"קוקה קולה תטמיע סאפ בכל יחידות החברה"
"זו אחת המשימות שהטלו עלי להקים, על בסיס מערכות המידע של קוקה קולה - יחידת שירות מרכזית עבור כל חברות הקבוצה בישראל", אומר קובי רשף, סמנכ"ל מערכות מידע ותקשוב בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים ואיש חיל האוויר לשעבר, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד
קובי רשף, סמנכ"ל מערכות מידע ותקשוב בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, הזכיינית של קוקה קולה בארץ, נכנס לתפקיד לפני כשנה וחצי. לאחר שחרורו מהשירות בצה"ל, במהלכו הוא שילב בין מסלולים פיקודיים ומקצועיים, עסק רשף, בעל תואר ראשון במדעי המחשב וכלכלה ותואר שני במדעי המדינה, בניהול והקמה של חברות הזנק בתחום מערכות שו"ב. בין הצלחותיו המקצועיות הוא שמח להיזכר בהטמעת מערכת השו"ב מתוצרת כחול-לבן שפיקחה על אולימפיאדת אתונה בשנת 2004.
איזה אתגרים הוצבו בפניך כאשר הגעת לחברה שהיו בה כמעט כל פתרונות המיחשוב האפשריים?
"קודמי לתפקיד, ישראל פטשניק, הוא איש בעל יכולות רבות וניסיון עשיר, והקים כאן מערך לתפארת. קוקה קולה מזכירה לי מאד את התרבות של חיל האוויר – אווירה משפחתית, חברה ממוקדת יעדים, נאמנה לעובדים, מאד דינאמית ושאפתנית מבחינה עסקית, ומאד מתקדמת בגישות הניהוליות שלה. באחד מהביקורים שלי, בשעות הקטנות של הלילה, באחד מסניפי החברה, הרגשתי כמו בטייסת קרב. מדובר במרכז לוגיסטי בו מביאים את המוצרים מכל המפעלים השייכים לקונצרן, כמו קוקה קולה, נביעות, טרה, מב"י ופריגת, ומלכדים אותם לצורך הפצתם ללקוחות.
אחת המשימות שהוטלו עלי הייתה להקים, על בסיס מערכות המידע של קוקה קולה, יחידת שירות מרכזית עבור כל חברות הקבוצה בישראל. התשתית היישומית של החברה מבוססות על סאפ ומטרת היחידה היא להטמיע אותה בכל החברות של הקבוצה. המערכת מוטמעת בקוקה קולה ובטרה ואנו נמצאים בעיצומה של ההטמעה בנביעות. בשנה הבאה מתכננים להטמיע בפריגת ולאחר מכן במבשלות בירה ישראל – מב"י. התפקיד שלנו הוא לאחד את מערכות הליבה של הקונצרן, ולהקים מרכז ידע ומומחיות שיסייע לכל יחידות המחשב של החברות הבנות, תוך מימוש העיקרון החשוב ביותר לקבוצה: שמירה על האפיון המיוחד של כל חברה. אנו מעסיקים את המיישמים והמפתחים מהטובים שקיימים בארץ בתחום הסאפ. האנשים שלנו הם בעלי ותק וניסיון בתחום, אבל גם בעלי מוטיבציה גבוהה ונאמנות לארגון".
איך הפרויקט מתבצע מבחינה מעשית?
"כל מערכת שאנו מטמיעים מותקנת על תשתית פיזית הנמצאת במרכז המחשבים בבני ברק. לצורך כך, שדרגנו לאחרונה את מערכת הסאפ ואת שרתי הייצור שלה והקמנו תשתית אשר מאפשרת הטמעת המערכת ואת המרכיבים הנלווים, כגון: BI, פורטל ארגוני, CRM ועוד, בכל החברות בקבוצה. פרויקט מורכב זה בוצע בהצלחה רבה ועמד ברוב היעדים שלו. האתגר של היחידה החדשה הוא לרכז את הידע והמומחיות בצורה שתאפשר לכל חברה בקבוצה ליהנות מהם תוך שמירה על הייחודיות, על האוטונומיה ועל העצמאות שלה".
מהי הגישה הניהולית שאתה מיישם?
"אני מאמין בתפיסה שהכרתי בחיל אוויר ושמה "גלקסיה". מדובר בהסתכלות על הפרויקט בכללותו, גם אם הוא מבוצע בשלבים. התפיסה דוגלת בשיתוף כל הגורמים בארגון ויצירת סינרגיה בין המערכות, תוך קיצור תקופת היישום ותהליכי התמיכה. האסטרטגיה שלי מבוססת על פרמטרים כמו עמידה בלוחות זמנים, עמידה בדרישות הפונקציונאליות ועמידה במסגרת המשאבים המוקצים. אני מאמין בטיפול באנשים, תוך הערכה ותגמול, הכשרה מתאימה והאצלת סמכויות. בנוסף, אני מאמין בתכנון, במתודולוגיות, בעבודת צוות שמונעת הפרעות מיותרות ובהצבת החזון שאליו רוצים להגיע. אנו מקימים מרכז שותפות עסקית, התומך בביזנס של הקבוצה, מנסה ליצור ערך מוסף ושואף לבנות יתרון עבור הלקוחות. כתפיסת עולם, יותר מ-75% מהיעדים שלנו הם מוטי שירות".
איזה פרויקטים ביצעתם בשנה האחרונה ומהן התוכניות ל-2009?
"הפרויקט המורכב ביותר שביצענו היה שדרוג מערכת הסאפ ומערך שרתי הייצור. לאור הרגישות, הפרויקט התבצע בחודשי החורף, ולא פגע בפעילות העסקית הגבוהה של השנה. העלייה לאוויר בוצעה במינימום של השבתות ותוך עמידה בכל היעדים. התחלנו בשנה האחרונה מהלך של איחוד ושדרוג מערכות ה-BI. יש לנו מערכות BI מסוגים שונים ואנו מתכננים למזג אותן לפלטפורמה אחידה. לאחר שבחנו כמה חלופות החלטנו לשלב בין מערכת ה-BI של סאפ לבין פנורמה. המערכת BI בגרסה 7 של סאפ תשמש להפקת הדו"חות התפעוליים ופנורמה להפקת הדוחות הניהוליים.
כמו כן, היינו הראשונים בארץ ביישום מרכיב ה-BI Accelerator של סאפ. מרכיב זה מאיץ את התהליך של הפקת הדוחות ומשפר את חווית המשתמש במאות אחוזים. פרק הזמן של הפקת הדוח יורד מ-60 דקות ל-2-3 דקות בלבד. השנה הטמענו מערכת סאפ במחלבת גלעד והתחלנו את ההטמעה בחברת נביעות. בתחום התשתיות ביצענו שיפורים, הרחבות וצעדי ייעול במערכות האחסון. בתחום ניהול הפרויקטים, יישמנו מתודולוגיות ותהליכים מתקדמים, הטמענו מערכת EPM, המאפשרת לכל הלקוחות שלנו לעקוב תוך שקיפות מלאה אחרי התקדמות הפרויקט והסטאטוס שלו, והטמענו מערכת מתקדמת לתכנון וניהול התקציב ותוכנית העבודה.
במסגרת הקמת יחידת השירות המרכזית בנינו מפת דרכים למיחשוב, הנמצאת בשלבי אישור בועדת הפרויקטים ובהנהלה. בתחום ה-CRM אנו שוקלים מעבר לגרסת Web, אשר תהווה שינוי משמעותי מבחינת ממשק המשתמש ותחייב שיתוף פעולה לצורך הטמעה בקרב המשתמשים. אנו בוחנים את הנושא ואם יוחלט לבצע את השדרוג, נעשה זאת במהלך 2009. בשנה האחרונה ניתחנו גם את מצב מערך ה-DRP שלנו והגענו למסקנה שהוא איננו מספק את הצרכים. המטרה שלנו היא להקים אתר להתאוששות מאסון והמשכיות העבודה. בנוסף לשתי המטרות האלה, האתר העתידי אמור לשמש גם כסביבת ייצור לניסוי המערכות לאחר שדרוגים, פעילויות במסגרת התחזוקה השוטפת, התקנות חדשות וכו'. במידה ויאושר, גם הפרויקט הזה יתבצע במהלך שנת 2009".
האם קיים שיתוף פעולה בתחום מערכות המידע בין קוקה קולה העולמית לבין הזכייניות שלה?
"אנחנו בקשר עם קוקה קולה העולמית ובמקרים רבים קיים אפילו שיתוף פעולה הדדי. אנו נהנים מהסכמי הרישוי שיש לקוקה קולה עם ספקי התוכנה והחומרה בעולם, ואנו גם מציעים לה את היישומים שאנו מפתחים סביב מערכות הליבה. לדוגמה, לפני שנים רבות הצענו מערכת לניהול הייצור שפיתחנו כאן, והיא הופצה לשימוש הזכיינים במדינות רבות בעולם".
בתור אחד הארגונים הותיקים שמשתמשים במערכות סאפ, האם עשיתם כבר הערכה לגבי מידת ההחזר של ההשקעה?
"יש הרבה דיונים וויכוחים בנושא הזה בעולם. אצלנו בחברה האנשים סבורים שהמערכת מאפשרת עבודה בתהליכים מאד מסודרים, תוך בקרה על הביצועים העסקיים, ולכן היא מערכת חיונית. לעומת זאת, לשאלה האם היא עושה את זה בצורה הפרודוקטיבית, הרווחית, היעילה, או החסכונית ביותר, עדיין קשה לענות. העלויות השנתיות עבור התמיכה מאד גבוהות. לרגל פתיחת החברה הבת של סאפ בישראל, ועוד לפני שמנהליה הכירו אותנו, כבר 'זכינו' למכתב המבשר על עליית המחירים עבור שירותי התמיכה השנתיים מ-17% ל-22% ממחיר הרישוי. התנהלות מסוג זה, שבוצעה באופן כוחני ולא ראוי מבחינה עסקית, לא מקובלת עלינו, ואף הבענו התנגדות בצורה החריפה ביותר. זאת הייתה ה'מתנה' של סאפ ישראל ללקוחותיה בראש השנה".
תגובות
(0)