מלחמת אפיק-אפל – שבוע ראשון במשפט שאולי יהיה היסטורי

משפט אפיק-אפל הוא הרבה יותר ממריבה פרטית בין שתי החברות, וזוכה לסיקור נרחב בשל ההשלכות הרחבות שעשויות להיות לו על נושא הגבלים עסקיים ומונופולים של ענקיות הטק, ואולי גם על המודל העסקי של חנות האפליקציות של אפל

מכה לאפיק גיימס

משפט אפיק גיימז (Epic Games) נגד אפל (Apple) נפתח לפני כשבוע, ומביא עימו גילויים על התעשייה הסוערת שמאחורי האפליקציות. כזכור, אפיק החלה במלחמה נגד אפל בחודש אוגוסט האחרון, לאחר שהאחרונה הסירה את משחק פורטנייט שזכה להצלחה עולמית היסטרית מה-App Store שלה. הסיבה: אפיק הפרה את ההסכם מולה כשאפשרה לשחקנים לבצע רכישות בתוך האפליקציה שלא באמצעות מערכת התשלומים של אפל תוך הפרת החוזה, ובאמצעות העקיפה הזאת מנעה ממנה הכנסות.

החסימה מונעת מ-116 מיליון מתוך 350 מיליון שחקנים בסך הכל את הגישה לעדכונים של המשחק, ובעקבות כך תבעה אפיק את אפל בארה"ב, באוסטרליה, בבריטיה וכעת גם באירופה, כאשר בארצות הברית הוא החל להתנהל לפני כשבוע, בבית משפט פדרלי בקליפורניה.

אפיק טוענת, כי אפל מנצלת בצורה לא הוגנת את שליטתה בחנות האפליקציות שלה כדי לגבות עמלה לא הוגנת מהכסף שהיא מרוויחה מרכישות בתוך האפליקציה. החברה לא דורשת פיצוי כספי, אלא שאפל תאפשר לאפליקציות כמו פורטנייט לעקוף את מערכת התשלומים שלה.

רבים סבורים שחשיבותו של המשפט עולה בהרבה על המריבה הפרטית בין אפיק לאפל, שכן יהיו לו השלכות רחבות על נושא הגבלים עסקיים ומונופולים של ענקיות הטק ואולי גם על המודל העסקי של חנות האפליקציות של אפל, כך שהנושא שעומד למבחן הוא ההיבט הרחב של כלכלת האפליקציות, האם לאפל יש מונופול על חנות האפליקציות שלה למשתמשי המכשירים שלה, וגם האם העמלה בת 30% שאפל גובה על רכישות בתוך אפליקציות היא הוגנת.

השבוע הראשון למשפט, שאמור להימשך שלושה שבועות, עסק בעיקר בשאלה מדוע יצרנית פורטנייט תובעת את אפל וכיצד לטענתה מתנהלת אפל מול מפתחי אפליקציות שמבקשים למכור אותן בחנות שלה.

טים סוויני, מנכ"ל אפיק, תקף בעדותו את מדיניות "הגן הנעול" של אפל ואמר, כי העמלה של 30% שאפל גובה יצרה "סם כלכלי משמעותי" והזיקה ליכולתה של החברה שלו להשקיע בעסקיה את ההכנסות שנמנעו ממנה, ובכך נגרמה עלות גבוהה יותר לצרכנים. בנוסף, הוא העיד שאפיק החליטה במודע להפר את החוזה עם אפל, כדי "להראות לעולם באמצעות הפעולות שלנו מה הן ההשלכות של מדיניות אפל".

אפל דחתה את הטענות שהיא מונופול בטיעון, שנתח השוק שלה בתחום הסמארטפונים הוא לא הגדול ביותר, ושהיא מתמודדת מול תחרות קשוחה מצד מתחרות נוספות בהפצת משחקים. בעיקר היא תיארה את אפיק כחברה חמדנית, שרוצה להיפטר מתשלום העמלה של ה-App Store פשוט כדי להגדיל את רווחיה בשל צניחה במכירות של המשחק – תוך שימוש באקוסיסטם של ה-iPhone שעלה יותר מ-100 מיליארד דולר להקים ולבסס אותו.

בנוסף, אפל אתגרה את סוויני, כשנאלץ להודות שהעמלה שאפיק משלמת לאפל זהה לעמלה שהיא משלמת לסוני, למיקרוסופט ולנינטנדו, ושמרבית ההכנסות שלה מפורטנייט מגיעות דווקא מה-Xbox ומהפלייסטיישן, בעוד רק 7% מהן מגיעות מ-iOS – לפי מסמכים שהציגה אפל.

עוד נחשפו כמה פרטים כספיים, שחברות בדרך כלל מעדיפות לשמור "קרוב לחזה": לאחר השקתו ב-2017, ייצר פורטנייט זרם מזומנים, אבל בשנים 2018-2019 צנחו ההכנסות של החברה ב-25% – בעיקר בשל ביצועים חלשים יותר של פורטנייט. ואולם בעקבות פריחת המשחקים בחודשי המגיפה, קפצו ההכנסות ממנו ל-5.1 מיליארד דולר ב-2020, ובסך הכל הוא הכניס לאפיק 13.1 מיליארד דולר מאז 2017 ועד סוף 2020.

המסמכים שהוגשו לבית המשפט גם פתחו צוהר לנתונים כספיים של ה-App Store. לפי עדות של מומחה, שולי הרווח התפעולי של החנות עמדו על 80% בשנים 2018-2019, אבל אפל טענה שזה לחלוטין לא מדויק.

לגבי התנהלותה של אפל מול מפתחי האפליקציות, אפיק ניסתה להוכיח, באמצעות עדים מומחים, שהבדיקה שאפל מבצעת על אפליקציות לפני שהן מאושרות או מסורבות – מיושמת בצורה לא אחידה ושהתהליך בעייתי ואינו מצדיק את גובה העמלה שהיא גובה. לפי העדויות הסתבר, שהיעד של אפל הוא לסקור מחצית מהבקשות תוך 24 שעות, ו-90% תוך 48 שעות. המסמכים חשפו שאפל דחתה 40% מהבקשות בשנה שעברה, בהן 215 אלף אפליקציות שנדחו בשל אי עמידה בכללי פרטיות, אבל היו מקרים של אפליקציות שאושרו למרות שהיו נגועות בנוזקה. מנגד, טענה אפל שהעמלות שהיא גובה נחוצות לצורך כיסוי ההוצאות של הפצת האפליקציות, אבטחתן ופרטיותן. "החברה יצרה אקוסיסטם משולב ומאובטח כדי שתוכל להזמין מפתחים מבלי להקריב נושאים כמו פרטיות, אמינות, אבטחה ואיכות שהצרכנים מבקשים", הצהיר הפרקליט שלה. כדי לדחות את הטיעון של אפיק שהיא מונופול, ציין גם הפרקליט, שהצרכנים יכולים לשחק בפורטנייט על מגוון פלטפורמות חוץ ממכשירי אפל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים