מהלך דרמטי בעולם הסלולר: פרטנר והוט מובייל חתמו על הסכם שיתוף רשתות

שתי החברות יקימו מיזם בבעלות שווה, שיפעיל ויפתח רשת סלולרית משותפת, אם כי כל אחת מהן תמשיך להתחרות ולבדל את שירותיה ● המהלך עתיד לחסוך לכל אחת מהחברות מאות מיליוני שקלים בשנה ולצמצם את מספר האנטנות הסלולריות ● אולם, יש גם מתחרה שמפסידה מההסכם

רבעון מעורב לפרטנר

בפעם הראשונה בעולם הסלולר בישראל, שתי מפעילות תשתמשנה ברשת תשתית אחת. זאת, לאחר שפרטנר הודיעה היום (ו') כי התקשרה בהסכם שיתוף רשתות עם הוט מובייל (HOT Mobile). בהתאם להסכם ובכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים, יקימו שני הצדדים מיזם משותף בבעלות שווה (50%-50%), שיפעיל ויפתח רשת סלולרית משותפת לשתי החברות. המהלך עתיד לחסוך לכל אחת מהן מאות מיליוני שקלים בהקמת אתרים חדשים, בשיפור הרשת ובתחזוקה.

כל אחת מהחברות תמשיך להתחרות ולבדל את שירותיה, להחזיק ולתפעל את ליבת הרשת שלה, ותהיה אחראית לספק שירותי תקשורת סלולרית וכן שירות לקוחות, שירותי ערך מוסף, שיווק ומכירה – ללקוחותיה בלבד.

מדובר בהסכם ארוך טווח, לתקופה של 15 שנים. בשלב הביניים התקשרו פרטנר והוט מובייל בהסכם למתן זכויות שימוש, שעל פיו הוט מובייל תוכל להשתמש ברשת הסלולרית של פרטנר לצורך השלמת כיסוי הרשת שלה. בהתאם לתנאיו, הוט מובייל תשלם לפרטנר עד תחילת 2017 סכום חד פעמי, ולאחר מכן יישא כל צד במחצית ההשקעות ההוניות הדרושות להקמת אתרי רשת חדשים ושדרוג של הרשת המשותפת. הנשיאה בהוצאות התפעוליות של הרשת המשותפת תהיה בהתאם למנגנון שנקבע, שמבוסס, בין היתר, על היקף תעבורת הנתונים שיצרך כל צד מהרשת המשותפת.

מה כל חברה מרוויחה מההסכם?
ההסכם הוא הישג גדול לפרטנר, שעד כה היה לה הסכם נדידה רק עם המפעילה הווירטואלית יו-פון. אם יאושר על ידי הרגולטורים, יש בהתקשרות שלה עם הוט מובייל הרבה מעבר להכנסות מנדידה: פרטנר תקבל החזר מסוים על סכומי העתק שהשקיעה במשך השנים בתשתיות הרשת שלה ותוכל בנוסף להמשיך לפתח אותה לרשת דור 4 בעלות של מחצית לעומת החברות המתחרות, שכן ההוצאות יתחלקו בינה לבין הוט.

גם הוט מרוויחה מההסכם הרבה: כחברה סלולרית, התחייבה הוט מובייל להקים רשת עצמאית – והיא כבר החלה בפריסתה. בהסכם שנחתם עם פרטנר היא בעצם רוכשת תשתית מוכנה במחיר מופחת ממה שהייתה צריכה להשקיע בהקמה. היא תוכל בנוסף להשקיע בתשתית יחד עם פרטנר להתאמת הרשת לדור 4 ולשפר את הכיסוי שלה עבור הלקוחות, שכרגע יכולים להשתמש רק במכשירים התואמים את רשת דור 3 של פלאפון. יצוין כי ברגע שמשרד התקשורת ישחרר תדרים לחברות הסלולריות, להוט מובייל ולפרטנר יחד צפויה להיות רשת דור 4 מוכנה הרבה יותר מהר מאשר לאחרות.

לנו, הצרכנים, מבשר ההסכם שיהיו פחות אנטנות ופחות זיהום כתוצאה מצריכת אנרגיה. כמו כן, שתי החברות יוכלו להתחרות טוב יותר בשוק מול החברות האחרות ולהציע לצרכנים הצעות טובות יותר, שכן עלויות האחזקה של שתיהן יפחתו בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

ההסכם בין שתי החברות מממש את הכיוון שאליו שואף משרד התקשורת, שגם הודיע כי יפרסם מכרז לתדרי דור 4 למפעילות רק לאחר שיוסדר נושא שיתוף האתרים.

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, ציין עם החתימה על ההסכם כי "אנחנו נענים לקריאתו של שר התקשורת, גלעד ארדן, לשיתוף פעולה בין המפעילים במטרה לצמצם את מספר אתרי השידור ולאחד, ככל שניתן, את תשתיות מפעילי הסלולר. כל זאת בהתחשב בשיקולי איכות סביבה ורחשי הלב של הציבור. שיתוף הפעולה יביא להגברת התחרות באופן שייטיב עם הצרכן ולפיתוח תשתיות סלולריות מתקדמות, ויאפשר ניצול מרבי של הספקטרום הקיים לטובת השקת שירותי הדור הרביעי. בנוסף, הוא יענה על הדרישה הגוברת לשירותי דאטה סלולריים".

לדברי הרצל עוזר, יו"ר הוט מובייל, "ההסכם מהווה אבן דרך משמעותית בשוק הסלולר ויאפשר לנו להקדים ולהשיק שירותי דור 4 מתקדמים".

מי מפסידה מההסכם?
ראוי לציין כי מאז שהחלה לפעול בשוק, מתארחת הוט מובייל על התשתית של פלאפון, שמבחינתה משמעותו של ההסכם היא איבוד הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה. הוט מובייל מחויבת לפלאפון עד סוף 2014, מה שאומר שהיא לא תתחיל להשתמש בתשתית המשותפת עם פרטנר כבר בקרוב. ראשית, החברות צריכות להמתין לאישור הגורמים הרגולטוריים – הממונה על ההגבלים ומשרד התקשורת. שנית, כדי שהחברות תוכלנה להשתמש בתשתית המשותפת, יש לערוך שינויים והתאמות גדולות. סביר שהן מתכננות לבצע את ההתאמות בשנה הקרובה, עד סיום התחייבותה של הוט מובייל כלפי פלאפון.

מפלאפון נמסר בתגובה כי "לפלאפון והוט יש הסכם נדידה פנים ארצי בבלעדיות עד סוף 2014 ואנחנו צופים שהוט תכבד אותו".

שר התקשורת גלעד ארדן הגיב להסכם: "אני מברך על ההסכם. הוא יביא לצמצום בכמות האנטנות ברחבי המדינה. אין הצדקה במדיה קטנה כישראל לפריסת חמש רשתות סלולריות עצמאיות. יחד עם קידום תשתיות התקשורת בישראל, יש לשקול גם שיקולים נוספים, הנוגעים לאיכות חיי האחזרחים ולאופי המרחב הציבורי. הסכם השיתוף יקדם את התחרות בצורה המיטבית, יאפשר ניצול מלא של הספקטרום וחיסכון כספי, שממנו ייהנו גם הצרכנים. משרד התקשורת בראשותי ימשיך לעודד את התחרות ולקדם פריסה של תשתיות תקשורת מתקדמות".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פושו שוקי

    המעבר לנדידה פנים-ארצית של הוטמובייל באמצעות פרטנר יאפשר ללקוחות הוט מובייל לעשות שימוש במכשירי דור 2, מכיוון שלפרטנר יש רשת דור 2 בטכנולוגיית GSM שלא קיימת בפלאפון בעת נדידת קו הוטמובייל לפלאפון עד כה -מצב שמנע מלקוחות בעלי מכשירי דור 2 להתנייד להוטמובייל !!!!

  2. עדינה ברזילי

    שיתוף פעולה בין המפעילים במטרה לצמצם את מספר אתרי השידור ולאחד, ככל שניתן, את תשתיות מפעילי הסלולר, כל זאת בהתחשב בשיקולי איכות סביבה ורחשי הלב של הציבור. שיתוף פעולה זה, שהינו הראשון מסוגו בישראל, יביא להגברת התחרות באופן שייטיב עם הצרכן ולפיתוח תשתיות סלולריות מתקדמות ויאפשר ניצול מרבי של הספקטרום הקיים לטובת השקת שירותי הדור הרביעי. בנוסף, שיתוף הפעולה יענה על הדרישה הגוברת לשירותי דאטה סלולריים, ישפר משמעותית את חווית הלקוח ויאפשר לו ליהנות מהשירותים המתקדמים ביותר בישראל.

  3. חתול זקן

    ארדן שאאפו ! מקדם דור4 בבלעדיות !! ארדן מתקן את שוק התקשורת ומהר. נותן לנו דור 4 כמו בכל העולם הנאור . עלאאק מהפכה …מהפכת כחלון התה עבודה בעיניים על כוולנו . התעוררנו ..מעולם לא היינו ישנים כאן …צרכני הסלולר בישראל נחשבים לדורשי הטכנולוגיה העכשווית והמתקדמת ביותר בעולם . בעידן שבו לכל 1 מאיתנו יש טאבלטים וסמארטפונים דור4 מצעיד אותנו להיות חלק מהמדינות הנאורות והמתקדמות בתחום התקשורת והתשתיות עם מודעות לאיכות הסביבה והפחתת קרינה בקרבנו.

  4. אלכס נ

    "מי מפסידה מההסכם" לקוחות הדור השלישי של הוט מובייל יפסידו לדעתי מההסכם הזה: עד עכשיו הלקוחות יכלו להשתמש חופשי ברשת הדור ה3 של פלאפון עם תדר ה 850 הנהדר שלה בתעריפים הנמוכים של הוט מובייל. אם הוט תתחיל להשתמש בתשתית דור 3 של פרטנר במקום פלאפון, הלקחות יאלצו לסבול את הכיסוי האיום של פרנטר עם תדר ה 2100 שלה. תתכוננו להסתובב עם אוזניות/דיבוריות צמודות אליכם, כי אני באמת מאחל בהצלחה ללקוחות שיצליחו להחזיק ליד האוזן טלפון שמשדר בתדר 2100 ובעוצמות גבוהות לאורך זמן.

אירועים קרובים