האלופים ממועדוני הרובוטיקה בעמק חפר ובערד

האלוף (מיל') אביהו בן נון (מימין) ודין קיימן, מקים ארגון First (במרכז), עם נציגי Thunderbolts 2630 - תואם אלהרר (הקפטן), פיצ'ה ואופק זאבי

חבורת נערים ונערות מוכשרים, בגילאים 15-18, חברי מועדון הרובוטיקה FRC Thunderbolts 2630 מעמק חפר, זכתה – ביחד כעם שתי קבוצות אחרות, מערד ומאטלנטה – במקום החמישי באליפות העולם ברובוטיקה, שהתקיימה בשבוע שעבר ביוסטון, טקסס. הם עשו זאת בין היתר בעזרת הרובוט שלהם, שהם קראו לו Chaos.

בני הנוער חברי שלושת המועדונים שברו את הראש באיזו אסטרטגיית משחק עליהם לבחור על מנת להפתיע ולנצח את קבוצות הרובוטיקה המובילות בעולם, שנתמכות על ידי תאגידי ענק דוגמת גוגל (Google), בואינג (Boeing) ו-NASA.

בני הנוער חברי הברית הזוכה

בני הנוער חברי הברית הזוכה

באירוע השתתפו 19 קבוצות ישראליות, מתוך כ-400 קבוצות מרחבי העולם – בעיקר מארצות הברית, אבל גם ממדינות כמו קנדה, אוסטרליה, סין, צ'ילה, מקסיקו, טורקיה וגרמניה.

האירוע נערך על ידי ארגון First, שהוקם ביוזמת דין קיימן, אחד ממציאי הסגווי. הארגון משתמש בתחרויות רובוטיקה לנוער ככלי להפוך את העיסוק בטכנולוגיה ובמדע לאטרקטיבי ומהנה עבורם. התוכניות של FIRST הובאו, או יותר נכון יובאו, לישראל ביוזמת האלוף (מיל') אביהו בן נון, לשעבר מפקד חיל האוויר. נוטלות בהן חלק מאות קבוצות של ילדים ובני נוער, ששוקדים על הכנת רובוטים, לפי הנחיות, ומתחרות בתחרויות של הארגון, שאליפות העולם היא השיא שלהן.

האלוף (מיל') אביהו בן נון (מימין) ודין קיימן, מקים ארגון First (במרכז), עם נציגי Thunderbolts 2630 - תואם אלהרר (הקפטן), פיצ'ה ואופק זאבי

האלוף (מיל') אביהו בן נון (מימין) ודין קיימן, מקים ארגון First (במרכז), עם נציגי Thunderbolts 2630 – תואם אלהרר (הקפטן), פיצ'ה ואופק זאבי

במשך שישה שבועות וחצי, בני הקבוצות השונות שהשתתפו באליפות תכננו, שרטטו וייצרו רובוט מקצועי. הרובוטים נפגשים בתחרויות ומתחרים בבריתות, שבכל אחת מהן היו שלושה רובוטים שנבנו על ידי קבוצות שונות.

הטכנולוגיה שבה השתמשו בני הנוער הפעם לייצור הרובוטים הייתה מבוססת קיטור, והם היו צריכים להיות מסוגלים לאסוף באמצעותה כמות גדולה של כדורי משחק מחוררים בקוטר כ-10 ס"מ, ששימשו כ-"דלק" עבורם; לירות מספר רב של כדורים לעבר חבית איסוף מוגבהת; לאסוף גלגלי שיניים מפינת המגרש ולהביא אותם ל-"ספינת אוויר" שהוצבה במרכזו; ולהתגונן מפני רובוטים מהברית היריבה. כל משחק אורך שתי דקות וחצי ובמהלך חצי הדקה האחרונה נדרשים שלושת הרובוטים חברי הברית לטפס על "ספינת האוויר". משימת הטיפוס מסוכנת במיוחד לרובוטים, מאחר שטעות אנוש או עייפות חומר עלולות לגרום לנפילת הרובוט – ממנה, לרוב, אין חזרה.

איך מנצחים?

ניתוח קר שביצעו חברי צוות האסטרטגיה וצוות המגרש של הקבוצה מעמק חפר, יחד עם השותפים לברית – קבוצה 5654 (פניקס) מערד וקבוצה 2415 (WiredCats) מאטלנטה – העלה שהרובוטים המתחרים עולים על אלה שלהם בעיקר ביכולת הירי.

אחד מחברי צוות המגרש הציע פתרון יצירתי לסוגיה, בהתבסס על שני יתרונות שיש לברית הישראלית-אמריקנית: הוא זיהה שאת משימת איסוף גלגלי השיניים מהמגרש מסיימת הקבוצה מהר – וזה היתרון יחסי שלה, ושהחברים מג'ורג'יה ייצרו רובוט עשוי מעץ, חתוך בלייזר וקל משקל, שמסוגל לטפס לראש המגדל בשלוש שניות בלבד.

קהל רב גדש את האיצטדיון ביוסטון, טקסס, כדי לראות את אלופי הרובוטיקה העולמיים - ובהם הישראליים

קהל רב גדש את האיצטדיון ביוסטון, טקסס, כדי לראות את אלופי הרובוטיקה העולמיים – ובהם הישראליים

מאחר ש-Chaos זקוק לכשש שניות, הציע חבר הצוות לנצל 20 מתוך 30 השניות האחרונות, המוקצות לחלק של הטיפוס, לצורך חסימת הרובוט האיטי ביותר בטיפוס של הברית היריבה. במקרה שכזה, בתום החסימה ייוותרו 10 שניות ל-Chaos ולרובוט של הקבוצה מערד לטפס ועוד שש שניות שיספיקו לבעלי הברית האמריקניים להשלים את המשימה. באופן זה ייווצר לברית הישראלית-אמריקנית יתרון בולט, שייצור פער גדול עד כדי כך שגם ירי מדויק ומהיר לא יוכל לסגור אותו.

עמית גל

עמית גל

וכך היה. החבורה הנועזת התייצבה תחילה למשחקים מול הרובוטים של קבוצה שהספונסרית שלה הייתה קוואלקום (Qualcomm) וניצחה אותה, ולאחר מכן קבוצות רבות נוספות, בתוצאות מרשימות, בדרך לגמר אליפות בית גליליאו. עם אותה אסטרטגיה הם ניצחו קבוצה שנתמכת על ידי מהנדסי NASA וכזו שהספונסרית שלה היא Nvidia, והגיעה להישג שלה: זכייה במקום החמישי בגמר אליפות העולם לרובוטיקה.

Chaos הגיע לגמר לאחר ששיחק במהלך העונה כ-80 משחקים, במהלכם ביצע תמרונים מורכבים, ספג התנגשויות וגם מספר נפילות כואבות. אולם, התכנון המחושב והטיפול המסור של בני הנוער מעמק חפר העמידו אותו על הגלגלים ובמצב מיטבי שוב ושוב.

ראוי לסיים את האייטם בציטוט חשוב שחרוט בכניסה לסדנה של Thunderbolts ומדגים את רוח הקבוצה ואת הישגיה: "We Build People. Not Robots" ("אנחנו בונים אנשים. לא רובוטים").

דיילי ציפי מודה לעמית גל, חבר קהילת ההיי-טק בישראל ואב גאה לעמרי, חבר המועדון מעמק חפר, על הסיוע בכתיבת הידיעה.

המדליה שבה זכו חברי הברית הישראלית-אמריקנית

המדליה שבה זכו חברי הברית הישראלית-אמריקנית

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים