיים. "עם זאת, בהרבה ארגונים יש יותר מפלטפורמה אחת – לא בגלל שהארגונים רוצים בכך, אלא מפני שפלטפורמות שונות מתמחות בתחומים שונים – תחומים שקשה לוותר עליהם", אומרת שמעוני.

שמעוני העריכה באחרונה, כי שוק ה-BI יישאר יציב במהלך 2009 בזכות המגמה הרווחת בארגונים של הרחבת השירותים בתחום ה-BI, לצד הנפקת לוחות מחוונים (Dashboards) עבור ההנהלה.

לקוגנוס, כידוע, מתחרות רבות בשוק ה-BI. אחת החזקות שבהן היא מיקרוסופט (Microsoft), שמשווקת באופן אגרסיבי את מערכת ה-BI שלה על גבי SharePoint ופלטפורמת אופיס. מתחרות נוספות, אך חזקות לא פחות, הן קליקוויו (QlikView), ביזנס אובג'קטס (Business Objects) – שנרכשה על ידי סאפ (SAP), סאס (SAS) הוותיקה – שנשארה חברת ה-BI העצמאית היחידה בשוק ומיוצגת בישראל על ידי מיה מחשבים בראשותו של צבי צוויג, פנורמה – שיש לה נתח שוק יציב למדי בשוק ואחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים