פיילוט גדול למיזם נעמה: רחפנים בשמי חדרה

פיילוט של הטסת מספר רב של רחפנים, של כמה חברות, אשר טסו מעל שמי העיר חדרה ומנוהלים מתוך מערכת מרכזית אחת אחודה, נועד לבדוק הקמת רשת של רחפנים ארצית

ניסוי הרחפנים של מיזם נעמה בחדרה. צילום: צביקה גולדשטיין

אתמול (ד') התקיים ניסוי פיילוט של הטסת מספר רב של רחפנים, של כמה חברות, אשר טסו מעל שמי העיר חדרה ומנוהלים מתוך מערכת מרכזית אחת אחודה, הממוקמת במרכז ניהול תנועה ופיקוח אווירי של חברת נתיבי איילון במרכזית המפרץ בחיפה.

הפיילוט הוא חלק ממיזם נעמה (ניידות עירונית בממד האווירי) – מיזם משותף של רשות החדשנות ומשרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית, שנועד לבדוק הקמת רשת של רחפנים ארצית, שתאפשר, בין היתר, שינוע מטענים במרחב העירוני-מטרופוליני, תוך ניהול מרחב אווירי חכם וחדשני. הרחפנים שיטוסו במסגרת הפיילוט יבצעו כ-300 גיחות ביום, כאשר כל רחפן מדמה ביצוע משימה מסוגים שונים: החל ממשלוחי מזון, דרך הובלת תרופות וציוד רפואי, ועד לשירותים חקלאיים. בכל רגע נתון צפויים לטוס כ-20 רחפני אמת בו זמנית ועוד מאות טיסות מדומות במערכת.

במסגרת ההדגמה הנוכחית משתתפות חברות לניהול ותפעול רשתות רחפנים אוטונומיים, אשר זכו לתמיכת רשות החדשנות כחלק מתוכנית הפיילוטים של הרשות.

התוכנית היא להקים רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לשימוש ברחפנים ככלי לטובת שירותי הובלת תרופות, בדיקות וציוד רפואי, משלוחים בשוק הקמעונאי ועוד, זאת במסגרת מיזם נעמה. המיזם הוקם על מנת לקדם יכולת להפעלת רחפנים לשימוש לתועלת הציבור, שיביא לצמצום הגודש בכבישים.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אמר, כי "מרכז ניהול תנועה ופיקוח אווירי חכם שמנהל ומתעדף כמה רחפנים שטסים בו-זמנית בתא שטח גיאוגרפי אחד הוא ביטוי לפתרונות תחבורתיים עתידיים שמובילה חברת נתיבי איילון. ההדגמה היא חלק משורה ארוכה של פיתוחים טכנולוגיים ורגולטוריים, הנדרשים להפעלה מסחרית של רשת נתיבים אוויריים ארצית ברום נמוך בתווך העירוני-מטרופוליני".

מימין: איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, וד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, במרכז השליטה. צילום: צביקה גולדשטיין

מימין: איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, וד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, במרכז השליטה. צילום: צביקה גולדשטיין

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, אמר: "אחת מהמשימות הלאומיות של רשות החדשנות היא לרתום את הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית לטובת אזרחי המדינה. אם עד לפני שנה מיזם נעמה והפרויקט להקמת רשת רחפנים ארצית לשינוע מטענים ומשלוחים היו נראים כמו חלום רחוק –היום הם קורמים עור וגידים. סדרת ההדגמות להטסה של עשרות רחפנים בו-זמנית מעל לשטח העיר חדרה, בניהול של מרכז השליטה בחיפה, מהווה קפיצת מדרגה חסרת תקדים עבור מדינת ישראל. זהו צעד ענק אל עבר עתיד תחבורתי חכם, שבו מדינת ישראל תהיה בין המדינות הראשונות בעולם שתאפשר הובלה אווירית באמצעות רחפנים".

מיזם נעמה

בתחילת 2020, הוקמה ועדת היגוי ממשלתית שתכליתה לתמוך ולקדם אסדרה לטובת הפעלת רשת רחפנים ארצית תחת השם מיזם נעמה. צוות ההיגוי כולל את משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, רשות החדשנות, חברת נתיבי איילון ומינהלת תחבורה חכמה במשרד רה"מ. המיזם הוא תולדה של ההבנה, כי לטובת קידום שירותי הרחפנים בארץ נדרשת סביבה רגולטורית מאפשרת, שתיווצר באמצעות שיח שוטף בין כלל הגופים השותפים ובין הרגולטור (רשות התעופה האזרחית) והתעשייה. במסגרת המיזם הוזמנו חברות בינלאומיות לקחת חלק בפרויקט ללא מימון, ורבות כבר הביעו התעניינותן. המיזם מקדם הקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית ואת מעטפת החקיקה והתקינה הנדרשת להפעלת רחפנים. בשנה החולפת בוצעו מעל 700 גיחות – רובן לטובת מערכת הבריאות, מתוך כוונה לסייע במאבק במגיפת הקורונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים