יבמ תתרום משאבי מחשוב לקהילה המדעית בתחום שינויי האקלים והסביבה

במסגרת התמיכה בשווי 200 מיליון דולר, יוכלו החוקרים להשתמש חינם במחשבי-על, באחסון ענן ובמאגר נתוני מזג אוויר של יבמ בכדי להתמודד עם שינוי האקלים ולמזער נזקים סביבתיים

עודד כהן, סגן נשיא למחקר ביבמ העולמית ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה. צילום: מירי דוידוביץ'

מול האצת שינויי האקלים, מציעה יבמ (IBM) לקהילה המדעית העולמית משאבי מחשוב בהיקף נרחב במיוחד, שימוש בנתוני מזג אוויר ושירותי ענן, במטרה לסייע לחוקרים לבחון את השפעות שינויים אלה ולשקול אסטרטגיות למזעור השפעותיהן.

יבמ תתרום משאבים בשווי 200 מיליון דולר, בתחום המחשוב, לסיוע בניהולם של עד חמישה פרויקטים, בעלי פוטנציאל ההשפעה הגבוה ביותר. עם השלמתם, יוצגו תוצאות המחקרים האלה לציבור הרחב, ויועמדו לשימושו.

יבמ מזמינה את חברי הקהילה המדעית העולמית להציע פרויקטים העשויים להפיק תועלת משימוש במערך המחשב השריגי הקהילתי העולמי – World Community Grid, המנוהל במסגרת תוכנית האחריות החברתית של החברה.

משאבי המחשוב העומדים לשירות החוקרים נשענים על מיליוני מחשבים ומכשירים של 730 אלף מתנדבים שנרשמו לתמיכה במחקר המדעי. המתנדבים האלה מורידים אפליקציה ייעודית למחשבים אישיים ולמכשירי אנדרואיד: בכל רגע בו המכשירים עליהם מותקנת התוכנה אינם מנצלים את כל עוצמת העיבוד הזאת – מופנה כושר העיבוד הנותר שלהם באופן אוטומטי לביצוע ניסויים וירטואליים, המאפשרים להאיץ משמעותית את תהליכי המחקר המדעי.

מדענים המגישים הצעות לניסויים בתחום שינויי האקלים יכולים גם לבקש ולקבל חינם משאבי אחסון בסביבת הענן של יבמ, באופן המאפשר להם לעבוד ולהשתמש בנתונים בסביבה מאובטחת, נוחה לשימוש ובעלת כושר תגובה גבוה. בנוסף, מציעה יבמ למדענים גישה ושימוש חופשי במידע היסטורי של מזג האוויר, נתונים עדכניים ותחזיות מטאורולוגיות סביב העולם, הנאספים ומנוהלים על ידי The Weather Company, שבבעלות יבמ.

להבין את כדור הארץ לפרטי פרטים

משאבי העיבוד והנתונים המוצעים על ידי יבמ עשויים לאפשר מחקרים בשורת נושאים, דוגמת משבר המחסור במי שתיה; מעקב וחיזוי של דפוסי הגירה של בני אדם וחיות המושפעים משינויים במזג האוויר; ניתוח השפעות מזג האוויר על זיהום האוויר ומאמצים למניעתו; ניתוח ושיפור תנובה חקלאית באזורים החשופים לתנאי מזג אוויר קיצוניים, וכן הלאה.

בעבר, כבר אירח מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ שורת פרויקטים בתחומי הסביבה, שבוצעו על ידי מדענים מכל העולם. כך למשל, זיהתה אוניברסיטת הרווארד 36 אלף תרכובות מבוססות פחמן המציגות פוטנציאל להכפלת יעילות הפקת החשמל בתאים סולאריים, בהשוואה לחומרים המצויים כיום בשימוש.

לדברי עודד כהן, סגן נשיא  למחקר ביבמ העולמית ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, "החברה גאה לסייע למאמצי המלחמה הגלובלית בשינויי האקלים. ה-Weather Company שבבעלות יבמ, מספקת בזמן אמת נתונים עדכניים ותחזיות מטאורולוגיות מדויקות. יכולות ניתוח הכמויות העצומות של המידע שהמערכת אוספת, מסייעות בידינו להבין את כדור הארץ לפרטי פרטים".

יבמ מציגה היסטוריה ארוכה של פעילות בתחום הסביבה. בשבוע שעבר, הודיעה החברה כי הקדימה בארבע שנים את לוח הזמנים אליו התחייבה בצמצום טביעת הרגל הפחמנית שלה, במלחמה בשינויי האקלים. מוקדם יותר החודש, שבה הענקית ואישרה את מחויבותה לתמיכה בהסכם פאריס בתחום האקלים, וחתמה על קריאה בינלאומית  (WeAreStillIn#) להמשך המלחמה הבינלאומית בשינויי האקלים.

מזעור ההשפעות האקלימיות הבלתי רצויות

הפרויקטים בהם תתמוך יבמ ייבחרו על בסיס קריטריונים של מצוינות מדעית, פוטנציאל התרומה להבנה בתחום האתגר האקלימי והסביבתי בו עוסק המחקר, או פיתוח אסטרטגיות יעילות למזעור ההשפעות האקלימיות הבלתי רצויות.

בנוסף ייבחן כושרו של צוות המחקר להתמודד עם משימות הפרויקט המוצע. כל אחד מהמחקרים ייהנה משירותי עיבוד בשווי של עד 40 מיליון דולר, ובסך הכל – כ-200 מיליון דולר לתוכנית כולה. מדענים מכל העולם מוזמנים להגיש פרויקטים עד 15 בספטמבר השנה. חמשת הזוכים יוכרזו בסתיו הקרוב.

מאז הוקם, בשנת 2004, תמך מערך המחשוב השריגי העולמי ב-28 פרויקטים בתחומי חקר הסרטן, האיידס, מחלת זיקה, אספקת מים נקיים, אנרגיה מתחדשת ואתגרים הומנטאריים אחרים.

עד היום, סיפק המחשוב השריגי העולמי, המנוהל על גבי ענן המחשוב של יבמ, עוצמת מחשוב בשווי כחצי מיליארד דולר, שהוצעה לקהילה המדעית ללא תשלום. יותר מ-730 אלף משתמשים ו-430 מוסדות ב-80 מדינות תרמו עד היום יותר מחצי מיליון שנות עיבוד, באמצעות יותר משלושה מיליון מחשבים שולחניים, מחשבים ניידים ומכשירי אנדרואיד.

לקבלת פרטים נוספים אודות מערך המחשוב השריגי העולמי, ולהצטרפות לצורך תרומת עוצמת מחשוב בלתי מנוצלת על גבי מחשבים ומכשירי אנדרואיד, לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים