נשיא ארה"ב ונציגי ענקיות הטק נפגשו לדון במשבר השבבים

במפגש אמר ביידן כי תכנית התשתיות שלו, בהשקעה של כ-2 טריליון דולר, תגביר את ייצור השבבים בארה"ב ● מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, בישר כי החברה בהובלתו תוכל להתחיל לבנות שבבים בעבור יצרניות כלי רכב בעוד כחצי שנה

דנו במשבר השבבים. מימין, פט גלסינגר מנכ"ל אינטל. צילום: ניב קנטור. משמאל: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

הבית הלבן אירח אתמול (ב') פסגה וירטואלית שמטרתה דיון בצעדים הנדרשים לצורך התמודדות עם המחסור העולמי בשבבים, המעכב בעיקר את תעשיית כלי הרכב, אבל לא רק אותה.

במהלך הפגישה בישר הנשיא האמריקני החדש, ג'ו ביידן, כי יש לו תמיכה דו-מפלגתית בחקיקה למימון תעשיית המוליכים למחצה. בעבר הודיע כי הוא מתכוון להשקיע 50 מיליארד דולר בייצור מוליכים למחצה ובמחקר, כחלק מנסיון לבנות מחדש את הייצור האמריקני, כל אלו במסגרת תכנית התשתיות שלו, אשר לטובת שיקומן ושגשוגן עתיד ממשל ביידן להשקיע סכום של כ-2 טריליון דולרים.

רשימת יצרניות הרכב הגדולות שנאלצות להשעות זמנית את הייצור בכמה מפעלים, בגלל משבר המעבדים העולמי שנכנס כעת לחודש החמישי שלו, רק הולכת וגדלה. בדיון מול הנשיא ביידן אודות המשבר החמור השתתפו בכירים בחברות טכנולוגיה אמריקניות, שהנשיא שוחח גם עם כל אחד מהם בנפרד בוועידת וידיאו. 

מנכ"ל אחת מיצרנית השבבים המובילות בעולם, חברת אינטל (Intel), פט גלסינגר, שהשתתף במפגש באופן וירטואלי מרחוק, אמר כי החברה בהובלתו מתכננת לחזק את ייצור המעבדים, ולייצר שבבים בעבור יצרניות הרכב במפעליה בתוך כחצי שנה עד תשעה החודשים הקרובים.

שבב של אינטל. צילום: אינטל

שבב של אינטל. צילום: אינטל

להחזיר את ארה"ב לזירת ייצור השבבים

גלסינגר קרא מהלך המפגש לארצות הברית להוציא מיליארדי דולרים במהלך השנים הבאות כחלק מ"שיגור" שנועד להחזיר למסלול את ייצור המוליכים למחצה. המטרה, לדבריו, היא שארה"ב תשוב לחלוש על שליש מהתפוקה העולמית של השבבים, לעומת כ-12% שהם נחלתה כיום.

המחסור בשבבים נובע כתוצאה מתנודות מהירות בביקוש. בתחילת מגיפת הקורונה חלה הקפאה המונית של תכניות הרכב ברחבי העולם. הקפאה זו התרחשה בחודשים מרץ ואפריל אשתקד. אחריה נרשמה התאוששות דרמטית ובלתי צפויה של תעשיית הרכב ברבעון השלישי והרביעי. יישומי רכב ממוחשבים צורכים כ-10 אחוזים מנפח אספקת השבבים העולמית, וזה נתון שצפוי לעלות. אלא שכיום משך הזמן שנדרש להפעלת ייצור מוליכים למחצה מחדש ארוך ביותר ומתמשך על פני חודשים רבים.

בנוסף, יצרניות השבבים כרעו תחת הלחץ שנגרם מביקוש גובר למעבדים על מנת לאפשר שירותי בריאות ועבודה משרדית מרחוק. אתגר נוסף שעמד בפני התעשייה הוא העלות הגבוהה של פיתוח הדור הבא של שבבים, המאפשרים רשתות 5G ואינטרנט העניינים, מחשוב בעל ביצועים גבוהים, למידת מכונות וטכנולוגיות מובילות אחרות.

התוצאה של כל אלו – ביקוש שאינו זוכה למענה.

"פגישה מעולה". סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית. צילום: וויקיפדיה

"פגישה מעולה". סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית. צילום: וויקיפדיה

באופן כללי ניתן לסכם ולומר כי גלסינגר, כמו גם בכירי גוגל (Google) ומנהיגי מחברות הטק האחרות שהשתתפו בפסגה, יצאו מהישיבה של הבית הלבן מעודדים מהתמיכה הרחבה חוצת המפלגות, ומהבטחת הממשלה להשקעה גדולה פי כמה בייצור מוליכים למחצה בארה"ב.

"אנו משבחים את תמיכתו של הנשיא ביידן בהשקעות ייצור ומחקר של מוליכים למחצה בסך 50 מיליארד דולר", אמר בהצהרה מנכ"ל איגוד תעשיית המוליכים למחצה, ג'ון ניופר. "מימון התמריצים לייצור שבבים והשקעות מחקר שמבקש חוק CHIPS for America, ושכוללת תכנית התשתיות של הנשיא ביידן, יחזקו את ייצור המוליכים למחצה בארה"ב והחדשנות בכל התחומים, כך שלכל מגזרי הכלכלה שלנו יהיו את השבבים שהם צריכים", סיכם.

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, כינה את הפגישה בהצהרה ששלח לתקשורת "מעולה". הוא הוסיף וצוטט כאומר: "אנו מעריכים את ההתמקדות של מינהל ביידן בחשיבות אספקת המוליכים למחצה לחדשנות בכל הענפים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים