הרחפנים ש"יורידו גשם" באמצעות שיגור של מטען חשמלי לאוויר

מחקר של חוקרים בריטים, המבוסס על תיאוריה ומודל שנבדק, בוחן דרכים "להוריד גשם" באמצעות רחפנים, שמטעינים את האוויר ואת שכבת העננים במטען חשמלי ● המחקר בחסות איחוד האמירויות, הידועה באקלים הצחיח שלה

רחפנים יביאו גשם לדובאי? צילום: Bigstock

הפתרון לאקלים צחיח? חוקרים בריטים בוחנים דרכים "להוריד גשם" בצורה מלאכותית באקלים הצחיח של איחוד האמירויות באמצעות רחפנים שיטעינו חשמל בעננים.

פרויקט הגשם קיבל מימון של מיליון ליש"ט מאיחוד האמירויות, ונועד לבדוק כיצד טעינה חשמלית יכולה לעודד הגדלה של טיפות זעירות – שיהפכו לטיפות גדולות – שיהפכו לגשם.

באיחוד האמירויות מודאגים מכך ש-80% מאספקת המזון מיובאים, ולמרות שזוהי מדינה עשירה, היא נפגעה ממשבר מחירי הנפט ומנסה לגוון את הכלכלה באמצעות השקעות גדולות בטכנולוגיה. פרויקט זה, שמובל על ידי אוניברסיטת רידינג, יעשה שימוש ברחפנים שיותאמו לשחרר יונים טעונים לתוך האטמוספירה, תוך מדידת ההשפעה של הפעולה.

לדברי החוקרים, עננים וחלקיקי אבק המרחפים באוויר נושאים באופן טבעי מטענים חשמליים חיוביים ושליליים – ולא רק בשעת סערת רעמים. הם מאמינים שאספקה של מטחי חשמל במתח נמוך לטיפות הזעירות שבעננים, או הטענה של  חלקיקי האבק יכולה לעודד היווצרות של טיפות גשם.

עלייה אל-מזרואי, מנהלת תוכנית המחקר למדעי הגברת הגשם באמירויות, אמרה, כי הרחפנים הנשלטים מרחוק שפותחו בבריטניה ייבחנו במרכז הטיסה בדובאי. לדבריה, "כלי הטיס הקטנים יטוסו בגובה נמוך כשהם טעונים בכלים שפולטים מטען חשמלי וחיישנים ייעודיים, וישגרו למולקולות האוויר מטען חשמלי, שאמור לעודד את יצירת המשקע".

בתחילה יוטסו הרחפנים באזור מוגבל כדי שאפשר יהיה לבחון כיצד הם משנים את המטען החשמלי של האוויר, ולבסוף, הם יוכלו לטוס לסטרטוספירה או לשכבות העננים, בגובה של עד ארבעה ק"מ, בתקווה שייצרו טיפות גשם באמצעות החשמל. "אם פולטים מטען חשמלי לתוך ענן, מהר מאוד המטען יתכנס על ידי טיפות הגשם הזעירות", אמרה ד"ר קרי ניקול, חוקרת המעורבת במחקר מאוניברסיטת רידינג. "התיאוריה שלנו והמודל שבנינו הראה, כי טעינה של הטיפות הזעירות יכולה להגביר את הסבירות לכך שהן יתלכדו באמצעות כוחות אלקטרוסטטיים ולגרום להן לבסוף להפוך לטיפות גשם".

לדברי אל-מזרואי, עדיין מוקדם מדי לצפות את תוצאות המחקר הזה, אבל התוצאות המקדמיות צפויות בחודש ספטמבר הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים