ד"ר ישע סיון, המכללה האקדמית: "על המנמ"רים להוביל את שילוב הרשתות החברתיות – לטובת הארגונים"

"פעמים רבות מנהלים עסקיים אינם מבינים את המשמעויות הגלומות בכניסה לרשתות החברתיות, ואת הנדרש לשם פעילות נכונה במדיום. הטכנולוגיה לא עומדת בפני עצמה, תפקידה הוא לאפשר מימוש של תהליכים עסקיים בארגון", אמר ד"ר סיון, שהיה בין הדוברים בפורים C3 מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים היום (ה') במלון ליאונרדו רמת גן

"המנמ"רים הם אלה שצריכים להוביל את השינוי, במסגרתו עליהם לשלב את הרשתות החברתיות לטובת ההיבטים העסקיים בארגונים. הדבר צריך להיעשות בהתאמה לענף בו נמצא כל ארגון וארגון", כך אמר ד"ר ישע סיון, ראש התכנית למערכות מידע במכללה האקדמית תל אביב-יפו ומנכ"ל חברת מטא-ורס.

ד"ר סיון היה בין הדוברים בפורום C3 מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים היום (ה') במלון ליאונרדו רמת גן, והנחה אותו יהודה קונפורטס, עורך ראשי בקבוצה.

לדברי ד"ר סיון, "פעמים רבות מנהלים עסקיים אינם מבינים את המשמעויות הגלומות בכניסה לרשתות החברתיות, ואת הנדרש לשם פעילות נכונה במדיום. הטכנולוגיה לא עומדת בפני עצמה, תפקידה הוא לאפשר מימוש של תהליכים עסקיים בארגון". הוא הביא דוגמאות לארגונים שלא השכילו להבין ולהיערך למציאות טכנולוגית-עסקית חדשה – ונפלו: טאואר רקורדס (Tower Records), שלא ראתה את השינוי שמחולל ה-iTune של אפל (Apple); בלוקבסטר, עם 20 אלף חנויות בארה"ב ועוד מספר זהה של חנויות בעולם שלא השכילה להיערך מול יו-טיוב (YouTube); ורשת הספרים השלישית בגודלה בארה"ב, בורדרס (Borders), שפשטה את הרגל בגלל הקינדל של אמזון (Amazon).

על המנמ"רים, אמר ד"ר סיון, להפחיד את הנהלות הארגונים, כדי להשיג תקציבים ומשאבים להטמעת טכנולוגיות חדשות, "כי רק כך אפשר להצליח בעולם התחרותי". הוא ציין ארבעה ארגונים בישראל שהשכילו להשתנות ולהתאים עצמם למציאות הטכנולוגית, ביניהם בנק לאומי, דה-מרקר, מכבי שירותי בריאות והישיר הראשון. "על המנמ"רים למפות את הרשתות החברתיות ולהתאימם לתעשייה הספציפית שלהם", אמר, "כל תעשיה מושפעת בצורה שונה: בחברת ביטוח יש יותר מידע מאשר במפעל בטון, אך אין תעשיה שלא מושפעת. חברות מדיה ותקשורת מושפעות יותר מאשר התעשיות המסורתיות".

הוא אמר כי העולם הטכנולוגי החדש מסומל כ-3D3C, ומורכב מהמילים תלת-מימד, קהילה, יצירתיות, ומסחר (שמונע מכסף). הפעילות באופן תלת-מימדי, אמר ד"ר סיון, מביאה ליכולת זכירה ועיבוד גבוהה יותר של המידע, והחסרון כיום הוא העדר ממשק טוב לתחום. היבט הקהילה, ציין, מבוטא בהתקשרויות חברתיות באינטרנט ובפעילויות משותפות דוגמת ויקיפדיה. היבט היצירה, אמר, מבטא את המעבר של האנשים מפסיבי לאקטיבי, ויצירות דוגמת לינוקס, קוד פתוח ופרויקטים אחרים. המסחר, אמר, "הוא בעייתי, הדברים עדיין לא קורים. יש הרבה גורמים שמעכבים אותו, בין השאר הבנקים והיבטי זיהוי ואימות".

ד"ר סיון סיכם באומרו כי למרות הקשיים, זה הכיוון אליו הולך העולם, כשהחזון ממומש בעזרת ספקי הטכנולוגיות, לצד הדור הצעיר ש"שוחה" בטכנולוגיה, והמבוגר שיש לו זמן וכסף.

דיוויד פרידמן, סמנכ"ל שיווק ומייסד דומיין דה נט, אמר שהרשתות החברתיות שינו פאזה, וכיום ארגונים מבינים שרתימתן עשויה להניב להם ערך עסקי. לא כולם גולשים, אמר פרידמן, רק 27% מאוכלוסיית העולם עושה זאת, וקצב הגידול הוא אקספוננציאלי, ולכך מתווספת גלישה בסלולר.

"על המנמ"רים להתרגל לשיטות השיווק החדשות, המגיעות בשל שלל השינויים הטכנולוגיים", אמר פרידמן, "בעבר היה מונולוג, וכיום – דיאלוג בין הארגונים ולקוחותיהם. בעבר הקשר היה חד סטרי, וכיום הוא דו-סטרי, בעבר היה שיווק סטטי, מבוסס תקשורת המונים כיום זהו שיווק בזמן אמת, מפולח".

"כדאי להצטרף לרשתות החברתיות", אמר, "לא כי רוצים, אלא כי אין ברירה. ארגונים שלא יעשו זאת, יסבלו והמחיר שישלמו על תיקון הנזק בדיעבד יהיה גבוה". הוא אמר כי ב-2010 פייסבוק (Facebook) חוותה צמיחה של 74% בכמות המשתמשים שלה, העומדת על יותר מחצי מיליארד. "המערכה השיווקית כיום", אמר פרידמן, "היא בעייתית, וארגונים לא נלחמים מול מתחריהם. נוצר שדה מערכה חדש, בו ילד בן 16 יכול להסב נזק לארגון".

פרידמן סיים בהמלצות וטיפים למנמ"רים לפעילות בתחום: "המבחן האמיתי אינו בהקמת הדף אלא בניהולו; נדרשת הבנה מקצועית של המדיה החברתית; חשוב לאפשר לגולשים לנהל דיאלוג בעמוד האוהדים אך אסור לאפשר אנרכיה; בניגוד למדיה הישנה, כאן אין הזדמנות שניה ונדרשת תגובה מהירה ומיידית; אזכורים ותוכן שלילי נשארים לאורך זמן בתוצאות מנועי החיפוש; אם אי אפשר למנות מנהל אקטיבי לעמוד – עדיף לחסום אותו לתגובות גולשים; לא כל באאז הוא חיובי, יש לקחת בחשבון שהמדיה החדשה היא דו-כיוונית והמידע זורם מלמטה כלפי מעלה".

"זלזול או התעלמות מהמדיה החדשה", סיכם, "הוא בבחינת קשירת ידיים ורגלים. משמעותו – אובדן מוניטין והפסד בשדה הקרב".

ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר (Gartner) המזה"ת, אמר כי על ארגונים לשלב את הרשתות החברתיות בפעילותם, בשל התועלות הנובעות מהן. "הרשתות נעות במנעד שבין השתתפות לבין מטרה", אמר, "יש ייעודיות, ויש קהילה של דברים משותפים. ארגונים צריכים לנתח את הרשתות החברתיות למטרתם, לבחון את המגמות, לזהות משאבים קריטיים שניתן לנצל לטובת התחום ולכוון לחדשנות". הוא סיים בציינו כי בשוק יש כבר תוכנות לניתוח רשתות חברתיות. "אנו נכנסים לדור 4 של שיתופיות, שהיא שיתופיות בזמן אמת, הכוללת מערכות מודעות הקשר", אמר, "תוכנות בעולם הרשתות החברתיות מוסיפות ערך, והן כבר כאן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים