פרופ' יוסי פרשקר, הטכניון: "בכל מה שנוגע לתחבורה הציבורית – הממשלה לא קיימת"
"הממשלה לא מסוגלת ליישם דברים כמו שצריך, לא מבצעת תכנון תחבורה ציבורית ואין לה ראייה כוללנית; יש אי סדר ואימפוטנטיות", אמר פרופ' פרשקר, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה ● רענן חסידוף, מהנדס תחבורה ומנחה הפאנל, מסתייג: "התחום התקדם בשנים האחרונות"
"בכל הנוגע לתחבורה הציבורית, אין בארץ ממשלה, אין תכנון, לא קיימות רשויות מטרופוליטניות וארציות שמנהלות את התחבורה, אין ראייה כוללנית של המצב. מה שיש זה אי סדר ואימפוטנטיות – הפקידות הממשלתית לא מסוגלת ליישם בתחום דברים כמו שצריך והפוליטיקאים לא רוצים לעשות זאת. הם רק אומרים שהם רוצים אבל אלה שהם מעוניינים למצוא חן בעיניהם אינם הציבור אלא המקורבים שלהם". דברים חריפים אלה אמר פרופ' יוסי פרשקר מהפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון ולשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה.
פרופ' פרשקר סיכם פאנל בנושא שילוביות בתחבורה הציבורית, שהיה חלק מכנס World eGov Forum 2013 שהתקיים באולם הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. מנחה הפאנל היה מהנדס התחבורה רענן חסידוף.
בדבריו ביקר פרשקר גם את טיפולה של התקשורת במצב התחבורה הציבורית בארץ וקרא לו "אי-תונות". "אומרים שהעיתונות היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, אבל אני קורא מעט מאוד דברים ביקורתיים על התחבורה הציבורית בישראל. אני לא קורא מאמרים שנוגעים לאי הנוחות, אי התכנון, אי הביצוע, לכישלון הכללי של ניהול התחבורה בישראל. העיתונות, כמו הפוליטיקאים, פשטה רגל בנושא. המזל של הפוליטיקאים הוא שהעיתונאים כמותם", אמר.
ככלל, לדברי פרופ' פרשקר, "לא העיתונות ולא הממשלה עושות את תפקידיהן. אנחנו נמצאים בהתמוטטות מערכות, לא רק בתחבורה". הוא קרא למשרד התחבורה להתמקצע בנושא, כי "אם הוא לא יהיה מקצועי – נמשיך לסבול".
"דרושה פעולה משותפת של המפעילות והממשלה"
חסידוף אמר כי כדי שתהיה שילוביות טובה בתחבורה הציבורית, צריכה להיות פעולה משותפת של החברות המפעילות והממשלה. "כיום, המצב הוא שכל אחד אומר שהשני יתחיל לעסוק בנושא", ציין.
הוא הוסיף כי "הציבור מבקש אפשרות להגיע באמצעות התחבורה הציבורית מנקודה א' לנקודה ב' בדרך הנוחה ביותר, עם זמן המתנה קצר ושימוש רק בכרטיס אחד. בנוסף, נדרש לשדר אמינות לציבור. אנחנו לא רוצים ולא יכולים להתחרות ברכב הפרטי, אבל אנחנו שואפים לצמצם את השימוש בו. אם לא נספק לנוסעים את השירות בצורה הטובה ביותר ובזמן הכי קצר, אנשים יחזרו לרכב הפרטי ורק מי שלא תהיה לו ברירה ייסע בתחבורה הציבורית".
עם זאת, חסידוף אמר כי "בשנים האחרונות התקדמנו: התחבורה הציבורית עברה לכרטיסי רב קו, בוצעו רפורמות שונות, יש פיילוט למידע בזמן אמת בתחנות האוטובוס, קיימים מתקני אופניים ליד תחנות הרכבת ויש שירות חנה וסע. בנוסף, הטכנולוגיה קיימת, אפשר לתכנן את הנסיעה באמצעות אפליקציות שונות. הדברים הולכים לכיוון טוב, אבל צריך הרבה סבלנות".
המקרה של המטרונית
קובי מגמי, מנהל פרויקט המטרונית בחיפה מטעם חברת יפה נוף, הציג את הפרויקט. הוא ציין כי קיימות כיום 90 מטרוניות, שש מהן היברידיות, וכי "עברנו כבר את רף 100 אלף הנוסעים, בעוד שההערכות היו שהמספר יגיע עד כה ל-80 אלף".
לדבריו, "הטכנולוגיה מהווה חלק חשוב מפרויקט המטרונית. בנוסף, הפרויקט הצריך ביצוע סנכרון בין הרבה מאוד גורמים – וזה היה קשה. הממשלה מעט איחרה בלוח הזמנים אבל בסך הכול נעשתה עבודה טובה".
תגובות
(0)