גם עובדי פייסבוק מוחים: יצאו בקריאה לענקית לבדוק הטיה נגד פלסטינים

לטענת הפונים - עובדים מוסלמים ופלסטינים של הענקית ממאנלו פארק - במהלך מבצע "שומר החומות" הפעילה החברה צנזורה על תכנים פרו-פלסטינים, בתוך הטיה נגד אחיהם ובני עמם

עובדים מלינים על צנזורה נגד פלסטינים בפייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

זה קרה בגוגל (Google), אפל (Apple) ואמזון (Amazon) בשבועות האחרונים, וכעת מתרחש גם בפייסבוק (Facebook), מה שמשלים פניות דומות מצד עובדים לארבע ענקיות הטכנולוגיה הדומיננטיות בעולם – קרוב ל-200 עובדי פייסבוק חתמו על מכתב גלוי הקורא להנהגת החברה לטפל בכך שקולות פרו-פלסטינים מדוכאים על ידי ענקית המדיה החברתית, לטענתם.

המכתב מתייחס לסבב הלוחמה האחרון בין ישראל לחמאס הפועל מעזה, שהוביל למותם של למעלה מ-253 פלסטינים תושבי עזה, בהם 66 ילדים, וכמובן שגבה גם חיים בצד הישראלי, כש-14 בני אדם נהרגו ממטחי הטילים של החמאס, מתוכם שני ילדים.

במכתב, שנראה על ידי הפייננשל טיימס, קוראים העובדים לפייסבוק לנקוט בצעדים חדשים, על מנת להבטיח כי תוכן פרו-פלסטיני לא יוסר או יצונזר באופן לא הוגן בפלטפורמה, כפי לדבריהם כמה אנשי צוות ומבקרים זיהו שאירע במהלך מבצע "שומר החומות".

במכתב נכללו הצעות קונקרטיות מה על פייסבוק לעשות כדי להימנע מהצגה חד-צדדית של הנרטיבים השונים. בין הרעיונות שהוצעו לענקית המדיה החברתית: להפעיל ביקורת צד ג' על פעולות אכיפה וניטור תוכן סביב תכנים של ערבים ומוסלמים. כמו כן הכותבים דורשים מהחברה להקים כוח משימה פנימי ש"יחקור ויטפל בהטיות פוטנציאליות", הן במערכות ניהול התוכן האנושיות והן באלו האוטומטיות, מבוססות הבינה המלאכותית.

האם התוכן שלו ידווח למועצה המפקחת על פייסבוק? ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חן גלילי

האם התוכן שלו ידווח למועצה המפקחת על פייסבוק? ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חן גלילי

גם נתניהו על הכוונת

כותבי המכתב גם הוסיפו קריאה ספציפית – להפנות פוסט של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, המתאר אזרחים פלסטינים כטרוריסטים למועצה המפקחת על פייסבוק (The Oversight Board for Facebook) – גוף לכאורה אובייקטיבי שהחברה הקימה במיוחד לשם התדיינויות בסוגיות תוכן שבמחלוקת. אגב, גוף זה הוא שהחליט באחרונה בעניין עתירה של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, על סילוקו לצמיתות מהשירות אחרי אירועי הקפיטול, שההחלטה תיוותר שרירה וקיימת.

פייסבוק הגיבה למכתב בהצהרה לתקשורת אשר הכירה בקיומה של בעיה. "אנו יודעים שהיו כמה נושאים שהשפיעו על יכולתם של אנשים לשתף באפליקציות שלנו. בזמן שתיקנו אותם, הם לעולם לא היו צריכים לקרות מלכתחילה, ואנחנו מתנצלים בפני כל מי שחשו שהם לא יכולים לשים לב לאירועים חשובים, או שהאמינו שמדובר בדיכוי מכוון של קולם", הגיבה פייסבוק רשמית לתוכן המכתב. "אנו מעצבים את המדיניות שלנו כדי לתת לכולם קול, תוך שמירה על בטיחותם באפליקציות שלנו, ואנחנו מיישמים זאת באופן שווה, ללא קשר למי שמפרסם או מה האמונות האישיות שלו", המשיכה והבהירה החברה.

פעילים פרו-פלסטינים האשימו זה מכבר את חברות המדיה החברתית כולן בצינזור תוכן המצדד בפלסטינים – והאשמות אלו, על פי דיווחים שונים, רק הלכו והחריפו במהלך הסבב האלים האחרון.

בפייסבוק החלטות על מיתון תוכן מתקבלות על ידי קבלני צד ג' ואלגוריתמים, כאמור, והתהליך רחוק מלהיות מושלם, במיוחד במדינות שאינן דוברות אנגלית. לאחר שאינסטגרם (Instagram), שבבעלות פייסבוק, הגבילה את ההאשטאג המתייחס למסגד אל אקצא, פעילים פרו-פלסטינים תיאמו קמפיין להשאיר ביקורות של כוכב אחד על פייסבוק בחנויות האפליקציות, כך דיווח The Verge.

"כפי שהדגישו עובדים, העיתונות, וחברי הקונגרס, וכפי שבא לידי ביטוי בירידת הדירוג שלנו בחנות האפליקציות, המשתמשים והקהילה שלנו חשים שאנו לא עומדים בהבטחה שלנו להגן על (חופש – ג"פ) הביטוי הגלוי סביב המצב בפלסטין", כתבו החתומים על המכתב, שהמשיכו וציינו כי "אנו מאמינים שפייסבוק יכולה וצריכה לעשות יותר כדי להבין את המשתמשים שלנו, ולעבוד על בניית האמון שלהם מחדש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים