"על הממשלות לספק למורים מחשבים והדרכה כדי לאפשר לילדים עתיד טוב יותר"

כך אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, שהובילה מושב מיוחד בכנס בינלאומי של האו"ם בנושא זכויות אנשים עם מוגבלות ● מחקר: מורים שקיבלו מחשבים הגבירו את השימוש בהם בתקופת הקורונה

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, סכנס של האו"ם. צילום מסך

"מורות ומורים ברחבי העולם עדיין לא משתמשים במחשבים לצורכי לימוד. על הממשלות לספק להם מחשבים והדרכה כדי לאפשר לילדים עתיד טוב יותר, במיוחד לילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך המיוחד". כך אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, המפעילה בישראל את פרויקט "מחשב לכל מורה". בן ארי דיבר באירוע מקוון, שנערך ביום שישי האחרון, במסגרת המושב ה-14 של ועידת המדינות החברות באמנת האו"ם בנושא זכויות אנשים עם מוגבלות.

"בחינוך המיוחד הטכנולוגיה המתקדמת אינה רק אמצעי הוראה, אלא גם מחוללת נפלאות ועוזרת לתלמידות ולתלמידים עם צרכים מיוחדים לתקשר עם סביבתם", אמר בן ארי.

קרן אתנה נבחרה להוביל את האירוע, שעסק בזכויות אנשים בעלי מוגבלות. באירוע השתתפו נציגים מישראל ומחו"ל. הנחתה אותו הסופרת והשחקנית ומפיקת סרטים נועה תשבי, ממקום מושבה בלוס אנג'לס. בדבריה אמרה תשבי, כי "הטכנולוגיה אינה המטרה, אלא כלי בסיסי המאפשר להגיע בהצלחה לעתיד".

בן-ארי סיפר, כי קרן אתנה חילקה מאז הקמתה ב-2006 ארגזי כלים דיגיטליים ל-28,000 מורות, מורים וגננות ב-172 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, המלמדים כ-650,000 תלמידות ותלמידים. נתון זה כולל יותר מ-9,000 מורות, מורים וגננות בחינוך המיוחד, המלמדים כ-72,000 תלמידות ותלמידים. שותפיה האסטרטגיים של קרן אתנה כוללים את הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים, בנק מסד, משרד החינוך, הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, קרן משפחת סילבן אדמס, מגבית קנדה ועוד.

פרופ’ אמנון שעשוע, מייסד שותף ומנכ"ל משותף של אורקם טכנולוגיות (OrCam Technologies), דיבר על רתימת בינה מלאכותית מתקדמת ביותר למען אנשים עם מוגבלויות. פרופ' שעשוע אמר, כי החברה מפתחת עתה מכשיר חדש, שנועד לסייע לבעלי לקויות שמיעה, המסוגל לזהות ולבודד את קולו של האדם המדבר עמם בסביבות רועשות. "אלו דוגמאות כיצד בינה מלאכותית יכולה לפענח קונטקסט ויזואלי, לפענח אקוסטיקה ולטפל בהם, באופן שלפני עשר שנים נחשב למדע בדיוני וכיום יכול באופן משמעותי לסייע לאנשים עם מוגבלויות שונות" אמר פרופ' שעשוע.

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ציינה, כי "שילוב של טכנולוגיה בשיטות הלימוד ובפדגוגיה בקרב אוכלוסיות החינוך המיוחד יכול לסייע מאוד, לחסוך זמן יקר והרבה תסכול של המורים ושל התלמידים". היא הוסיפה, כי "לשמחתי הייתה לי הזכות לראות את זה מקרוב, אצל בתי שהיא גננת שילוב, שעובדת עם ילדים בחינוך המיוחד, שהצליחה גם מרחוק לעשות דברים מרגשים ומרשימים שהפליאו אותי".

אלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר, אמר, כי "לכולנו יש את היכולת לחלום, להבין, לפתח שיטות ולפתח את הטכנולוגיה, וחשוב הרבה יותר – האמונה שאנחנו יכולים לעשות הכל".

במהלך הכנס הוצגו ממצאי מחקר בנושא שימוש בטכנולוגיה בזמן הקורונה. המחקר נערך על ידי פרופ' עדינה שמיר, ראש הוועדה לתואר שלישי והמגמה לחינוך מיוחד באוניברסיטת בר אילן, יחד עם ד"ר סיגל עדן. המחקר נערך בקרב הצוותים החינוכיים שקיבלו את ערכות ארגז כלים שקרן אתנה מעניקה למורים והשווה את אחוז השימוש במחשבים לפני הקורונה ואחריה. אחד הממצאים העלה, כי בתקופת הקורונה 70% מהמשתתפים השתמשו במחשב נייד או ב-iPad באופן יום יומי, לעומת 45% מהמשתתפים טרום הקורונה. "כשמסתכלים על התוצאות אין זה מפתיע שמורות ומורים שקיבלו iPad השתמשו בו יותר במהלך מגיפת הקורונה. עם זאת, בהחלט מעניין לשמוע כי ההכשרה המקצועית שהם קיבלו יחד עם ה-iPad קידמה את יכולות ההוראה שלהם ואת האינטראקציה עם ההורים והתלמידים במהלך פגישות הזום", אמרה פרופ' שמיר.

בכנס השתתפו גם שתי נציגות בכירות של ארגונים בינלאומיים: נטליה אמלינה – ראש היחידה של אונסק"ו לפיתוח מקצועי של מורים ולפיתוח הקשרים ביניהם (Networking), וד"ר פראבינה סוקראג'-אלי – סגנית נשיא ראשונה של המועצה הבינלאומית לחינוך אנשים עם לקות ראייה ונציגת האיחוד העולמי של העיוורים בכוח המשימה לחינוך של הארגון הבינלאומי של אנשים עם מוגבלות (IDA). אמלינה אמרה, בין השאר, כי "לכל הפעילויות שמבוצעות על ידי קרן אתנה יש חשיבות רבה והן בעלות חשיבות לבניית יכולת בחינוך ברמה הלאומית". ד"ר סוקראג' אלי ציינה, כי “במהלך מגיפת הקורונה נסגרו מוסדות חינוך ברוב המדינות והיה צריך לאמץ שיטות שפותחו בחיפזון להמשכיות תהליך הלמידה. לילדים עם מוגבלות הדבר יצר אתגרים קשים”.

ג'סטין זוורלינג, אם לילד עם צרכים מיוחדים, ציינה כי יש להחליף את המונח אנשים עם מוגבלות לאנשים עם נחישות. "עלינו לשאול את עצמנו כיצד נוכל להפוך את העולם למקום טוב יותר עבור אנשים עם נחישות. התשובה לכך היא טוב לב, העצמה, כישורים דיגיטליים, קבלה והקשבה", אמרה זוורלינג.

נועה ניצן, מנהלת המרכז הטכנולוגי של בית איזי שפירא, תיארה את הפעילות החינוכית של בית איזי שפירא, המספק טיפולים ושירותים חדשניים לילדים ולמבוגרים, בכל מגוון המוגבלויות, המשפיעים על יותר מחצי מיליון איש בשנה. היא תיארה טכנולוגיות המשמשות בחינוך ואמרה: "תודה רבה לך קרן אתנה על כך שלרוב אנשי הצוות שלנו יש iPad משלהם, וזה ממש קריטי ליישום הטכנולוגיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים