13 שנים של ידע מקוון: ויקיפדיה חגגה בר מצווה

האנציקלופדיה החופשית ציינה 13 שנים להקמתה בכנס חגיגי בו השתתפו 150 ויקיפדים

לצד פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ואנשים ומחשבים כמובן, קשה לחשוב על אתר אינטרנט שבו אנחנו נוהגים להשתמש בתדירות רבה כל כך, כמו ויקיפדיה (Wikipedia). את האתר הקים ג'יימי וולס ב-15 בינואר 2001, מה שאומר שהיא חגגה ממש השבוע בר מצוה. וכדי לחגוג, התכנסו בסוף השבוע החולף 150 ויקיפדים בבית גוגל שבתל אביב כדי לציין את המאורע החגיגי.

בתחילת המפגש עדכן יו"ר קרן ויקימדיה (Wikimedia) ישראל, איציק אדרי, כי למעלה מ-530 מיליון גולשים ייחודיים, לפי מדד ComScore, עושים שימוש מדי חודש בוויקיפדיה. בחודש דצמבר נצפו כ-19 מיליארד דפים בכלל הוויקיפדיות. 63 מיליון דפים מתוכם בוויקיפדיה העברית.

אדרי סיפק הצצה לנתונים הסטטיסטיים של האתר: כ-75 אלף עורכים מרחבי העולם כותבים ומעדכנים באופן שוטף את ויקיפדיה, הפועלת כיום ב-287 שפות.

האנציקלופדיה מונה, נכון לכתיבת שורות אלה, 30.13 מיליון ערכים בכל השפות, כאשר ישנם 4,424,026 ערכים באנגלית ו-153,854 בעברית. אם היו מנסים להדפיס את כל הערכים בוויקיפדיה האנגלית, היא היתה מתפרסת על 1,958 כרכים. והנתון הזה לא נעצר, כאשר 6,375 ערכים חדשים נכתבים מדי יום ועשרות אלפי ערכים מתעדכנים ב-8.44 מיליון עריכות מדי חודש.

במהלך האירוע, סיכמו הוויקיפדים את השנה האחרונה, בה התבצעו פעילויות תחזוקה ושיפור לאתר: בין השאר, נערכה אקדמיית ויקיפדיה החמישית והתקיימו שני אירועי האקטון ראשונים מסוגם, בהם סייעו מתכנתים לשפר את ויקיפדיה.

פרויקטים נוספים שהתקיימו במהלך השנה תחת האצטלה של ויקיפדיה כללו סיורים שבהם כ-185 משתפים העלו כאלפיים תמונות לוויקישיתוף, פרויקט "ויקיפדיה ואהבת אתרי מורשת" במהלכו התקיימו כ-30 סיורים בהשתתפות 400 משתתפים והועלו 7,000 תמונות ואף פרויקט ויקי אוויר – 11 טיסות שבמהלכן צולמו כ-2,100 תמונות.

אדרי אף סקר אפליקציות שונות שמרחיבות את השימוש באנציקלופדיה, ביניהן כזו המראה אילו ערכים הם הנצפים ביותר בקרבתו של המשתמש, אפליקציה המחברת בין GPS לתמונות (שבהמשך הכנס תואר גם יישום שלה בצורת בוט, המעדכן את הערכים העוסקים באתרים במיקום המדויק שלהם על כדור הארץ), ואחרונה אך לא חביבה, המיועדת לעצלנים ההופכת כל ערך למצגת.

דרור לין, ויקיפד ותיק, הציג את הפרויקט המשותף לויקיפדיה ולספריה הלאומית במסגרתו למדו עובדים בספריה כיצד לערוך ערכים בויקיפדיה, והיום יש שם שמונה ויקיפדים. לין סיפר גם על כך שהספריה שחררה קרוב ל-3,000 קבצים חופשיים, 900 תמונות, 14 קבצי מפות עתיקות וכן דפים של שישה ספרים עתיקים ואף 45 קבצי אודיו. במהלך הפרויקט הועשרו 93 ערכים ונכתבו 34 חדשים.

בהרצאה נפרדת התייחס לין לבעיית זכויות היוצרים, כאשר ארצות הברית, בה נמצאים השרים של ויקיפדיה, מנסה לאפשר זכויות יוצרים לתקופות ארוכות של עד 170 שנה, בעוד אמנת ברן עליה חתומות מרבית מדינות העולם מאפשרת להשתמש ביצירה 70 שנה לאחר מות היוצר, כאשר גם מספר זה ניתן לקיצור בחוק.

הנושא הזה עדיין נתון לויכוחים ודיונים בין ויקימדיה ישראל לקרן ויקימדיה העולמית, כאשר על השולחן מונחת הצעה לפיה יתאפשר לצפות בתמונות ממדינות המתירות זאת והם יוחשכו למשתמשים ממדינות בהן התמונות אינן מותרות לשימוש חופשי. דוגמה לתמונות שהן חופשיות בישראל אך לא בארה"ב הן הצילום של טקס הכרזת מדינת ישראל וכרזה של עשור להקמתה.

הויקיפד אבנר קנטור דיבר בהמשך על הויכוח בין המצמצמים לבין המכלילנים – באשר לשאלה התמידית מי ראוי לערך, ואילו נושאים ראויים לאזכור בערך. הסוגיה הזו קשורה בשאלה האם תפקיד האנציקלופדיה לחנך (כפי שביקש במקור הפילוסוף היווני היפיאס איש אליס שכתב את האנציקלופדיה הראשונה) או לספק את הידע ושהקורא ישפוט. בסופו של דבר, החווה קנטור את דעתו, הפתרון הוא הגעה להחלטה משותפת בתום דיונים והצבעות.

ויקיפד אחר, "בן נחום" כינויו, טען להטיה פוליטית של ויקיפדיה, כאשר ערכים בנושאים פוליטיים נערכים על ידי אנשים בעלי עניין ולרוב, לטענתו, בכיוון אחד, ולכן יש לאפשר פלורליזם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים