פעילים ממרוקו בקמפיין וירטואלי: יחסי מין ללא נישואין אינם פשע

הקמפיין רץ ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג STOP490 - מספר שהוא שם הסעיף המאפשר כליאת נשים שקיימו יחסי מין בהסכמה ללא נישואין - ובקריאה לעצירת החקיקה המגה-שמרנית ● מולו מריצים שמרנים ואיסלמיסטיים קמפיין להשארת החקיקה על כנה

קמפיין המחאה STOP490

קמפיין מחאה תחת ההאשטאג STOP490, שהושק באחרונה על ידי אקטיביסטים מרוקנים ברשתות החברתיות, זוכה לתשומת לב רבה מצד הגולשים. בטוויטר (Twitter) ובאינסטגרם (Instagram) של מרוקו הקמפיין מככב ברשימת הטרנדים וההמלצות של הפלטפורמות. המחאה פרצה לאחר שאישה מרוקנית, עובדת בתעשיית הזנות, הייתה קורבן למה שלדברי הפעילים הוא למעשה "פורנו נקמה", אולם נמצאה אשמה בשאירע על ידי בית המשפט במרוקו ונשלחה למאסר. לפי הדיווחים, בן זוגה לשעבר הוא שהפיץ בלא רשותה סרטון שלהם מקיימים יחסי מין, במיוחד בכדי לפגוע בה, ואולם האשמה הועברה אליה, בחסות החוק הקיים במרוקו נגד קיום יחסים ללא נישואים.

490 הוא שם הסעיף המאפשר כליאה של נשים שקיימו יחסי מין בהסכמה ללא נישואין, והפעילים, כמו גם המוחים ממרוקו, יוצאים כעת בקריאה לעצור את החקיקה האנכרוניסטית, שאינה הולמת את רוח הזמן ואשר פוגעת בנשים שכל חטאן היה שקיימו יחסי מין מבלי להינשא. כמו כן הם תובעים לחדול מקיומן של חטיבות מיוחדות ש"מלשינות" על ה"פושעות".


מאחורי המקרה שהצית את המחאה עומד, כאמור, סיפורה של האישה, שהסרטון בו היא תועדה הפך לוויראלי ברשתות החברתיות המרוקניות, מה שהביא למעצרה ולהפללתה מכוח סעיף 490 לחוק העונשין, האוסר על יחסי מין בין אנשים לא נשואים.

לטענת המוחים, הסעיף האמור מפר את החירויות ומנציח את הנישואין, ולא את ההסכמה, כקריטריון המרכזי ליחסים מיניים חוקיים.

"למדינה אין מה לעשות בתוך חדרי השינה של מבוגרים שפועלים בהסכמה משותפת", כך כתב למשל אחד הפעילים בפייסבוק (Facebook).

משתמשת טוויטר צייצה: "העובדה היא שגדלתי כשאני מתייחסת ליחסי מין וחושבת שזה דבר רע, ושאפילו אוננות הייתה גרועה, ושאני צריכה לדכא את הדחפים המיניים שלי הייתה מזיקה. הייתי צריכה להשתחרר מכל מה שהחברה לימדה אותי".

בציוץ אחר כתבה משתמשת: "אני לא מאמין שאנחנו עדיין נלחמים על דברים כאלה!!! זה היה צריך להיות מנורמל לפני עידנים".


ארגוני זכויות אדם במרוקו ובעולם קוראים בהתמדה לבטל את הסעיפים 489, 490 ו-491 לחוק העונשין, שכולם סובבים סביב אותו איסור. מנגד חוגים שמרניים ואיסלמיסטיים דווקא מעוניינים בקיום חקיקה זו ובהמשך החלתה במדינה, ורבים מהם הגיבו לדרישה לביטול הסעיפים בקמפיין נגדי תחת ההאשטאג Keep490.

הקמפיינים הנוגדים מייצרים מאבק עיקש ולא פשוט בין גולשים בעלי עמדות שונות סביב הנושא, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנדון.

כאן למשל ניתן לראות משתמש שצייץ: "הפסיקו את ההפללה של יחסי מין ללא נישואין במרוקו. מה שקורה בין מבוגרים בהסכמה הוא ביניהם. זכויות אדם מיועדות לכולם!" והוסיף: "אנשים אומרים דברים איומים ב-Keep490, לכן חשוב לשתף את Stop490 ו-Stop489".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים