דיווחים: הרשויות באירופה החלו לבחון את המיזוג בין אורקל וסאן

החוקרים אמורים לקבוע עד שלושה בספטמבר אם ניתן לאשר את העסקה או שיש צורך בחקירה מעמיקה יותר שתימשך 90 ימים ● לא ניתן היה לקבל תגובה מהרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי, מאורקל או מסאן ● בחודש יוני החליטו במשרד המשפטים האמריקני להוסיף ולחקור את המיזוג נוכח החששות ביחס לגורלם של הרישיונות לשפת התכנות ג'אווה

הרשויות באירופה החלו לבדוק את המיזוג המתוכנן בין אורקל (Oracle) לסאן (Sun) – כך עולה מדיווחים שפורסמו במספר כלי תקשורת בעולם בימים האחרונים. רק אם יתברר, כי המיזוג אינו מנוגד לחוקים להגבלים עסקיים, יעניקו הרשויות של האיחוד האירופי אור ירוק לעסקה, ששווייה 7.4 מיליארד דולרים. בארה"ב נחקר המיזוג כבר מזה מספר חודשים, והבדיקה באירופה מוסיפה עוד מכשול בדרך להשלמת העסקה. באורקל קיוו כי העסקה תיסגר כבר בקיץ הנוכחי.

באירופה נבדקות ההשלכות של המיזוג על תעשיית התוכנה ושוק התוכנה. החוקרים אמורים לקבוע עד שלושה בספטמבר אם ניתן לאשר את העסקה או שיש צורך בחקירה מעמיקה יותר שתימשך 90 ימים. לא ניתן היה לקבל תגובה מהרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי או מאורקל. דובר סאן סירב להגיב.

עוד פורסם, כי מהרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי פנו למנהל בכיר בחברת התוכנה MayFlower מגרמניה, בניסיון לקבוע מה המעמד של מסד הנתונים בעל הקוד הפתוח MySQL ביחס למסדי הנתונים של אורקל בשוק.

בחודש שעבר עברה אורקל משוכה אחת בדרך למיזוג, לאחר שבעלי המניות של סאן אישרו את המיזוג. זאת, לאחר שבחודש מאי הגישו חלק מבעלי המניות של סאן שלוש בקשות לתביעה ייצוגית נגד עסקת הרכישה, בטענה ש-"הצעת המכירה של אורקל אינה הוגנת ואינה ראויה". באמצעות תביעות ייצוגיות אלה ניסו בעלי המניות של סאן למנוע את העסקה.

בחודש יוני החליטו במשרד המשפטים האמריקני להוסיף ולחקור את המיזוג נוכח החששות ביחס לגורלם של הרישיונות לשפת התכנות ג'אווה. משרד המשפטים ביקש לקבל מידע נוסף אודות הרישוי של הג'אווה, שרצה על מיליארדי רכיבים בעולם. בזמנו מסר דן וול, פרקליט של אורקל, כי חקירה זו לא תמנע את השלמת המיזוג בקיץ הנוכחי ואמר, כי "אנחנו מסוגלים לפתור כמעט את כל הבעיות הכרוכות בעסקה". הוא העריך שהבדיקות הנוספות לא יפגמו באישור הרכישה. לדבריו, "אני מצפה בכיליון עיניים שהחקירה תסתיים בקרוב ולא תעכב את מימוש העסקה בקיץ הקרוב".

מכשול נוסף לעסקה נוגע לכך שסאן מסרה בחודש מאי לרשות האמריקנית לניירות ערך שהיא החלה בבדיקת החשד שלפיו ביצעה החברה עבירה על חוקי ארצות הברית, כאשר שילמה תשלומי שוחד במסגרת פעילות מכירה של מוצריה "מעבר לים". בהודעה של סאן לא צוין באיזו מדינה מדובר.

עוד נכתב בהודעה, כי "על פי החשד, במהלך שנת הכספים 2009, שהסתיימה ביוני 2008, ביצעו גורמים עצמאיים (בתוך סאן) תשלומי שוחד על דעת עצמם, על מנת לקדם מכירות של מוצרי סאן". על פי ההודעה, העברות התשלומים בוצעו מחוץ לביצוע העסקאות עצמן – פעולה שמנוגדת לחוק "Foreign Corrupt Practices", האוסר על חברות אמריקניות לשלם כספים לצורך זירוז עסקאות מכירה גם במדינות שבהן שוחד הוא חלק בלתי נפרד מהליך ביצוע העסקה. סאן הודיעה, כי היא עדכנה בעניין את כלל גורמי אכיפת החוק בארצות הברית, וכי היא בעצמה מקיימת חקירה שבה היא בודקת את החשד.

דובר של אורקל אישר לאחר מכן לוול סטריט ג'ורנל, כי החברה הייתה מודעת לחקירת החשדות לשוחד עוד בטרם נתנה את ההצעה לרכישת סאן. הרג'יסטר הבריטי ציין, כי לפי מסמכים שסאן הגישה לרשות האמריקנית לניירות ערך העריכה אורקל, כי ביטול עסקת המכירה יעלה לערך 260 מיליוני דולרים, בתוספת הוצאות שונות של עוד כ-45 מיליונים

כאשר נודע לראשונה על המיזוג המתוכנן בין אורקל לסאן, בחודש אפריל האחרון, העריכו מומחים כי מיזוג כזה יתקל בפחות מכשולים מאשר מיזוג בין סאן ליבמ (IBM), עליו דובר בתחילה. זאת משום שהנתח המשותף של יבמ וסאן בשוק השרתים גדול מאוד, וקיים חשש למונופול גם בשוק האחסון.

בין תחומי הפעילות של אורקל וסאן יש פחות חפיפה, לכאורה, משום שאורקל מתמקדת בתוכנה ואילו סאן מתמקדת בחומרה. אולם, כעת מתברר כי החפיפה הקיימת בשוק מסדי הנתונים, והחששות לגורלם של שפת ג'אווה ומערכת ההפעלה סולאריס, עלולים להערים קשיים בדרך להשלמת העסקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים