הערכות בשוק: "הרכישה של נוקיה – הימור מבחינת מיקרוסופט"

רכישת הענק בעולם הנייד לא הפתיעה את המומחים, לאור שיתוף הפעולה בין החברות ועקב רצונה של מיקרוסופט להיות מובילה בתחום ● יניב אהרון, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן, טוען כי "מיקרוסופט מהמרת בכך שהיא לוקחת את השליטה על כל פעילות המובייל של נוקיה" ● לדברי דב רוזנברג, אנליסט בכלל פיננסים, "מיקרוסופט ראתה את החולשה הבולטת שלה בתחום וחוששת שני הדואופולים השולטים בשוק: אפל-סמסונג במכשירים ואפל-גוגל במערכות ההפעלה וביישומים"

העולם התעורר הבוקר (ב') לאחת העסקות הגדולות בשנים האחרונות בכלל ובעולם הנייד בפרט – מיקרוסופט (Microsoft) קנתה את מרבית עסקיה של נוקיה (Nokia) תמורת יותר משבעה מיליארד דולרים. לא מדובר בעסקה מפתיעה, גם אם היא מעוררת בקרב חובבי נוקיה צביטה בלב על כך שנוקיה הגדולה היא כבר לא נוקיה הגדולה, אלא חטיבה במיקרוסופט.

דב רוזנברג, אנליסט טכנולוגיה וטלקום בכלל פיננסים, מסכים עם כך ואומר, כי "מאז שנחתמה עסקת שיתוף הפעולה בין מיקרוסופט ונוקיה, בתחילת 2011, היה ברור שמיקרוסופט מתכוננת לרכוש את הענקית הפינית. היא ראתה את החולשה הבולטת שלה בתחום הניידות וחוששת מפני שני הדואופולים השולטים בשוק הנייד העולמי: אפל-סמסונג בתחום המכשירים ואפל-גוגל בתחום מערכות ההפעלה והיישומים".

דב רוזנברג, אנליסט טכנולוגיה וטלקום בכלל פיננסיםרוזנברג ציין שני גורמים שלדבריו תרמו למימוש העסקה: "הראשון הוא נושא שלא רבים נותנים עליו את הדעת, אולם הוא משמעותי מאוד מבחינת מיקרוסופט: לצורך הרכישה היא משתמשת במזומנים מחוץ לארצות הברית, שלא הייתה לה גישה אליהם (רווחים כלואים – נ"א) ומבחינתה, הרכישה היא הזדמנות מצוינת לממש את הכספים האלה. הגורם השני הוא הקשר בין שתי החברות בזכות מנכ"ל נוקיה, סטיב אילופ, ששימש כבכיר במיקרוסופט ושמו הועלה לא אחת כמי שיחליף בבוא היום את סטיב באלמר כמנכ"ל שלה. הסיכוי שאילופ יחליף את באלמר, שכבר הודיע על פרישתו הקרבה, גובר בעקבות העסקה, שבה יהפוך אילופ שוב לבכיר במיקרוסופט, כסגן נשיא בכיר וראש חטיבה חדשה שתטפל ברכיבים הניידים".

"אפשר לחלק את העסקה הזאת לשניים", הוסיף. "נוקיה תעבור להתמקד בתחומים שבהם היא הצליחה, ציוד תקשורת ופריסת רשתות, בייחוד לאחר שרכשה את חלקה של סימנס (Siemens) במיזם המשותף שלהן בתחום תשתיות התקשורת, ותמשיך להיות גורם חשוב מבחינת המפעילות. מבחינת מיקרוסופט רכשה שני דברים: את ייצור המכשירים תמורת חמישה מיליארד דולרים ואת הפטנטים של נוקיה בתחום, תמורת 2.2 מיליארד דולרים. בואו לא נקבור את נוקיה, כנראה שיש ערך לפטנטים שלה. העסקה תוכל למנף את הפעילות של מיקרוסופט הן בתחום מערכות ההפעלה והיישומים, ולשפר את מצבה מול אפל-גוגל, והן בתחום המכשירים, בתחרות מול אפל-סמסונג. הפוטנציאל של מיקרוסופט כאן הוא גדול מאוד".

לדברי רוזנברג, "כל עסקה בנויה משני היבטים: העלות והמינוף הנובע ממנה. כעת, המבחן יהיה מה תעשה מיקרוסופט עם הרכישה וכיצד תמנף אותה. כבר היו בשוק מקרים של רכישות גדולות שהמינוף שלהן נכשל, כמו פאלם (Palm), שנרכשה על ידי HP ונקברה. אולם, הפוטנציאל ברכישה הנוכחית גדול, וקרוב לוודאי שמיקרוסופט תצליח למנף את הידע שלה בתחומי הניידות ונוכל לראות את זה במוצרים הבאים שלה".

"מיקרוסופט מהמרת"
יניב אהרון
, סמנכ"ל השקעות של קרנות נאמנות בתמיר פישמן, אמר כי "הרציונל של העסקה מבחינת מיקרוסופט הוא לקבע דריסת רגל בתחום המובייל, שבו לא הצליחה להתרומם באופן משמעותי עד היום. דריסת רגל חשובה לכל החברות, משום שהיא מאפשרת קשר עם הלקוח הסופי באמצעות המכשירים, מאפשרת את הבנת הענף ואת הטכנולוגיות שמתפתחות".

הוא הוסיף, כי "אחד הדברים שהובילו לעסקה הוא החלטה אסטרטגית של נוקיה לזנוח את תחום המובייל ולהתמקד בתחומים הנוספים שבהם היא פועלת, בהתחשב בכך שבשנים האחרונות, למרות הפעילות המשותפת עם מיקרוסופט, היא המשיכה לאבד נתח שוק ולצבור הפסדים בתחום זה. דבר נוסף שהוביל לרכישה הוא ההחלטה של מיקרוסופט לפיה אם היא רוצה לחזק את הנוכחות שלה בתחום המובייל היא נדרשת לשלוט על הפעילות. זה אומר שמיקרוסופט היא כיום לא רק חברת מערכת הפעלה, אלא גם אחראית למוצרים".

"נראה שנוקיה הגיעה למסקנה שלא תוכל להתמודד בהצלחה לבדה מול החברות החזקות כיום – אפל (Apple), גוגל (Google) וסמסונג (Samsung). מכשירי חלונות פון (Windows Phone) שלה אמנם זכו לביקורות טובות, אך לא למכירות טובות, וזה מה שהוביל להחלטה האסטרטגית שלה לוותר על התחום. גם הסכום שהיא קיבלה תמורת עסקי הסלולר שלה הוא הגיוני", ציין אהרון. "המחיר המשולם פחות או יותר מתאים למחיר השוק של נוקיה. המובייל מהווה כ-50% מהפעילות של נוקיה והסכום ששולם מהווה בערך 50% משווי השוק הנוכחי שלה".

"השאלה האם מיקרוסופט תצליח לאושש את המותג נוקיה בעולם די פתוחה", טען אהרון. "מיקרוסופט מגדילה מאוד את ההימור שלה כשהיא לוקחת שליטה מלאה על כל פעילות המובייל של נוקיה – גם התוכנה וגם המכשירים. רק הזמן יגיד אם היא תצליח לעשות זאת טוב יותר ממה שנעשה בשתי החברות בשנים האחרונות, משום שהיסטוריית הרכישות של מיקרוסופט איננה לטובתה. רוב הרכישות שלה, למשל זו של סקייפ (Skype), לא הצליחו מבחינה עסקית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים