סערה בשוק הסלולר: ועדת הכלכלה אישרה מתן רישיונות למפעילים וירטואליים

תיקון החקיקה, שאושר בוועדה אמש (א'), אף יאפשר לשר התקשורת לקבוע את התנאים והמחיר שיידרש המפעיל הווירטואלי לשלם לבעל התשתית הסלולרית ● הוא יעבור למליאת הכנסת, ואמור לעלות להצבעה בקריאות שנייה ושלישית באמצע יולי ● ח"כ אופיר אקוניס, יושב ראש הוועדה: "החוק שאישרנו יגרום מהפכה בתחום הסלולר"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אמש (א') תיקון חקיקה המאפשר למשרד התקשורת להעניק רישיונות למפעילי סלולר וירטואליים (MVNO), ומאפשר לשר התקשורת לקבוע את התנאים והמחיר שיידרש המפעיל הווירטואלי לשלם לבעל התשתית הסלולרית. החוק יעבור כעת למליאת הכנסת לקריאות שנייה ושלישית, והליך החקיקה שלו, באם יאושר, אמור להתבצע עד אמצע יולי. לאחר מכן, ההערכה היא שבתוך שנה ניתן יהיה לראות בקניונים דוכנים של חברה סלולרית נוספת.

ממשרד התקשורת נמסר, כי תיקון זה הנו צעד נוסף שנוקט המשרד בדרך לקידום התחרות בשוק הסלולר, לטובת צרכני התקשורת בישראל. עו"ד חיים גרון, מנכ"ל משרד התקשורת, ציין בדיון, כי בשנתיים האחרונות פנו למשרד התקשורת מספר גופים מכובדים ומשמעותיים אשר הביעו עניין ורצון להשתלב בשוק הסלולר כמפעילים וירטואליים, ותיקון החקיקה הנו צעד חשוב בדרך לקידום הבקשות.

חברות הסלולר לא אהבו את ההחלטה וניסו להילחם בה, בין היתר באמצעות הצעה חדשה שהועלתה אתמול: בקשה מהממשלה להוציא מכרז למפעיל סלולרי חמישי, על כל הכרוך בכך – הקמת תשתית ומערך לקוחות. זאת, בניסיון לקנות עוד זמן.

בשיחה עם אנשים ומחשבים אמר ח"כ אופיר אקוניס, יושב ראש ועדת הכלכלה, כי "אתמול אישרה הוועדה מהפכה בתחום הטלפוניה הסלולרית. אני משוכנע שהדבר יעבור במליאה ולאחר מכן, כל חברה שתרצה בכך תוכל להפעיל טלפוניה סלולרית כמפעילה וירטואלית. המשמעות היא שהחברה לא תצטרך תשתית חדשה, כפי שיש לחברות הנוכחיות, אלא תוכל להשתמש בתשתית שלהן. לפי בדיקה שערכתי אתמול, החברות הנוכחיות מגיעות לפריסה ארצית של 99%".

האם יש צורך בחברות נוספות?
"למדנו שהתחרות בתחום הטלפוניה הסלולרית, שקיימת מאמצע שנות ה-90' ועד ימינו, היטיבה עם הצרכן. היום מחזיקים בטלפונים סלולריים יותר ישראלים מאשר מספר האזרחים וכמות השיחות של הישראלים היא מהגבוהה בעולם, נמוכה יותר רק מאשר בסקנדינביה. הדבר התאפשר משום שכל ממשלות ישראל, ומכל קצוות הקשת הפוליטית הבינו את חשיבות העניין. בתקופת ממשלת רבין נכנסה סלקום ושברה את התעריפים של פלאפון שאפשרה קודם להשתמש בשירות הסלולרי רק לעשירים. בתקופת ממשלת נתניהו הראשונה נכנסה אורנג', ובהדרגה – התאפשר גם למירס להפוך למפעילה סלולרית".

ואולם, ציין אקוניס, "עדיין יש מקום נרחב מאוד לשיפור בתחום המעבר בין החברות. על אף ניוד המספרים, יש עוד מקום להקל במעבר בין חברות. כמו כן, ראינו שלצערנו, לפי נתונים שמסר משרד התקשורת, הייתה ברבעון האחרון עליה בתעריפי השימוש בסלולר. התחרות נועדה כדי למנוע זאת. אני מניח שבעוד קצת יותר משנה נראה צרכנים משתמשים בשירות של חברות נוספות, והדבר מהווה בשורה גדולה לצרכנים, במיוחד כאשר הישראלים הם חובבי תקשורת סלולרית. ככל שהתחרות מעמיקה הצרכן מרוויח בגדול מהרפורמה שחוקקנו אתמול".

איך תתגברו על התנגדות החברות לאפשר שימוש בתשתית שלהן או, לחילופין, בקביעת תעריפים כל כך גבוהים, שלא יאפשרו למתחרה החדשה להוריד תעריפים?
"הדבר ייעשה בהתערבות שר התקשורת ומשרדו, כדי שלא יהיה מצב שלא מאפשרים לחברה החדשה להיכנס, או שיוצרים חסם לכניסתה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים