חמי פרס, קרן פיטנגו: "כף של המשקיעים הישראליים כמעט ולא מגיע לענף ההיי-טק שלנו"
"הון הסיכון מגיע למדינות כמו הודו וסין, כפי שהיה מגיע פעם לישראל", אמר פרס - שותף-מנהל בפיטנגו, במפגש פורום SmartUP שערכו אורקל ישראל ו-HP ישראל ● לדבריו, "משבר זה לא משהו שאתה נכנס ואז יוצא ממנו, אלא משהו שגורם לכל העולם להשתנות"
"כסף של משקיעים ישראלים כמעט ולא מגיע לתעשיית ההיי-טק שלנו. רוב השקעות הון הסיכון זורמות אלינו ממדינות זרות", זעק אמש (ב') חמי פרס, שותף-מנהל בקרן הון הסיכון פיטנגו (Pitango). פרס היה הדובר המרכזי במפגש פורום SmartUP שערכו אורקל (Oracle) ישראל ו-HP ישראל בבית HP ברעננה, בהשתתפות כ-150 יזמים טכנולוגיים. לדבריו, "היקף ההשקעות בישראל יורד בצורה מאוד משמעותית. משבר זה לא משהו שאתה נכנס ואז יוצא ממנו, אלא משהו שגורם לכל העולם להשתנות".
"לסינים יש מילה חדשה – innovation ('חדשנות')", סיפר פרס. "הון הסיכון מגיע למדינות כמו הודו וסין, כפי שהיה מגיע פעם לישראל. אמריקה – שוק היעד המסורתי של החברות הישראליות, נכנסה לחובות גדולים מאוד, והסינים טסים קדימה. יש להם אינסוף כסף מזומן והם יודעים איך לכוון את התעשייה שלהם לפי מה שהם צריכים".
פרס הוסיף, כי בעוד שכל העולם נמצא עכשיו בגירעון, הסינים צמחו בשנה האחרונה ב-7%. "אנחנו צריכים להסתכל על המזרח", קבע, וסיפר על השקעה שביצעה פיטנגו בחברה סינית בשם ג'ינקו סולאר, שמפתחת שבבים לתעשיית הסולאר.
צילום ועריכת וידיאו: גיא רז |
בנאומו התייחס פרס גם אל היזמים הישראלים, וטען, כי "חלק גדול מהם מגיע אליו בימים אלו עם תוכניות לא מספיק טובות. אלו תוכניות שדומות למה שהיה לפני עשר שנים, ולא מתאימות לעולם שמשתנה בקצה הרבה יותר מהיר ותחרותי". כאשר נשאל מה כדאי לעדכן בתוכניות העסקיות אותן מגישים היזמים לעיון הקרן, התייחס פרס שוב לעולם החדש אותו גילה באסיה, והסביר, כי ההיערכות למכירה במזרח דורשת שינוי מבני-תרבותי מיזמי הסטארט-אפים.
פרס הסביר עוד, כי ראיית העולם של אנשי קרן פיטנגו השתנתה עכשיו. "פעם היינו בטוחים שכל חברה שנשקיע בה תגיע להנפקה בוודאות ואולי נקבל הצעה למכור אותה בדרך", אמר, אך לא חשף כמה מחברות הפורטפוליו של הקרן אכן הגשימו את החלומות הוורודים הללו. הוא הסביר, כי היום המצב שונה ו-"אין בכלל הנפקות או אקזיטים. יש פחות כסף בשוק".
זיו עומר – מנהל מרכז המצוינות לסטארט-אפים של אורקל ישראל, ויובל סברוני – סמנכ"ל המכירות של אורקל ליצואני תכנה, הציגו חזית אופטימית יותר מזו של פרס, והציעו דרכי פעולה ממשיות לסטארט-אפים צעירים. הם סיפרו על עשרות חברות סטארט-אפ חדשות שפונות אליהם לשם מתן עזרה וחתימת חוזי עבודה עתידיים, והודיעו שהחברות הבינלאומיות בהן הם מועסקים ישמחו לשמוע על טכנולוגיות ישראליות חדשות ולסייע ליזמים צעירים בפיתוח וליווי של רעיונות טכנולוגיים חדשים.
הסיבה שמניעה את אורקל לפעול כך, היא שאם אחת מחברות הסטארט-אפ הללו תהפוך לשחקנית עולמית, היא תהיה למעשה עוד ערוץ שיווק של חברת ה-IT הבינלאומית הגדולה, ותמכור אוטומטית את מסד הנתונים של אורקל או כלי תוכנה אחרים כ-OEM, לאלפי לקוחות בעולם. אנשי אורקל אף הדגישו את תוכנית ההשקעות אותה הם מפעילים יחדי עם המדען הראשי, דרכה יכולים יזמים צעירים לגייס מימון התחלתי של כמה מאות אלפי שקלים תוך חודשים ספורים בלבד. המדובר במסלול חליפי נוח ביותר לגיוס הון עבור כל יזם IT עם חזון, שאינו מתנגש עם ניסיונות גיוס ההשקעה העתידיים מקרנות הון הסיכון.
תגובות
(0)