אירנה ליבשיץ, שירותי בריאות כללית: "בשל עומס עבודה המשתמשים צורכים מעט מדי BI"

"כשהתחלנו לתחקר לעומק באילו נתוני בינה עסקית נעזרים המשתמשים שלנו, שהם ברובם רופאים, גילינו כי הם משתמשים רק בשכבה העליונה של המידע. זאת כי יש להם עבודה רפואית לעשות, והם כורעים תחת עומס משימות ומשאבי זמן מצומצמים", כך אמרה ליבשיץ, מנהלת מחלקת מידע ניהולי בשירותי בריאות כללית, במפגש פורום BI מקבוצת אנשים ומחשבים ● לדבריה, "החלטנו להקים מערכת שתממש את החזון לפיו יתקבל יישום שיסייע למנהל מרפאה לנהל את מרפאתו באופן המיטבי, כך שהוא יוכל לנצל את משאביו המצומצמים"

"כשהתחלנו לתחקר לעומק באילו נתוני בינה עסקית נעזרים המשתמשים שלנו, שהם ברובם רופאים, גילינו כי הם משתמשים רק בשכבה העליונה של המידע. זאת כי יש להם עבודה רפואית לעשות, והם כורעים תחת  עומס משימות ומשאבי זמן מצומצמים", כך אמרה אירנה ליבשיץ, מנהלת מחלקת מידע ניהולי בשירותי בריאות כללית.

ליבשיץ, יחד עם צביקה ירון, מנהל פיתוח וטכנולוגיות BI בשירותי בריאות כללית, דיברו במפגש פורום BI מקבוצת אנשים ומחשבים. המפגש נערך אתמול (ד') במלון ליאונרדו ברמת גן והנחתה אותו פלורה לוין, מנכ"ל BI-Pro, ויו"ר ועדת ההיגוי של הפורום.

לדברי ליבשיץ, BI תפעולי מסורתי הוא העברת מידע ממערכות ה-BI למערכות התפעוליות. היא הביאה ארבע דוגמאות לכך בכללית: "דרכון מדדי איכות בשולחן העבודה של הרופא במרפאה, העברת נתוני חולים בסיכון להתדרדרות רפואית ישירות לתיק הרפואי במערכת קליקס, העברת מועמדים לנטישה למוקדי שירות לקוחות, וכן שילוב נתוני BI בפורטל הלקוחות".

מערכות הבינה העסקית בשירותי בריאות כללית, אמרה ליבשיץ, הן ותיקות ופועלות מאז 1995. לדבריה, יש למערכות ה-BI בכללית 132 מודלים עסקיים, המכסים את כל תחומי הפעילות, "עם מגוון פתרונות תחקור, מערכות ניהול ביצועים וחיזוי, 7,000 משתמשים, ויותר ממיליון כניסות בשנה". היא הוסיפה כי סקרים שהם עורכים על השימוש במערכות הללו מניבים תוצאות טובות של 96% שביעות רצון של המשתמשים.

בשל הבעיה שהתגלתה, של שימוש רק בשכבה העליונה של המידע ממערכות ה-BI, הסבירה ליבשיץ, "שקלנו כמה חלופות, ביניהם לבצע שדרוג של ה-BI בכללית 'בינה', שהיא מערכת בת עשור". בסופו של דבר ציינה, "הוחלט שלא לעשות זאת, שכן נקבל 'עוד מאותו דבר', ואת זאת לא רצינו".

ליבשיץ הציגה את הפורטל שהוקם בכללית, "LEADER, פורטל מנהלים אקטיבי. הפורטל מספק שליטה שוטפת מיידית בפעילות". היא פירטה מה עושים בפורטל מנהלי המרפאות: "הוא מספק מידע במה לטפל קודם וכיצד לתעדף את המשימות, על בסיס אלגוריתמים אנליטיים. בנוסף, הוא נותן כלים לטיפול יזום על בסיס רכיב BI תפעולי". עוד אמרה ליבשיץ, כי בפורטל יש מדדי תהליך ברמה יומית, לצד מדדי תוצאה, לרבות עמידה ביעדים.

ליבשיץ סיכמה את דבריה באומרה, כי "החלטנו להקים מערכת שתממש את החזון לפיו יתקבל יישום שיסייע למנהל מרפאה לנהל את מרפאתו באופן המיטבי, כך שהוא יוכל לנצל את משאביו המצומצמים".

קרן עמר, מנהלת תחום BI ב-BI-Pro, דיברה על BI תפעולי תחת הכותרת "ה-BI יורד לעם". לדבריה, ה-BI התפעולי, הראשוני והמסורתי היו דו"חות תפעוליים בזמן אמת. מעליהם, אמרה עמר, יש לוגיקות, חוקים עסקיים והתראות אותן מקבלים המשתמשים ואז  מחליטים מה לעשות עימם. בנוסף, אמרה, יש BI תפעולי, אשר שלוב בתוך התהליכים. שתי שכבות BI נוספות הן המלצות (דוגמת מסרון ללקוח שביקר ברשת שופרסל "לו היית משתמש בכרטיס אשראי שלנו בקנייה כעת, היית חוסך 50 שקלים"), וכן סימולטורים אישיים.

עמר ציינה כמה אתגרים לגבי ה-BI התפעולי: זיהוי של מוצרים נבחרים; ניהול ציפיות; הערכת עלויות והשגת מימון; תכנון המערכת; ביצועים באחזור מידע; קלות שימוש; גמישות; זמינות המערכת; מציאת מומחים; ומגבלות טכנולוגיות.

"ה-BI התפעולי יוצר עבורנו מהפכה אמיתית", סיכמה עמר, "ממצב של בחינת נתונים לאחור, אנו הופכים להיות אקטיביים יותר בתהליכים, אטרקטיביים יותר, שירותיים יותר, המספקים יותר תוצרי BI בזמן קצר ובעלות לא גבוהה, עם יותר ערך משמעותי".

חתם את המפגש רם אלט, שותף-מייסד ומנהל פיתוח עסקי במדוויז, המתמחה במיטוב ובניהול תהליכים בסביבה הרפואית, אשר דיבר על שימוש ב-BI בחדרי ניתוח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים