אתגרי עידן הניידות בארגונים

לצד היתרונות הרבים בכניסת מכשירים חכמים לשימוש נרחב בארגונים, ישנם אתגרים רבים עימם הארגונים נאלצים להתמודד ● האתגרים הללו והכלים שיסייעו להתגבר עליהם, עמדו במרכז מפגש פורום Mobility של אנשים ומחשבים, שנערך במכללת אפקה

הניידות העסקית הופכת לחלק מרכזי בשיח של ארגונים ויחידות ה-IT. לצד היתרונות הרבים בכניסת מכשירים חכמים לשימוש נרחב בארגונים, ישנם אתגרים רבים עימם הארגונים נאלצים להתמודד. האתגרים הללו והכלים שיסייעו להתגבר עליהם, עמדו במרכז מפגש פורום Mobility של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ג') במכללת אפקה שבתל אביב.

"נדרש לחבר בין שני עולמות: מערכות חכמות ופקטורים אנושיים", אמר ערן אהרונסון, ראש מרכז ACMiX במכללה. ACMiX, הסביר, הוא המרכז למערכות ניידות חכמות, המנסה לחבר בין שני העולמות: "מצד אחד יש אדם עם רגשות ורצונות, ומנגד, טלפון נייד עם מסך קטן וקלט-פלט. לצד שני אלה יש ממשק משתמש טבעי".

הוא תיאר את Intuitive – החברה שהקים ב-2009, שאספה מידע על פעולות קודמות של בעל הטלפון לטובת חיזוי פעולות עתידיות. החברה כשלה, אמר, מכמה סיבות: היותנו בני אדם שלא אוהבים "אח גדול", פעולות שאינן מבוצעות בערוץ הנייד אלא באחרים, כישלון "לנחש" מה ירצה המשתמש והיות אוכלוסיות שלא משיבות צלצול בחזרה.

את המפגש הנחה גדי גילאון, יו"ר ועדת התכנים של הפורום ויו"ר מוביסק (Mobisec). המפגש נפתח בדברי ברכה של אלון ברנע, סגן נשיא מכללת אפקה, שאמר כי זה המקום היחידי בארץ ללימודי מובייל וכי המכללה קרובה לתעשייה בשל החלטתה האסטרטגית להקים מרכזי פיתוח לתחום.

זאב שטח, מנכ"ל קומדע, אמר במפגש כי "מהפיכת הסלולר ומהפיכת החתימה האלקטרונית מביאות לכך שפחות זקוקים לניירות". הוא ציין, כי קומסיין היא גורם מאשר לחתימות אלקטרוניות, שהנפיקה עד היום חתימות ליותר מ-100 אלף לקוחות, ביניהם בעלי מקצועות חופשיים ועובדי מדינה, עורכי דין, שופטים, יועצי מס, רואי חשבון ועצמאיים. הוא סיים בציינו, כי הם פיתחו ממשקים למערכות של EMC, נט-אפ (NetApp), מיקרוסופט (Microsoft) ו-SAP Business One.

דור זכאי, CTO מוביסק, ציטט מחקר לפיו עד 2016 כמיליארד איש יהיו בעלי טלפונים חכמים, כאשר כבר כיום שני-שלישים מהם עושים בטלפון החכם שימוש לצורך עבודה או קבלת מידע. "עולם המובייל הוא עולם של מורכבות", אמר זכאי, "המכשירים עוברים תהליך של מירכוז – מכשיר אחד הוא טלפון פרטי, של העבודה, מקבל דואר, מצלמות סטילס ו-וידיאו".

הוא ציין, כי אחד האתגרים המשמעותיים בעולם הנייד הוא אבטחת מידע, בשל העובדה שטלפון אחד משמש לצרכים אישיים ופרטיים. "המידע העסקי מחייב אבטחה, והפרטי – הגנה על הפרטיות. יש הבדל בין מחשב אישי לטלפון חכם. נדרש לבחון מה מאבטחים ובמה תומכים. יש לחשוב על המובייל אחרת – לא לפי דרג העובד, אלא לפי משימות. כך, הזוטר יקבל iPad, למשל, כי הוא בשטח – במקום שהבכיר יקבל iPhone רק כי הוא בכיר".

הוא סיכם בציינו, כי "יש ליישם EMM, ניהול הניידות הארגונית, תוך הגבלת הגישה למשאבי מידע ארגוניים, שביעות רצון העובדים ותכנון ומימוש של אסטרטגיית ניידות ארגונית, עם שקיפות".

ליאור בנאי, מנכ"ל פרי טלקום (Free Telecom), תיאר את התפתחות שוק הסלולר בארץ ואת עולם הסלולר הגלובלי. לדבריו, בעולם תהיינה שתי מערכות הפעלה ניידות, זו של אפל (Apple) וזו של גוגל (Google), כאשר "זו של מיקרוסופט בסימן שאלה". לדבריו, "שאר מערכות ההפעלה לא יהיו רלוונטיות. אפל וגוגל ניצחו בגלל דבר אחד – וזה אקו-סיסטם".

הוא סיים בהערכה, כי מחירי הסלולר יעלו בסופו של דבר, "כי יש חבילות שימוש ללא הגבלה, ציוד הקצה משתכלל ודורש עוד רוחב פס, והשימושים עולים במאות אחוזים. במקביל, הרשתות נסתמות, חלה שחיקה דרמטית ברווחי חברות הסלולר ואין השקעה בתשתית. חוק הביקוש (שימוש) הגבוה וההיצע (רשת) הנמוך יפעל – והמחירים יעלו".

ליאור כץ, CTO לתחום הבדיקות במטריקס, ציין במפגש שתי חברות: Perfecto Mobile ו-DeviceAnywhere, שלדבריו "פתרו את בעיית ההבדלים בין מערכות ההפעלה של המחשבים הנייחים לעומת טלפונים ניידים".

דני בלטוך, סמנכ"ל פיתוח עסקי, נטאלייזר, סיפר כי החברה הוקמה ב-1999 ופועלת במתן שירותים בענן, בעולם הנייד ותוכנה כשירות. האתגרים במימוש יישומים ניידים בארגונים, אמר, "הם מורכבות ומשך הפיתוח הראשוני; ציוד קצה – כולל BYOD; שינויים, התאמות ושיפורים; העלויות של הצטיידות אפיון ופיתוח, לצד השוטף – תמיכה, שינויים והתאמות; והצורך בפשטות, גמישות ועצמאות".

התשתית של הענן, אמר בלטוך, מהווה יתרון "כי היא כבר קיימת, וככזו היא מעניקה פלטפורמה לשים מה שרוצה. התשתית זמינה, ותומכת במגוון ציודי קצה, ומאפשרת התפתחות שוטפת לשינויים, התאמות ושיפורים". הוא סיים בהציגו יישום נייד פרי פיתוח החברה, Gazpacho, שלדבריו הוא "קל לשימוש ולא דורש ידע בתכנות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים