נתן ברק, מנכ"ל mPrest: "'כיפת ברזל' היא תוצאה של חזון, אמונה והיכולת להביט אל מעבר לרבעון הקרוב"

"האמונה במוצר והצורך בפתרון לבעיה הקיימת של שיגור הטילים לעבר ישובי הדרום, יצרו את הצורך בחדשנות. היא זו שאפשרה לנו להתעקש, לפתח ולבסוף גם להגיע לתוצאות", אמר מנכ"ל mPrest - השותפה בפיתוח מערכת השו"ב של "כיפת ברזל", בכנס לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל ● לדבריו, "ללא היכולת לייצר חדשנות, שום דבר לא היה קורה"

נתן ברק, מנכ"ל mPrest. צילום: קובי קנטור

"מערכת 'כיפת ברזל' היא תוצאה של חזון, אמונה בדרך והיכולת להביט קדימה, אל מעבר לרבעון הקרוב. לולא כל זה, המערכת לא היתה קיימת", כך אמר אל"מ (מיל') נתן ברק, מנכ"ל mPrest. ברק היה הדובר המרכזי במליאת אחר הצהריים של כנס לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל. לכנס, שנערך אתמול (ב') בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות משתתפים והוא התקיים במרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה.

mPrest הוא בית התוכנה שהיה שותף לפיתוח מערכת השו"ב של "כיפת ברזל" – מערכת ההגנה מפני טילים, שזכתה להצלחה רבה במבצע "עמוד ענן". ברק אמר בכנס, כי כאשר החלו לבחון את ההצעות לפיתוח מערכת השו"ב של "כיפת ברזל", הוא ועמיתיו ספגו ביקורת רבה, הערות סקפטיות ותחזיות לפיהן הרעיון לא ייצא לפועל. "האמונה במוצר והצורך בפתרון לבעיה הקיימת של שיגור הטילים לעבר ישובי הדרום, יצרו את הצורך בחדשנות. היא זו שאפשרה לנו להתעקש, לפתח ולבסוף גם להגיע לתוצאות".

בהרצאתו סקר ברק את שלבי הפיתוח של "כיפת ברזל" וסיפר על דרך פעולתה. הוא הדגיש, כי הסוד העיקרי מאחורי הצלחת הפרויקט, הוא התפיסה הגנרית בפיתוח מערכות השו"ב. "חרטנו על דגלנו לפתח מוצר גנרי, שיאפשר גמישות מרבית בכל התחומים", אמר. "יש מעט מערכות שו"ב שפותחו על בסיס מערכת גנרית. כאשר ראינו את האתגר של 'כיפת ברזל', היה ברור לנו שרק כך יש סיכוי. אז כבר היו לנו 'קבלות' בדמות הצלחות שיושמו בעולם, כמו למשל המערכות של איתוראן, מה שהקל על העניין".

מהותו העיקרית של המושג "גנרי", אמר ברק, "היא שאחרים מפתחים על גבי תשתיות שלנו. זה לא דבר מובן מאליו. הבעיה במערכות גנריות אינה היישום, אלא הקושי לשכנע אחרים לפתח על בסיסה, ולהבטיח להם שזה יעבוד".

הוא ציין כי mPrest, שמצויה בבעלות משותפת עם רפא"ל (50%), משדרגת כל הזמן את מערכת השו"ב, שמשמשת לצד "כיפת ברזל" גם גורמים רבים בשוק האזרחי. "אחד המרכיבים המרכזיים של המערכת היא החיישנים הרבים שקיימים בה, ומסייעים לאתר את האיום ולפעול בהתאם, ללא התערבות יד אדם", הסביר ברק וסקר את פעילות החברה ברחבי העולם.

הוא ציין, כי בשקלול הכללי של עלות הפעלת מערכות הגנה, "כיפת ברזל" היא האופציה הזולה ביותר. "רק לשם השוואה, עלות טיל אחד של 'כיפת ברזל' מגיעה לכ-40 אלף דולרים, לעומת עלותו של יירוט באמצעות 'חץ' – המיועד לטילים מטווחים רחוקים יותר, שעלולה להגיע לשני מיליון דולרים. לכן, זו הסיבה שברמה האסטרטגית, משיקולי עלות-תועלת, ממשיכים לפתח ולשכלל כל הזמן את היכולות של 'כיפת ברזל'".

"הבעיה שלנו אינה בתל אביב, שם זמן הפינוי למקלטים הוא ארוך יחסית, אלא דווקא באזור שדרות – שם מדובר בשניות בודדות", אמר ברק לסיכום. "זוהי מציאות בלתי אפשרית, ואחת הסיבות לכך שישראל הפעילה את 'כיפת ברזל'. חדשנות היא שם המשחק, וזה גם שם הכנס. ללא היכולת לייצר חדשנות, שום דבר לא היה קורה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים