כך נוהגת פייסבוק במי שהיא חפצה ביקרו – יש משתמשים רגילים ויש VIP

דיווח בוול סטריט ג'ורנל חשף, כי 5.8 מיליון חשבונות ברשת החברתית של פוליטיקאים וידוענים משויכים למערכת סודית של החברה, שמעניקה להם יחס מועדף ומגינה עליהם מאכיפה של כללי הפלטפורמה החברתית

תעשה הכל כדי שתאהבו אותה. פייסבוק. צילום: BigStock

אם אתם פוליטיקאים או משפיענים מפורסמים – פייסבוק בוודאי תשייך אתכם למערכת פנימית סודית בשם XCheck, או Cross-check, שיוצרת רשימה לבנה של משתמשים, המגינה עליהם מסנקציות גם כשהם לא עומדים בכללים של פלטפורמת המדיה החברתית הגדולה בעולם. זאת בניגוד גמור להצהרות החוזרות ונשנות של החברה שהיא אוכפת את מדיניותה בצורה שוויונית לגבי כל המשתמשים שלה.

הוול סטריט ג'ורנל פרסם תחקיר שערך, המתבסס על מסמכים פנימיים של פייסבוק שהגיעו לידיו, המפרט כיצד משתמשים בעלי פרופיל גבוה של שירותי הרשת, שנחשבים ל"שווים", למשפיענים ולידוענים, או כאלה שמאיימים על יחסי הציבור של החברה – אינם זוכים לאותן פעולות אכיפה כמו משתמשים רגילים. לפי התחקיר, בשנת 2020 מנתה הרשימה הזאת כ-5.8 מיליון משתמשים.

אותן דמויות מפורסמות, בהן, למשל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שחקן הכדורגל המפורסם ניימאר וכדומה משויכים על ידי הפלטפורמה למערכת בשם XCheck. המערכת נוצרה לאחר שפוסטים של משתמשים מפורסמים סומנו על ידי מערכת הבקרה האוטומטית או הוסרו על ידי סוקרי התוכן. כדי להימנע מפרסום שלילי, פיתחה פייסבוק את XCheck במטרה לאפשר לאותם ידוענים לפרסם מה שהם רוצים עם פיקוח מזערי או בלי פיקוח כלל.

כאשר משתמשים משויכים אליה – קשה יותר לסוקרי התוכן לנקוט צעדים נגדם. אחת הדוגמאות שמביא הדיווח היא של פוסט של ניימאר, שפרסם בפייסבוק ובאינסטגרם התכתבות שלו בווטסאפ עם אישה שהאשימה אותו באונס, ובצילומי המסך מוצגים שמה וגם תמונות עירום שלה. הפרסום של ניימאר היה נמחק אילו היה משתמש "רגיל", אבל בשל ההגנה של מערכת XCheck, נחסמה בפני הסוקרים האפשרות להסיר את התוכן, שנצפה על ידי 56 מיליון משתמשים.

חלק מן המסמכים שהגיעו לוול סטריט ג'ורנל כוללים מסמכים שנמסרו לקונגרס ולרשות לניירות ערך האמריקנית על ידי חושף שחיתויות.

פייסבוק אישרה את התחקיר, ומסרה לוול סטריט ג'ורנל, כי היא מנסה לשנות את פרקטיקת הרשימה הלבנה של מערכת XCheck, וממסמכים פנימיים עולה שבחברה אכן יש תוכניות לבטל אותה. עם זאת, מן המסמכים הפנימיים עולה גם שכל בכירי החברה מכירים את הבעיות האלה – עד למנכ"ל, מארק צוקרברג. בדיווח צוטט מסמך פנימי, שנכתב בו על ידי גורם בחברה, כי "לגבי כמה חברים נבחרים בקהילה שלנו אנחנו לא אוכפים את כללי המדיניות שלנו. בשונה מכל הקהילה, האנשים האלה מפרים את הכללים ללא כל אכיפה".

מנהל התקשורת של פייסבוק, אנדי סטון, פרסם כמה ציוצים בטוויטר לאחר הפרסום, וציין כי פייסבוק פרסמה את קיומה של מערכת XCheck עוד ב-2018, וכתב: "כפי שאמרנו ב-2018, המשמעות של Cross-check היא פשוט שכמה תכנים בדפים או בפרופילים מסוימים זוכים לשכבה שנייה של בדיקה כדי להבטיח שיישמנו את המדיניות שלנו בצורה נכונה. אין שתי מערכות של שיפוט; זה אמצעי הגנה נוסף נגד שגיאות".

"בסופו של דבר", כתב עוד סטון, "בלב הסיפור הזה עומד הניתוח הפנימי של פייסבוק שמצא כי אנו צריכים לשפר את התוכנית. אנחנו יודעים שהאכיפה שלנו אינה מושלמת ושיש ויתורים לצורך מהירות על חשבון דיוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים