הסטארט-אפ היומי: קונפידלה – מי קורא את המסמכים שלכם?

עבור משתמשים פרטיים, צילום מסמך שמופיע על המסך באמצעות מצלמה זעירה הוא משהו שלקוח מסרטי ריגול פופולאריים; עבור ארגונים עסקיים - מדובר בתרחיש שגורם לכל מנהל לרעוד מפחד ● חברת הסטארט-אפ הישראלית קונפידלה מציעה פתרון לשמירה על סודות הארגון - אפילו מפני מצלמות חיצוניות ● הפתרון שיגן עליכם מפני עצמכם

11/06/2009 14:31

במהלך יום עבודה טיפוסי במשרד גדול, נשלחים אינספור מסמכים בדואר האלקטרוני. לעיתים מבקשים השולחים מן הנמענים שלא להעביר את המסמכים הלאה ולעיתים לא להוציא אותם אל מחוץ לרשת הארגונית. בפועל, אין אף אחד בארגון שמתחקה אחר קורותיו של מסמך אקסל רגיש כמה ימים לאחר שנשלח. במרבית המקרים, אין לכותב המסמך מושג מי קרא אותו, מי פתח אותו והאם המסמך הסודי הושמד לאחר הקריאה, נשמר במחשב האישי של הנמען או שאולי בכלל הועבר לנמען נוסף וממשיך להסתובב לו באין מפריע ברשת הארגונית. לעיתים, מסתבר שמסמך פנימי אף דלף החוצה אל גורמים שמחוץ לארגון, וכותב המסמך תמיד יגלה את זה מאוחר מדי – אם בכלל.

בדיוק מסיבה זו פותח Watchdox – מוצר הפצת המסמכים החסויים של הסטארט-אפ הישראלי קונפידלה (Confidela), בו השקיעו שלמה קרמר – ממייסדי צ'ק פוינט ואימפרבה, וקרן הון הסיכון ג'מיני. המוצר מבטיח להתמודד עם אתגר המעקב אחר מסמכים חסויים בארגון והניסיון להקטין ככל האפשר את חשיפתם בפני אלו שאינם מורשים לכך.

את קונפידלה ייסדו נעם לבנת ומוטי רפאלי, שמשמש כיום כמנכ"ל החברה. המוצר שפיתחה הוא למעשה פלטפורמת SaaS (ר"ת Software as a Service, "תוכנה כשירות") להפצה מאובטחת של קבצים במרבית הפורמטים המשרדיים הנפוצים, יחד עם מערכת הרשאות ומעקב אחר פעולותיו של הנמען – החל ממיקומו הפיזי המשוער עת התחבר לשרתי קונפידלה כדי לקרוא את המסמך, ועד הגבלת הפעולות שהוא יכול לעשות עם הקובץ המאוחסן על שרתי קונפידלה.

היתרון הגדול בפיתרון של קונפידלה הוא לאו דווקא שמירת הסודיות המוחלטת של מסמך רגיש; הרי אם מישהו ירצה להעביר את סודותיי הכמוסים, הוא תמיד יוכל לצלם את המסמך ששלחתי לו באמצעות מצלמת הטלפן הנייד או אפילו להשתמש בעט ונייר. בנוסף, קונפידלה דואגת להצפין את המסמך בדרך אל השרתים שלה ובחזרה אל דפדפן הנמען, וכך מונעת את היירוט שלו על ידי סקרנים חובבים, ומספקת פיתרון ניהול בסיסי של המסמכים שנשלחו ואפילו חיווי מיידי אם הנמען קרא אותם ומתי. קונפידלה גם מקשה מאוד על הנמען להעביר את המסמך – אפילו בטעות – למישהו אחר, או להשאיר אותו על הכונן הקשיח של המחשב או הטלפון הנייד.

לכל זאת יש להוסיף את יכולות השמדת המסמך אחרי זמן נתון או הוספת סימני מים (Water Marks) דיגיטליים, וכך מתקבלת לה מערכת אלגנטית ונוחה להפצה אלקטרונית דיסקרטית של מסמכים. זה אמנם לא משהו שיכול לשמש את המוסד הישראלי כאשר הוא מתדרך סוכנים בחו"ל, אך בהחלט יכול לסייע לצוות ההנהלה של חברת היי-טק שרוצה לעבוד בסטנדרטים הגיוניים בכל הקשור לניהול חשיפת מסמכים.

למי מכם שאוהב לבדוק טכנולוגיות חדשות, כדאי לכם לנסות את המוצר של קונפידלה כל עוד הוא בחינם, שכן עם סיום שלב הבטה, Watchdox יעלה ככל הנראה כמה מאות שקלים בשנה. אם אתם כבר מנסים את השירות, אל תשכחו לבדוק את אופציית הערבול האלקטרונית שמונעת את צילום המסמך על ידי מצלמה חיצונית – תכונה שמדגימה מה אפשר לעשות עם שילוב של קצת טכנולוגיה והרבה דמיון.

הערות והצעות למדור ניתן למסור בכתובת הדוא"ל הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים