ד"ר יובל הדס, אוניברסיטת בר אילן: "הטכנולוגיה הכרחית כדי לשפר את התחבורה הציבורית"

"ישראל מובילה בטכנולוגיות אולם דרושה הסתכלות מערכתית, לא לעשות דברים טלאי על טלאי", אמר ד"ר הדס, הדס, ראש תחום לוגיסטיקה במחלקה לניהול של אוניברסיטת בר אילן ● שי ג'רבי, יועץ תחבורה, דיבר על אינטגרציה בין טכנולוגיות במטרה לשפר את תפעול הרמזורים בכבישים

"הטכנולוגיה הכרחית כדי לשפר את התחבורה הציבורית. האמצעים הטכנולוגיים קיימים, ישראל מובילה בזה, וכל מה שיש לעשות הוא לרתום אותם למטרה. דרושה לצורך העניין הסתכלות מערכתית, לא לעשות דברים ספוראדיים בלבד, לא טלאי על טלאי", כך אמר ד"ר יובל הדס, ראש תחום לוגיסטיקה במחלקה לניהול של אוניברסיטת בר אילן.

ד"ר הדס דיבר בפאנל בנושא שילוביות בתחבורה הציבורית, שהיה חלק מכנס World eGov Forum 2013 שהתקיים אתמול (ב') באולם הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. מנחה הפאנל היה מהנדס התחבורה רענן חסידוף.

לדברי ד"ר הדס, "מעברים בין אמצעי תחבורה ציבורית מאפשרים לאזרח נגישות יותר טובה, כיסוי טוב יותר של הרשת. צריך להשתמש באמצעים הטכנולוגיים על מנת לעשות אותה קלה ונוחה יותר לאזרח". הוא ציין כי יש לתכנן את השילוביות בין אמצעי התחבורה הציבורית כך שהנוסעים, שבחלקם הם אנשים מבוגרים או בעלי מוגבלויות, יצטרכו ללכת את המינימום האפשרי כשהם עוברים בין אמצעי תחבורה אחד לשני – רכבת לאוטובוס או אוטובוס אחד למשנהו, לדוגמה.

טכנולוגיה בתפעול רמזורים
שי ג'רבי
, יועץ תחבורה, דיבר לאחר הפאנל על פרויקטים שנועדו לבצע העדפה בעת תפעול רמזורים: מתי יש להפעיל את האור הירוק לכלי הרכב ומתי להולכי הרגל, ובאיזה כיוון. הוא אמר כי פרויקט שכזה מצריך אינטגרציה בין טכנולוגיות שונות ולצורך כך, על מתכנני המדיניות ומהנדסי התנועה בתחום לדבר באותה השפה, מה שהם לא עושים כיום.

שי ג'רבי, יועץ תחבורה. צילום: קובי קנטורלדבריו, "פרויקט שכזה מתבסס על שלושה מאפיינים מרכזיים: אינטגרציה בין טכנולוגיות, הנדסת תנועה ותפעול תחבורה ציבורית, כאשר על כל זה מפקחת האינטגרציה. עולות בו מספר שאלות: איך מזהים רכב? באילו מקרים יש לתעדף כיוון מסוים של נסיעה על פני האחרים? איך משנים את תפקוד הרמזור? ולאיזה פרק זמן 'משחררים' את האור הירוק עבור כיוון נסיעה – ומתי?"

ג'רבי הוסיף כי בהיבט הטכנולוגי, יש בפרויקט שכזה את התשתית, הגלאים וארון המנגנון. הוא ציין כי קיימים בכלי רכב שונים משדרים ש-"מתקשרים" עם הגלאים של הרמזורים, וכך הגלאים מזהים שהם קיימים בצומת וניתן לשקול האם צריך לתת לאותם כלי רכב העדפה או לא. עם זאת, לדבריו, אין להתבסס על המשדרים האלה, כי הם לא קיימים בכל כלי רכב וכי להתקין אותם בכל כלי התחבורה הציבורית, למשל, יהיה פרויקט יקר.

לגבי התשתית אמר ג'רבי כי "יש גם את התשתית הסמויה – הלוגיקה של המערכת, שמאפשרת לדברים לקרות". הוא ציין כי "מאחורי כל מנגנון יש מהנדס תוכנה שניגש לצומת, מזהה את המצבים השונים, בונה תרשים זרימה של מצבים על בסיס גלאים ומגדיר מה יהיה הצעד הבא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים