מעמדו של מנהל הידע בארגון
"מעמדו של מנהל הידע אינו כמו שהיינו רוצים - לא בעתות שגשוג ולא בעתות משבר", אמרה מוריה לוי, מנכ"לית ROM Knowledgeware, בפתיחת מפגש פורום מנהלי ידע, KMI מקבוצת ThePeople, בהנחייתה, שהתקיים אתמול (ב') בתל-אביב ● במפגש דנו המשתתפים במעמדו של מנהל הידע בארגון ובדרכים למיצובו וחיזוקו
"מעמדו של מנהל הידע אינו כמו שהיינו רוצים – לא בעתות שגשוג ולא בעתות משבר. ובכל זאת, קידום מקומו של מנהל הידע בארגון יכול להשפיע על ניהול הידע ועל הצלחת הטמעתו בארגון", אמרה מוריה לוי, מנכ"ל ROM Knowledgeware, בפתיחת מפגש פורום מנהלי ידע, KMI מקבוצת ThePeople בהנחייתה, שהתקיים אתמול (ב') בתל-אביב. במפגש דנו המשתתפים במעמדו של מנהל הידע בארגון ובדרכים למיצובו וחיזוקו. פאנל בהשתתפות שלושה חברי פורום KMI הציג, בשני מושבים, את הגורמים המשפיעים על מעמדם של מנהלי הידע בארגונים, ואת הדרכים לביסוס מעמדו בארגון.
בפאנל השתתפו אודליה לוי, מנהל הידע של המחלקה לעלייה ולקליטה בסוכנות היהודית; אבי צוקר, מנהל פעילות ניהול ידע בבנק דיסקונט, ואלי רוטנברג, מנהל הידע בנטפים. מדבריהם של השלושה עלה, כי מעמדו של מנהל הידע הארגוני מושפע מגורמים שונים, כמו שמו ומיקומו בהיררכיה הארגונית, ומכך נובעים גם התקציבים המוקדשים לנושא ומחויבות הדרגים הבכירים להטמעת ניהול הידע.
חשוב, לדבריהם, להיות תחת גורם ארגוני חזק, שמחויב לנושא ומקציב תקציבים לפיתוחו והטמעתו. עוד בעיות המשפיעות על מעמדו של מנהל הידע: העדר סמכות ניהולית; קושי מול ממשקי ה-IT; קושי בגיוס "ספונסר"; ראיית הנושא כמשהו שהוא "משאבי אנושי"; ולכן רחוק מהפעילות העסקית; נתק בין הצרכים בשטח להבנת המנהלים בארגון את הצורך; חסר ביסוס פורמלי בארץ והעדר סטנדרטיזציה; נתק בין הצרכים בשטח להבנת המנהלים בארגון את הצורך; חוויות שליליות קודמות ועוד.
חלק מן הטיפים שנתנו משתתפי הפאנל למאזינים: חשוב שעובדי הארגון יהיו חשופים למידע שמקבלים לקוחות הארגון באתרים חיצוניים שלו; קיום פורומים מקצועיים ומפגשים קבועים של מנהלי קהילות הידע – עצם ההשתתפות מקדמת את הנושא וממצבת אותו בארגון; שימוש בניוזלטרים לדיווח על תכנים חדשים בפורטל; להשתתף בימי עיון ארגוניים כדי ולהיתפס בארגון כחלק מההנהלה, לפתח את הנושא בו בזמן "מלמעלה למטה" וגם מלמטה למעלה".
בנוסף, להתחיל עם פרויקטים קטנים; לדעת לשדך בין בעיה בשטח ובין פתרון מעשי – יש צורך בהכרת פתרונות מעשיים והבנה טכנולוגית ולא רק אנושית; הכללת תפקידי ניהול הידע בספר התפקידים הארגוני כדי שהגדרת התפקיד תשתלב באופן מעשי בהגדרות תפקיד של אנשים (אפילו כחלק מתפקידם) ותהפוך לאחד ממרכיבי ההערכה; להיות "מחובר למעלה" – השגת מחויבות מנהלים. שיווק והצגת תוצאות להנהלה במונחים עסקיים ותרגום שלה לתקציבים, וחוזר חלילה; שילוב בנושאי ליבה ונושאים שנחשבים חשובים לארגון; בידול ניהול הידע אל מול פתרונות אחרים הנראים דומים להם ולא נחלו הצלחה (דוגמת הטמעת ERP); ועוד.
סיכמה את המפגש לוי, כשאמרה ש"כמנהלי ידע לא נגיע אולי בטבעיות להיות מנכ"לים; כמנהלי ידע גם לא נתעשר, אך כמנהלי ידע, נגיע לסיפוק אדיר".
תגובות
(0)