אחרי יותר מעשור: מיקרוסופט הפסיקה את התמיכה בחלונות XP

החברה לא תוציא יותר פתרונות אבטחה לבעיות שיתגלו במערכת ההפעלה, שעדיין אוחזת בנתח של 27% ● מומחים מזהירים מסיכונים שונים בעקבות המהלך

13 שנים אחרי שיצאה, מיקרוסופט (Microsoft) הפסיקה היום (ג') את התמיכה בחלונות XP. משתמשי מערכת ההפעלה הוותיקה, שעדיין אוחזת ב-27% מהשוק, אמנם יוכלו להמשיך להשתמש בה, אולם הם יוצרים בכך סיכונים לעצמם, על פי מומחים.

כריס פוג, מנהל בחברת אבטחת המידע Trustwave, אמר כי המערכת אמנם תמשיך לפעול, "אבל צריכים לקחת בחשבון שיש בעובדה שהיא לא זוכה יותר לתמיכה סיכון מסוים".

לפי נתוני Net Market Share, שפורסמו בתחילת החודש, לחלונות XP היה במרץ נתח שוק של לא פחות מ-27.69% מבין כלל מערכות ההפעלה, כשרק חלונות 7 נמצאת מעליה עם 48.77%, וחלונות 8 עם חלונות 8.1 ביחד מגיעים רק ל-11.3% מהשוק.

ההערכה של גרטנר (Gartner) דומה. היא מעריכה שבין 20% ל-25% מכלל המערכות הארגוניות עדיין פועלות בסביבת חלונות XP ושבלא פחות משליש מהארגונים תופסת מערכת ההפעלה הזו עדיין נתח פעולה שגדול מ-10%. החברה גם מצדיקה את כל מי שחושב מדובר בסיכון אבטחה גבוה וממליצה לכל הארגונים להכין תוכנית עבודה שתאפשר להיפטר מהמערכות הללו מהר ככל האפשר.

למעשה, טוענים בחברה שאפילו אם הארגון עצמו אינו מפעיל יותר מחשבים עם חלונות XP, וכל מחשביו פועלים בסביבת חלונות 7 ומעלה, אם הם מאפשרים גישה למחשבים מרוחקים בהם היא עדיין פועלת, הוא מעמיד את עצמו בסכנה.

במקרה שעדיין יש מחשבי XP בחברה, הצעדים שאפשר לנקוט כוללים הקטנת זכויות השימוש, החל בהגדרת התוכנות המדויקות שניתן להריץ בהם, מצד אחד, והחל בהגבלת הגלישה באינטרנט לאתרים מסוימים בלבד שקשורים לחברה, כולל שירות הדואר. בנוסף, אם מדובר בכמות גדולה יחסית של מחשבים, מומלץ אפילו, במקרה חירום, להעביר את היישומים הקריטיים לסביבת מחשוב המבוססת על הרצתם משרתים ולא מהמחשבים עצמם.

מיקרוסופט פרסמה לפני כחודש אזהרה למשתמשים מפני הסכנות שעלולות לצוץ בעקבות הפסקת התמיכה בחלונות XP. דורל לייסטר, מנהל מכירות בכיר בענקית מרדמונד, אמר כי "אם יימצאו בעיות אבטחה במוצר, או יתגלו בו וירוס או נוזקה, לא נייצר פתרון לכך, כפי שעשינו מדי חודש לאורך שנים רבות".

מאז חלונות XP הוציאה מיקרוסופט שלוש גרסאות נוספות של חלונות: ויסטה, 7 ו-8. לייסטר ציין כי "אם היה לי רכב או טלפון סלולרי בן 13, הייתי חושב מה עליי לעשות. מגיע הזמן – לא רק עבור מיקרוסופט אלא גם עבור השותפים שלה, שמייצרים מוצרים שמשמשים את חלונות XP – שבו הם לא יכולים להרשות לעצמם לייצר מוצרים חדשים ללקוחות ולשמר את המוצרים הישנים".

יצוין כי ממשלות בריטניה והולנד שילמו למיקרוסופט מיליוני דולרים כדי שתמשיך את התמיכה בחלונות XP בתחומיהן. שירות המדינה של המלכה אליזבת ימשיך ליהנות מתמיכה במערכת ההפעלה גם בשנה הקרובה, אולם אחריה הם יצטרכו לעבור לחלופה אחרת.

לסיום, לאיזו מערכת כדאי לעבור? התמיכה בחלונות 7 אמורה להסתיים בינואר 2020, פחות משש שנים קדימה. עבור ארגונים שעד היום לא החליפו את חלונות XP, זה כנראה טווח קצר. מכיוון שכך, למרות שהשקעה בשדרוג לחלונות 8 קצת מורכבת וממושכת יותר, אולי עדיף לארגונים לבחור דווקא בה.

סייע בהכנת הידיעה: יניב הלפרין

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים