גרטנר: למרות המשבר, שוק ה-BI העולמי צמח ב-22% ב-2008

על פי חברת המחקר, הצמיחה במכירות הבינה העסקית נבעה מכך, שחברות רבות חיפשו דרכים להגדיל את השקיפות הארגונית ולצמצם עלויות ● ביזנס אובג'קטס הובילה, ולאחריה סאס ואורקל במשותף, כשסך המכירות בתחום הסתכם בכ-8.8 מיליארד דולרים ● עינת שמעוני, סגנית נשיא ואנליסטית בכירה ב-STKI: "גם בישראל הייתה עלייה ב-2008, והשוק צפוי להיות יציב ב-2009"

מכירות התוכנות לבינה עסקית צמחו ב-22% בשנה החולפת, למרות המשבר הכלכלי, כך קובעת חברת המחקר גרטנר. על פי החברה, ארגונים רבים מבינים, כי ההשקעה ב-BI משתלמת דווקא בעיתות משבר כמו 2008. הכמות הכוללת של מכירות בתחום עמדה על 8.8 מיליארד דולרים. שש ספקיות תוכנה – ביזנס אובג'קטס (שנרכשה על ידי סאפ), סאס, אורקל, קוגנוס (שנרכשה על ידי יבמ), מיקרוסופט ומיקרוסטרטג'י – אחזו בשנה החולפת בנתח שוק משותף של 75%.

החברה המובילה, על פי גרטנר, היא ביזנס אובג'קטס, המחזיקה בנתח שוק עולמי של 24% ומכירות בהיקף של 2.1 מיליארד דולרים. במקום השני ניצבות במשותף סאס ואורקל, שלכל אחת מהן נתח שוק של 14.6%. לאחריהן ניצבת קוגנוס עם נתח שוק של 11.3%, מיקרוסופט עם 7.7% ומיקרוסטרטג'י עם נתח שוק של 3.2%. גרטנר כוללת בנתונים אלו מכירה של פלטפורמות וחליפות BI, יישומים אנליטיים, ותוכנות לניהול ביצועים.

חברת המחקר משווה את נתוני המכירות של 2008 לאלו של השנה שקדמה לה, אז צמחו מכירות ה-BI העולמיות ב-13% בלבד. היא מסבירה את הצמיחה במכירות למרות המשבר, בכך שחברות רבות חיפשו בשנה החולפת דרכים להגדיל את השקיפות הארגונית, וכן בצורך לצמצם עלויות ולקשר באופן הדוק יותר בין האסטרטגיה של החברה לאופן המימוש שלה בפועל. בשנתיים האחרונות, ארבע הספקיות הגדולות – ביזנס אובג'קטס, סאס, אורקל וקוגנוס – אחזו במשותף בשני שלישים מכלל השוק, לעומת חמישית ממנו ב-2006. חברת המחקר מציינת, כי התחזקות זו באה על חשבונן של ספקיות ה-BI הקטנות, שחוו צמיחה קטנה בלבד בשנתיים האחרונות, או שמכירותיהן היו שטוחות. אנליסט של גרטנר, דן סומר, הסביר, כי הספקיות הגדולות באו לארגונים והציעו להם רכישת יישומים שונים, ביניהם גם כלי BI.

הצמיחה הגדולה ביותר נרשמה, ככל הנראה, מכיוונה של ספקית ה-BI העצמאית סאס. החברה, המוחזקת בידיים פרטיות, דיווחה לגרטנר על מחזור מכירות של 1.29 מיליארד דולרים ב-2008, לעומת 752 מיליון דולרים ב-2007.

עליה ב-BI גם בארץ

גם בישראל נרשמה  ב-2008 עלייה לעומת 2007 בתחום המכירות של בינה עסקית, כך אמרה בראיון לאנשים ומחשבים עינת שמעוני, סגנית נשיא ואנליסטית בכירה ב-STKI. ב-2008 שוק ה-BI בארץ עמד על כ-130 מיליוני דולרים, מתוכו, 80 מיליון דולרים נבעו משירותי BI, וכ-50 מיליון דולרים ממכירת כלי BI, כלי ETL (גזירה ושליפת נתונים), כלי DW ו-MDM.

"שוק ה-BI צפוי להישאר יציב במהלך 2009 לעומת 2008", אמרה שמעוני. "ישנה הרחבה  של שירותי BI ליותר משתמשים בארגון, לצד הנפקת לוחות מחוונים (דשבורדים) לדרג ההנהלה בארגון ולסמנכ"לי הכספים". בנוסף, ציינה, יש יוזמות ל-CRM אנליטי, "שמבוצעות ברובן על ידי מחלקות ה-BI/CRM עצמן בתוך הארגון". היא הוסיפה, כי "לפרויקטי BI יש מוניטין של כלים שהם יותר רלוונטיים וחשובים בתקופות משבר".

מנגד, אמרה שמעוני, "בפועל אין הגדלת תקציבים למחלקת ה-BI, כך שמנהלי המחלקות הללו נדרשים לצמצם את כמות רישיונות ה-BI שהם נותנים בארגון". בנוסף, אמרה, "ארגונים מבצעים בדיקות קפדניות יותר לגבי רמת שימוש בכלים, ו'מנתקים' את הרישיון למשתמשים שאינם פעילים". היא הוסיפה, כי פרויקטי הדשבורדים להנהלה ול-CFO הם "קטנים, קצרים וממוקדים".

את תחום ה-BI בארץ הובילו, לפי STKI, ארגונים המטמיעים כלי קוגנוס מבית יבמ וכלי ביזנס אובג'קטס מבית סאפ. עוד חברות בולטות מבחינת המיצוב בארץ, הן פנורמה וקליק-וויו. ניתוח המיצוב, הסבירה, הוא שקלול של רמת נוכחות בשוק (נתח שוק  והמידה שבה ארגונים ישראלים תופסים את המוצר כמוביל בתחום), עם רמת התמיכה המקומית (היכרות של מיישמים, כמות ידע קיים בארץ ועוד). "פרויקטי BI ימשיכו גם השנה, בשל התועלות העסקיות הטמונות בהם", סיכמה שמעוני.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. shosho

    האם למישהו יש את מקור הנתונים בגרטנר?

אירועים קרובים