ד"ר יעל לפידות-רז, המכללה למנהל: "המדיה החברתית הופכת אותנו מקוראים ליוצרים וקוראים בו זמנית"
"הרשתות החברתיות טרפו את כל המבנים הרגילים שהכרנו ומאפשרות לנו ללמוד בצורה לא פורמלית", אמרה ד"ר לפידות-רז, ראש המחלקה ללימודי ייעוץ וניהול משאבי אנוש בבית הספר למנהל עסקים של המכללה למנהל ● לדבריה, "אנחנו בעצמנו תורמים להתפוצצות המידע באמצעות יצירת הידע שאותו אנחנו צורכים"
"אחד השינויים העיקריים, שנובע מההתחזקות של השימוש ברשתות חברתיות בחיים שלנו, הוא הפיכתנו מאנשים שרק קוראים תכנים לכאלה שקוראים ויוצרים תכנים בו זמנית. אנחנו בעצמנו תורמים להתפוצצות המידע באמצעות יצירת הידע שאותו אנחנו צורכים", כך אמרה ד"ר יעל לפידות-רז, ראש המחלקה ללימודי ייעוץ וניהול משאבי אנוש בבית הספר למנהל עסקים של המכללה למנהל.
ד"ר לפידות-רז אמרה את הדברים בכנס HR-Tech 2013, מערכות מידע לניהול ההון האנושי והחברתי. הכנס, בו השתתפו כמה מאות אנשי IT ו-HR, נערך אתמול (ד'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים וואהל סנטר ברמת גן.
לדבריה, "הרשתות החברתיות טרפו את כל המבנים הרגילים שהכרנו. היכולת שלנו ליצור קשר עם אנשים שאנחנו מכירים או לא מכירים, אנשים שנמצאים איתנו באותו מקום בעולם או במקום אחר לחלוטין, היא אדירה. היכרות ומיקום הפכו לחסרי כל חשיבות. אנחנו בעצם לומדים באמצעות הרשתות בצורה שהיא בכלל לא פורמלית. כשמחפשים תשובה לנושא כלשהו, אנחנו פשוט מעלים שאלה לאחת הרשתות החברתיות ובסופו של דבר משיגים את המידע שאנחנו זקוקים לו".
היא הוסיפה, כי הגולשים שמשתמשים ברשתות החברתיות הם לא רק צרכנים ולא רק יצרנים, אלא "יצרכנים". לדבריה, "במידה רבה אפשר לומר שכיום אנחנו אחראיים ללימוד שלנו בעצמנו, כי אנחנו מוצאים בהרבה מאוד מקרים את התשובות ואפילו את השאלות לבד. זה בהחלט משפיע, ובמידה ניכרת, על התפקיד והמעמד של מנהלי ההדרכה בארגונים. הם צריכים להתרגל לעולם אחר, לעולם בו הם צריכים לספק פתרונות מהירים, כי אחרת הלקוח, העובד בארגון, ימצא את הפתרונות לבד".
לפיכך, אמרה ד"ר לפידות-רז, יש שינוי גם בדרך הלמידה, ואפשר להתחיל ללמד באמצעות משחקי מחשב. "מדובר במהלך שמבטיח פעולה אקטיבית, שמביאה להפנמה טובה יותר של החומר", ציינה. "בזמן ההרצאות, אני רואה כיצד בהדרכה פרונטלית אנשים משתעממים במידה מסוימת ומנקרים. לכן, שילוב של משחק מחשב, בו הלומד אקטיבי, טוב יותר משיטות אחרות. זה גם מאפשר גמישות של לוח זמנים ולכן – מוטיבציה הרבה יתר גבוהה".
השילוב של האנימציות עם ההדמיות מאפשר לקחת את העובדים למקומות אחרים, ציינה. "אנחנו הופכים לחלק ממציאות אותה אנחנו יוצרים והיכולת הזו, ללמוד תוך התנתקות מלאה מהחיים האמיתיים, עוזרת מאוד בתהליך הלמידה. זה נכון עוד יותר במשחקים שמכילים אוואטר, דמות, שניתן לייצר ולהגדיר, כי מדובר בדמות שעוזרת למי שמשחק לעקוב אחר התגובות והמעשים שלו באופן אישי יותר".
"אנחנו מתחילים לקלוט לעבודה אנשים מדור ה-Y, שלא רוצים רק לבוא לעבודה. הם רוצים לבוא וליהנות. אנחנו רוצים לעזור להם לשלב זאת, ואלה הם היתרונות בשימוש במשחקי מחשב", אמרה.
לדבריה, זה יכול לעזור במיוחד במקרים בהם מנהל חדש נכנס לתפקיד. "מנהל לא נולד מנהל", ציינה ד"ר לפידות-רז. "כשהוא נכנס לתפקיד, הוא צריך זמן כדי ללמוד אותו, להבין מה הוא יכול לומר ומה לא, מה הוא יכול לעשות ומה לא, ולעשות זאת תוך כדי שהוא מגדיר את התפקיד שלו ואת הגישה שלו לתפקיד. הוא צריך לקבוע את היעדים הללו כמנהל ואני רוצה לעזור לו להשיג אותם. שימוש בהדמיה ובמשחק מחשב יכול לעזור עד מאוד למנהל להיכנס לתפקיד וללמוד מראש מה יכול להתרחש במצבים שונים בעבודה".
תגובות
(0)