כרמלה אבנר, מנמ"רית הממשלה: "הדפנו ב-'עמוד ענן' יותר ממאה מיליון מתקפות סייבר"

"אחרי חיסולו של ג'עברי, היה לנו ברור שעסקים לא יימשכו כרגיל. למעט מקרים בודדים לפרקי זמן קצרים, מערכות המיחשוב הממשלתיות עמדו בגבורה במתקפות", אמרה אבנר בכנס המיחשוב הממשלתי ● בהתייחסה לתיקשוב הממשלתי, אמרה כי "הסינרגיה התפעולית היא אקראית ונטולת תהליכים מובנים. חסרה ראייה אסטרטגית ארוכת טווח לתחום התיקשוב"

"במהלך מבצע 'עמוד ענן' הדפנו יותר ממאה מיליון מתקפות סייבר", אמרה כרמלה אבנר, ראש מטה התיקשוב הממשלתי.

אבנר היתה דוברת המפתח בכנס המיחשוב הממשלתי WORLD e-Gov Forum 2012, שנערך היום (ב'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. הכנס התקיים בהנחייתם של פלי הנמר – יזם ונשיא הקבוצה, וד"ר נחמן אורון – יועץ מיחשוב אסטרטגי למגזר הממשלתי, ובנוכחותם של 700 משתתפים.

לדברי אבנר, "ההאקר הסעודי היה עבורנו אירוע מכונן בעולם הרציפות וההמשכיות העסקית. מרגע ששמענו על חיסולו של ג'עברי רמטכ"ל החמאס, היה לנו ברור, כי עסקים לא יימשכו כרגיל. נערכנו להקמת אתר Darom.gov.il, שאסף מהאתר הממשלתי שירותים, שאלות ותשובות והביא להנגשת המידע הרלוונטי. היתה פעילות יפה גם ברמת ה-IT של השלטון המקומי. הנגשנו את האתר ביישומים סלולריים. חווינו יותר ממאה מיליון מתקפות – רובן מסוג מניעת שירות, DoS. למעט מקרים בודדים לפרקי זמן קצרים, מערכות המיחשוב הממשלתיות עמדו בגבורה במתקפות. בסייבר יש לא מעט גופים מנחים, בהם רמו"ט במשרד המשפטים לטובת הגנה על פרטיות ורא"ם – הרשות לאבטחת מידע בשב"כ, אשר מנחה גופי תשתיות קריטיות. יש תקנים לתחום, דוגמת ISO 27001".

"ככל שהמדינה היא יותר טכנולוגית – ככה היא יותר פגיעה", אמרה אבנר, "הטכנולוגיה היא היום חלק מהמהות שלנו, אתרים, רשתות ורציפות עסקית הם חלק מחיינו". בהמשך לכך ציינה אבנר את שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, וכוונתו להקים את מטה התיקשוב הממשלתי כאגף נוסף במשרד האוצר. לדבריה, זוהי "החלטה שנועדה לעודד פיתוחים טכנולוגיים, להביא לראייה רוחבית של ה-IT הממשלתי, לשקף את מהות המדינה כטכנולוגית ולהגביר את ההיערכות למתקפות".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"עומדים בפנינו לא מעט אתגרים", הוסיפה אבנר. "אחד דברים הראשונים שעשינו הוא מיפוי 'בעלי עניין' – מה עולם התיקשוב צריך, מי הלקוחות הפנימיים והחיצוניים. התיקשוב הממשלתי הוא תשתית רוחבית, שנועדה לשפר את יכולות המשילות שלנו".

מטרת מטה התיקשוב, אמרה הממונה על התיקשוב הממשלתי, "היא מיצוב מעמד המנמ"רים הממשלתיים, שילובם בהנהלות משרדי הממשלה, הסרת חסמים, שיתוף ידע מקצועי בין אנשי ה-IT, ואספקת תשתית טכנולוגית מבוססת מידע – פנימי, רוחבי וחיצוני, לטובת המנכ"לים ולטובת שיפור קבלת ההחלטות במגזר הממשלתי". יעדים נוספים, ציינה, הם "הידוק שיתוף הפעולה מול התעשייה והקמת מנגנוני היוועצות לצורך צמצום מנגנונים ביורוקרטיים. היבט ומניע נוסף הוא הידוק הקשר מול האזרחים והעסקים, צמצום נטל הביורוקרטיה לטובת שיפור השירות, יצירת נגישות, צמצום הפער הדיגיטלי ובניית יכולות למאה ה-21".

אבנר חילקה את מצב התיקשוב הממשלתי במימד הזמן. "בעבר, לכל משרד היה את המנמ"ר שלו – יש מערכות רוחביות, ERP, מרכבה, ממשל זמין. אולם חסר גוף מטה מרכזי שיהיה גורם מנחה. ישנה ועדה שמאשרת מכרזים ובקשות פטור. הממשלה לא מדברת שפה טכנולוגית אחידה. הסינרגיה התפעולית היא אקראית ונטולת תהליכים מובנים. חסרה ראייה אסטרטגית ארוכת טווח לתחום התיקשוב".

לדבריה, "אנו בשלב ההתארגנות לעתיד. אנו מקימים תכנית תיקשוב אסטרטגית לממשלה, יוצרים ארכיטקטורה וסטנדרטים אחידים ליחידות התיקשוב הממשלתיות, יוצרים שיתוף של מאגרי מידע וידע מקצועי בין גופי הממשלה, מטפלים במשאב האנושי של ה-IT ומבצעים פרויקטי IT רוחביים. אנו פועלים להגדלת השקיפות בפעילות התיקשוב, ומביאים לשיפור השירות לציבור ולהפחתת הנטל הביורוקרטי".

ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב אסטרטגי למגזר הממשלתי. צילום: קובי קנטור"מחר", אמרה אבנר, "נוביל את האסטרטגיה הלאומית לתיקשוב ומידע. נקדם את יישומה על מנת להעצים יכולות ופעילויות שלטוניות. נרתום חדשנות טכנולוגית לטובת שיפור השירותים. נשפר את היעילות האופרטיבית של הממשלה על בסיס חדשנות טכנולוגית. נסייע ברגולציות עבור משרדי הממשלה – חלק מהרגולציה גדול מדי, או לא תקף. נתבונן רוחבית על משרדי הממשלה, נייצר ערך מוסף בריכוז יכולת טכנולוגית ונמצב את מעמד המנמ"ר. נקדם תכנית תיקשוב אסטרטגית לממשלה, ונקים מערך דיווח להגברת השקיפות של התיקשוב. נפתח את המשאב האנושי, נקדם שימוש בטכנולוגיה, נגבש מדיניות כוללת לשירות הממשלתי, נאפיין ונגבש פלטפורמת שירות ממשלתית עם נקודת מגע אחת. נבצע פרויקטים בין-משרדיים לצמצום הנטל הביורוקרטי".

ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב אסטרטגי למגזר הממשלתי, אמר כי "אנו מקיימים את האירוע הזה כבר שמונה שנים. כל שנה אני מודיע, כי בקרוב תחל הקמת מטה תיקשוב ממשלתי ויתחילו לראות את ה-IT בראייה רוחבית, והנה זה קורה. כרמלה אבנר אמורה להעלות כיתה את המיחשוב הממשלתי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    איך בדיוק חישבו את הנתונים עליהם מצהירים פה?! התקפה = פינג?!

אירועים קרובים