סקר איגוד האינטרנט הישראלי: רוב המפלגות מתנגדות למאגר הביומטרי – כולל קדימה, שיזמה וקידמה את החוק

במסגרת הסקר נשאלו המפלגות על עמדותיהן בכמה נושאים מרכזיים: הגנה על ילדים מפני תכנים פוגעניים ברשת, מתן אפשרות למשטרה לחסום אתרי אינטרנט ללא ביקורת שיפוטית ועמדתן בנוגע להקמת מאגר ביומטרי ● בנוגע לחסימת אתרים בעלי תוכן בלתי הולם, הרי שיש מפלגות התומכות במתן סמכות נרחבת למשטרה, בעוד שמפלגות אחרות דוגלות בחופש מלא ברשת ● ד"ר אלון הסגל, נשיא איגוד האינטרנט: "בסביבה הדיגיטלית בה אנו נמצאים היום, השיח בנושא חופש המידע באינטרנט נוגע לכולנו"

רוב המפלגות מתנגדות למאגר הביומטרי, בהם מפלגת קדימה, שבעבר הייתה זו שיזמה וקידמה את החוק וכעת מנסה להתנער מכך – כך עולה מסקר מיוחד שיזם איגוד האינטרנט הישראלי ושפורסם היום (א') – 48 שעות לפני מועד פתיחת הקלפיות. מטרת הסקר, כך לפי האיגוד, היא להעלות לסדר היום נושאים החשובים לשמירת האינטרס הציבורי לגבי רשת האינטרנט בישראל. הסקר נועד להציג את עמדתן של המפלגות לגבי חופש הפרט, עמדות בנוגע לצנזורה ומעורבות שלטונית באינטרנט.

במסגרת הסקר נשאלו המפלגות על עמדותיהן בכמה נושאים מרכזיים: הגנה על ילדים מפני תכנים פוגעניים ברשת, מתן אפשרות למשטרה לחסום אתרי אינטרנט ללא ביקורת שיפוטית ועמדתן בנוגע להקמת מאגר ביומטרי. רוב המפלגות, כאמור, הביעו התנגדות למאגר הביומטרי. "מפלגת העבודה מתנגדת נחרצות להקמת מאגר שכזה", נכתב. ציטוטים דומים מופיעים גם במצע של יש עתיד, חד"ש ומרצ. קדימה, שיזמה את החוק, כתבה במצעה, כי "החוק עבר בכנסת ולכן אין לקדימה אלא למזער את הנזקים העלולים להיווצר בעתיד". מפלגת עוצמה לישראל, לעומת זאת, מצדדת בהקמת המאגר ומציינת כי "תעודות ביומטריות דרושות בדחיפות למדינה שבה 300 אלף תעודות זהות מזויפות".

בסוגיית ההגנה על ילדים ברשת, קיימת מחלוקת לגבי מידת המעורבות הנדרשת מצד רשויות החוק לעומת ההורים. כך, מפלגת העבודה "מצדדת בהגברת הפיקוח הציבורי על האינטרנט (…) באופן שיגן על ילדים ובני נוער מפני חשיפה לתכנים בעלי נזק". קדימה כותבת, כי "יש לדאוג ליותר נוכחות של אנשי מקצוע שישוטטו ברשת". יש עתיד קובעת כי הפתרון להצפת הרשת בחומרים הפוגעים בילדים אינו רק טכנולוגי. מצע המפלגה קורא להעלאת הנושא על סדר היום הציבורי ולפיתוח תוכניות חינוך ומניעה. על פי מרצ, לצד הפעלת אמצעים טכנולוגיים להגנה על הילדים, על ידי הוריהם – מוטלת עליהם החובה לבדוק מהי פעילות הילדים ברשת, "ממש כפי שהם עושים ברחוב". עוצמה לישראל קוראת לחקיקה שתחייב את ספקי האינטרנט להטמיע תוכנות הגנה. על פי חד"ש, האחריות בתחום מוטלת על ההורים.

בנוגע לחסימת אתרים בעלי תוכן בלתי הולם, הרי שיש מפלגות התומכות במתן סמכות נרחבת למשטרה, בעוד שמפלגות אחרות דוגלות בחופש מלא ברשת. כך, מפלגת העבודה מתנגדת למהלך של חסימת אתרים. קדימה, חד"ש ויש עתיד סבורות, כי אין לאפשר חסימה על ידי המשטרה בלא כפיפות לביקורת שיפוטית. מרצ מתנגדת אף היא לחסימה שכזו, למעט מקרים בודדים שיהיו בפיקוח בית המשפט. עוצמה לישראל תומכת בחסימת אתרים, הקוראים להסתה לאלימות או חותרים נגד המדינה.

לא התקבלה התייחסות מהמפלגות: הליכוד-ביתנו, הבית היהודי, התנועה, ש"ס ויהדות התורה.

ד"ר אלון הסגל, נשיא איגוד האינטרנט, חוקר ומרצה בכיר מהמרכז ללימודים אקדמיים, אמר כי "בסביבה הדיגיטלית בה אנו נמצאים היום, השיח בנושא חופש המידע באינטרנט נוגע לכולנו. הנושאים שנבדקו רלוונטיים לכל אזרח וחשוב שהציבור יכיר ביום הבחירות את עמדת נבחריו גם בסוגיות אלה. אנו קוראים לנבחרים לפעול לשמירת האינטרנט חופשית ופתוחה לטובת כלל הציבור ולמען המשך הצמיחה, החדשנות והפיתוח של האינטרנט. זאת, תוך מציאת דרכים לגיטימיות לשמירה על חוק ומוסר מבלי לפגוע בחופש זה. איגוד האינטרנט הישראלי ימשיך לפעול  למניעת צנזורה ברשת, לקידום הצעות חוק המבססות את חופש הפרט באינטרנט ולמזעור יוזמות העלולות לפגוע באינטרס הציבורי ובאופייה החופשי של רשת האינטרנט".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נילי יריב

    רוב המפלגות מתנגדות ואולם בשטח לא עושות הרבה נגד הענין.

  2. יובל

    בואו נסקור אלו מאגרי מידע מטיילים להם במדינת ישראל: מרשם תושבים - יש!, מאגר המידע של משרד הרישוי - יש!, מרשם פלילי - יש!, ובקרוב "טביעון"... המאגר הביומטרי בגרסתו הישראלית ("Open Source")

אירועים קרובים