אילון מאסק הצטרף למתנגדי מס הקריפטו שנמצא על הפרק בארה"ב

מיסוי השקעות קריפטו בארה"ב נמצא על שולחן הסנאט, כחלק מניסיון לממן את חוק התשתיות האמריקני שיזם הנשיא ביידן ● לצורך ההשקעה בתשתיות נדרשת המדינה ל-1.2 טריליון דולר, והמיסוי אמור להוסיף לקופתה הכנסה נאה, אלא שיש מי שממש מתנגדים לו

מתנגד גם הוא למיסוי קריפטו. אילון מאסק חובב הביטקוין. צילום: ויקיפדיה ו-BigStock

הצעת מס על השקעות קריפטו מדאיגה חברות טכנולוגיה, קרנות הון סיכון וחברות סחר אמריקניות. למתנגדים הצטרף באחרונה היזם המפורסם אילון מאסק, הידוע בעניין העצום שלו בתחום המטבעות הדיגיטליים. עמיתו, מנכ"ל טוויטר ושל אפליקציית התשלומים סקוור (Square), ג'ק דורסי, התבטא גם הוא נגד החקיקה המתגבשת.

היוזמה למיסוי הקריפטו מקודמת כעת בסנאט האמריקני על ידי גורמים דו-מפלגתיים, לקראת ההצבעה על חבילת התקצוב המיוחד לחיזוק התשתיות בארה"ב, שיזם ודוחף הנשיא האמריקני ג'ו ביידן מאז כניסתו לתפקיד. מיסוי השקעות הקריפטו עשוי לסייע לארה"ב לממן חלק מחבילת ההשקעה בתשתיות הכוללת, המתומחרת ב-1.2 טריליון דולרים.

ואולם כעת קמו מתנגדים קולניים למיסוי זה, כשמנהיגים בולטים מעמק הסיליקון ומוושינגטון מביעים את חששותיהם לגבי העברת החוק, שיוסיף מסים על תחום הקריפטו.

החקיקה "תהרוס את החדשנות של הקריפטו והבלוקצ'יין"

"חבילת התשתית מכילה הוראות מסוכנות, שיהרסו את החדשנות של הקריפטו והבלוקצ'יין", אמר הסנטור טד קרוז בסוף השבוע (ש'). קרוז הוא המחוקק הבולט המתנגד לקונספט החדש, ואליו חבר כעת גם מנכ"ל טסלה ו-SpaceX הדומיננטי, מאסק, שכינה את החקיקה "נחפזת" ואמר שעכשיו זה לא הזמן למחוקקים "לבחור מנצחים או מפסידים בטכנולוגיה".

הצעת החוק הדו-מפלגתית עלתה בשבוע שעבר וכללה כללי מס חדשים לקנייה ומכירה של אסימונים וירטואלים על ידי חברות וברוקרי קריפטו, מהלך שצפוי להניב כ-40 מיליארד דולר לקופת המדינה, במשך עשור.

ממובילי ההתנגדות למיסוי. הסנטור הרפובליקני טד קרוז. צילום: ויקיפדיה

ממובילי ההתנגדות למיסוי. הסנטור הרפובליקני טד קרוז. צילום: ויקיפדיה

הבית הלבן מסר כי ההכנסות יסייעו במימון תכנית התשתית של הנשיא, אלא שמבקרי התכנית לא קפצו על הרעיון. לדבריהם, חוקי המס יחולו על קבוצה גדולה יותר מהצפוי של חברות קריפטו, שחלקן לא יוכלו לעמוד בדרישות הדיווח.

באמצע השבוע, שלושה מחוקקים – הסנאטורים רון ווידן, סינתיה לאומיס ופט טומיי – הציגו תיקון שלדבריהם יגדיר טוב יותר את המילה "מתווך" או "ברוקר" – עניין שעליו נסובה עיקר המחלוקת.

בהודעתו אמר לאומיס: "הנכס הדיגיטלי ומרחב הטכנולוגיה הפיננסית מסובכים להפליא, ובילינו שעות ארוכות בסנאט, עם בעלי עניין בתעשייה ועם הממשל, כדי למצוא דרך לשלב ביעילות נכסים דיגיטליים במערכת המס שלנו. לייצר קוד מבלי לפגוע בטכנולוגיה או בחידוש חדשנות".

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי החברות המעוניינות בקריפטו שהתנגדו לתיקונים הן רק "קבוצה קטנה", אך לדבריה בבית הלבן סבורים כי התיקון החלופי שהוצע מייצר את האיזון הנכון ועושה צעד חיוני קדימה בקידום המיסוי האמור.

התיקון לא מספיק

ואולם חברות העוסקות בקריפטו הגיבו וטענו כי השינויים לא הרחיקו לכת מספיק בכדי להגן על התעשייה המתפתחת. "זה יהיה אובדן מטריף את הדעת לאמריקה, וליכולת שלנו להישאר במוקד החדשנות בעולם", אמר דובר קרן ההון סיכון אנדריסן-הורוביץ.

הבעיה העיקרית עם החקיקה, לדברי המתנגדים, היא שהגדרה למי נחשב כ"ברוקר" התרחבה במהירות, וכעת אפילו כורי קריפטו, למשל, נחשבים כסוחרים החייבים במס עליו, אם החוק יעבור.

המתנגדים טוענים בנחרצות שתהיה לדבר השלכה חמורה על התעשייה. לדבריהם, מה שעלול לקרות הוא ש-כורים, מפתחי תוכנה וגורמים אחרים מתעשיית הקריפטו שאינם משקיעים יצטרכו להיות אחראים לכל הכסף האלטרנטיבי שעובר דרכם, כאילו הם מוסד פיננסי. המשמעות היא שכמעט כל מי שמשתתף ברשת הזו, אפילו חברות לשירותים פיננסיים, יהיה חייב להיות אחראי לכל העסקאות שהוא מבצע. דבר לא ריאלי, לטענת המבקרים.

דורסי, דמות בולטת בתעשייה, התייחס לסוגיית הברוקר ואמר כי "אמנם איננו יכולים להסיר את כל ההוראה על מנת שנוכל לקיים שימועים והתלבטויות נאותים, אך בואו נפשט את ההגדרה של 'מתווך' למה שחשוב באמת: היכן שהחלפת נכסים דיגיטליים למטבע פיאט (כסף רגיל – ג"פ)". דורסי טען כי "מתווך = חילופי פיאט לקריפטו".

האם ימוסה בארה"ב? שוק הקריפטו. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם ימוסה בארה"ב? שוק הקריפטו. צילום אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

"סוף למטבעות הקריפטוגרפיים"

מאסק, הידוע בעמדתו החיובית לגבי מטבעות קריפטוגרפיים, התייצב בסוף השבוע וצודד בבריאן ארמסטרונג, מנכ"ל קוינבייס (Coinbase) – בורסת הקריפטו מהגדולות בעולם. ארמסטרונג התנגד להעברת חוק התשתיות שהוצג בסנאט בשל הסעיף למיסוי השקעות דיגיטליות, ומאסק הגיב לציוץ שלו וקבע כי אין ניצחון בהפקת פסקי דין וחוקים נמהרים.

רגולציה על מטבעות קריפטוגרפיים הפכה לעניין גדול בעיניי ממשלות ברחבי העולם. בעוד שמדינות רבות הציגו עמדה חיובית לגבי מטבעות קריפטוגרפיים, הצעת החוק בסנאט האמריקני הופכת את הנושא למציף מחלוקות שטרם עלו על פני השטח קודם לכן.

לפי ארמסטרונג, שהתבטא בקולניות נגד הצגת והעברת הצעת החוק, המהלך יהווה "סוף למטבעות הקריפטוגרפיים", והוא היה אולי מהגורמים שדחפו לתיקון החדש בהצעה, אך גם זו לא הרגיעה את הדאגות של העוסקים בתחום הקריפטו.

מנכ"ל קוינבייס קרא לכל מי שקורא את הציוץ שלו לדחות בכוח את התיקון ואת הצעת החוק עצמה. התיקון אמנם מבקש לרכך את הוראות המס, אך גם לאחריו הן אינן חיוביות במיוחד לדבריו. התמיכה ממאסק עשויה לתת לטיעוניהם של ארמסטרונג ויתר המתנגדים רוח גבית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים