רן שלום, עיריית פתח תקווה: "ההתנהלות בין המנמ"ר לרשות המקומית היא כמו במשחק שחמט"

"צריך לדעת להזיז את הכלים כדי להשיג את המשאבים ולהמשיך בהתמדה", אמר שלום, מנמ"ר העירייה ● לדבריו, על המנמ"ר להביא לכך שהוא יתויג בקרב הנהלת העירייה כאחד שמגדיל הכנסות, וכך הוא עשוי לזכות במשאבים להם הוא דרוש

"ההתנהלות בין המנמ"ר לרשות המקומית היא כמו במשחק שחמט. השאלה היא האם אנחנו, המנמ"רים, כלים במגרש של ההנהלה או שהם כלים במגרש שלנו. צריך לדעת להזיז את הכלים כדי להשיג את המשאבים ולהמשיך בהתמדה", כך אמר רן שלום, מנמ"ר עיריית פתח תקווה.

שלום דיבר בכנס IT מוניציפאלי, שעסק במיחשוב ברשויות המקומיות. האירוע התקיים אתמול (א') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מנמ"רים ואנשי מקצוע נוספים ממגזרי הרשויות המקומיות והממשלה. מנחי הכנס היו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

הרצאתו של שלום נסבה סביב השאלה כיצד לרתום את ההנהלה לדברים שהמנמ"רים מעוניינים לעשות ברשות המקומית. "ההנהלה רואה בנו כמו מס שחייבים לשלמו, גם אם השאיפה שלנו היא להקטין את החלק שלנו ככל האפשר – מבלי שהשירות ייפגע, כמובן. אם כך, כיצד ננהל את השינוי?", שאל.

לדבריו, "ניהול השינוי לא מתחיל בפרויקט ספציפי של המשכיות עסקית, אלא הוא עוסק קודם כל בשינוי מעמדו של המנמ"ר. ברגע שפותרים את זה, שאר השינויים הנדרשים נעשים ביתר קלות".

"כדי שהמנמ"ר יוכל להיות מתויג כיזם שמגדיל הכנסות, עליו לזהות את כל המקרים בהם יש פערים בהכנסות העירייה, בגלל סיבות שונות, למשל גבייה בצורה לא יעילה, אי אכיפה בנושאי גבייה או אפילו אגרת שילוט", ציין שלום.

הוא נתן מספר טיפים למנמ"רים כיצד לרתום את ההנהלה לשינוי: "נפגשים עם ההנהלה הבכירה לרוחב הרשות ומדברים רק עסקית; משתפים את המנכ"ל והגזבר בכל אבן דרך; מקיימים שיתופי פעולה עם יחידות הרשות; ומעלים נימוקים עסקיים, לדוגמה: מיקוד עסקי בשירות לתושב במקום תשומות לניהול חדר מחשב, כדאיות כלכלית להחזיק חדר מחשב על פי כללי אצבע מקובלים, פינוי שטח רצפה לטובת מיקום אחר, לאור חוסר משווע בשטח רצפה בבניין העירייה ועוד. יש להציג את המשאבים הדרושים כך שהארגון יוכל להכיל את מימוש הפרויקט בתקציב ובלוחות הזמנים. אחרת, לא נגיע ליעד".

מיכל דביר, מנמ"רית עיריית חיפה. צילום: ניב קנטורשלום הביא כדוגמה את המקרה שלו – כיצד הוא גייס משאבים מראש העירייה החדש של פתח תקווה, עם היכנסו של זה לתפקיד. "במהלך ביקור של ראש העיר במחלקת התברואה הצגנו את מערכת בקרת קבלני התברואה, שתורמת לשיפור הניקיון בעיר. לאחר המפגש הזה ראש העיר ידע שהמיחשוב יכול לסייע לו בהשגת היעדים שהוא הציב, וכך עמדתי אני ביעדים שהצבתי להשגת המשאבים". שלום אמנם רתם את ראש העיר לצידו אולם ציין שעדיין לא הצליח להשיג את התקציב, עקב בעיות כספיות בעירייה.

"כבר לא מנחיתים על המנמ"ר"
מיכל דביר, מנמ"רית עיריית חיפה, דיברה על "תפיסת השינוי האסטרטגי במעמדו של המנמ"ר בשלטון המקומי". לדבריה, "התפקידים המסורתיים של המנמ"רים של הרשויות המקומיות הם טיפול במערכות הליבה של העירייה, כיבוי שריפות, תרגילי חירום וטיפול בעניינים תקציביים. התפקיד נמצא כיום בתהליך שינוי: עליו להבין את צורכי מנהלי היחידות בעירייה, לצבור ידע לגבי תוכניות עבודה של העיריות, להשתתף בדיוני ההנהלה וליצור ערוץ תקשורת ויחסי אמון עם ההנהלה הבכירה".

היא אמרה כי ההשתתפות בישיבות ההנהלה חשובה במיוחד, מאחר שכך הוא יודע "מה חשוב לה, מה האג'נדה שלה, מה היא רוצה להשיג ואיך הטכנולוגיה יכולה לעזור בעניין". דביר ציינה כי "בעבר, המנמ"ר היה זה שמנחיתים עליו דברים, וכיום הוא משתתף בתהליכי קבלת ההחלטות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים