כיצד משלבים לימודי מדעים בפקולטה לניהול באונ' ת"א בזמן הקורונה?

פרופ' גדי אריאב, הפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב, מספר על השפעת הקורונה על ההוראה באקדמיה, על ההשפעה הלא טובה של הקורונה בעקבות אובדן המפגשים הבינאישיים, וגם על גידול מובהק במספרי הלומדים

פרופ' גדי אריאב, הפקולטה לניהול על שם קולר, אוניברסיטת תל אביב. צילום: ניב קנטור

שנת הלימודים האקדמית הנוכחית עומדת בסימן לימודים מרחוק, עם קמפוסים מיותמים וכיתות ריקות, לפחות בינתיים. מערכת אנשים ומחשבים זימנה לשיחת זום כמה מראשי הפקולטות להנדסה ומחשבים באוניברסיטאות ובמכללות, ובכירי אקדמיה נוספים, כדי לשאול אותם כיצד מלמדים השנה את מקצועות המדעים מרחוק, איך תיראה שנת הלימודים וכיצד שומרים על איכות הלמידה, במטרה שלא לפגוע בסטודנטים. בפרק זה, החמישי בסידרה: פרופ' גדי אריאב, הפקולטה לניהול על שם קולר, אוניברסיטת תל אביב, מוותיקי ה-IT, המשמש כיו"ר ועדת האיתור לתחרות המנמ"ר המצטיין של אנשים ומחשבים.

כיצד אתה רואה את השפעת הקורונה על ההוראה באקדמיה?

"אין ספק שהייתה לנו שנה מאוד מאתגרת, שבה עברנו בן לילה מהוראה פרונטלית להוראה מקוונת. אבל בינתיים התגבשה ההכרה, ששנת הלימודים הזאת תהיה דומה למה שחווינו בסמסטר ב'.

צריך להבחין בין שני הרכיבים של התוכנית האקדמית בתחומי מערכות מידע ומדעי המחשב. יש רכיב של הכשרה מקצועית ויש רכיב אינטלקטואלי של תוכנית אקדמית. הרכיב האינטלקטואלי סובל מחוסר האפשרות לקיים דיון ושיחה עשירים. ברכיב המקצועי התחום הוא יוצא דופן בעולם האקדמי, כי הסביבה המקוונת היא הסביבה הטבעית ללימודי הטכנולוגיה. בנוסף, הביקוש לכישורי פיתוח תוכנה הגיע לשיא כיום – 50% מההשקעות ההוניות של חברות אמריקאיות הן במו"פ תוכנה.

ממה שאנחנו רואים במשבר התעסוקתי בצל הקורונה, יש אבחנה ברורה בין אלו שעברו הכשרה ולמדו, ויכולים להתנייד בין תפקידים שונים, לבין כאלו שהם חסרי ההשכלה מקצועית. חסרי ההשכלה בדרך כלל שייכים לאוכלוסייה המוחלשת והם גם הנפגעים הבולטים ביותר מהקורונה, וזה בא לידי ביטוי במספרים.

באקדמיה מתקיים דיון ער ומעניין לגבי ההשלכות שאולי יתגלו בעתיד לגבי היכולות המקצועיות של סטודנטים, שההכשרה שלהם והלימוד שלהם לתארים נעשתה בלימוד מרחוק. זה עוד יתברר".

כיצד השפיעה הקורונה על מצב ההרשמה אצלכם?

"בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב התמונה הכללית היא של גידול מובהק במספרי הלומדים. אבל צריך להבחין בין התכניות השונות, למרות שבכל המסלולים ההתייחסות לטכנולוגיה היא מנקודת המבט העסקית. אנחנו מקיימים תוכניות בתחום טכנולוגיות המידע ומערכות המידע גם בתואר הראשון, בדגש טכני, וגם בתואר השני, בדגש עסקי ומחקרי.

בתואר הראשון יותר מ-100 סטודנטים מתוך ה-500 שלומדים בתוכנית לוקחים מקבצי קורסים בתחומי ביג דטה ואנליטיקה. הסטודנטים מצביעים ברגליים ומנצלים את ההיצע האוניברסיטאי ובוחרים תואר דו-חוגי, שמשלב לימודים בחוג למדעי המחשב ובחוג לניהול.

בלימודי תואר שני ניהולי, מספר הסטודנטים שהתחילו ללמוד במסלול ה-MBA למעשה כמעט שולש, ועלינו מ-320 לכ-850. במסגרת ה-MBA הבחירה בהתמחויות אצלנו גמישה, אבל אנחנו חווים עניין רב במסלול הדטה. במסלול המחקרי – M.Sc בתחום מערכות המידע לומדים השנה 66 סטודנטים, כמעט פי שניים ממספר הלומדים לפני 3-4 שנים, ו-20 יותר מאשר בשנה שעברה. עומס ההוראה שלנו רב".

כיצד מלמדים אצלכם בזמן קורונה במסגרת לימודים מרחוק?

"אפשר לומר, שכעת, אחרי ניסיון שהצטבר תוך כדי התארגנות בשנה שעברה, ישנה איזושהי נינוחות טכנולוגית, אולי גם בגלל ההרמוניה בין התוכן והערוץ וגם בגלל האוכלוסייה הבוגרת שאנחנו פוגשים בלימודי המוסמך.

אבל יש דבר נוסף שהוא חשוב לא פחות בעיניי: איבדנו את המפגשים הבינאישיים בקפטריה, במסדרונות, בין ההרצאות ובמפגשי נטוורקינג שמהם נולדים לא מעט רעיונות ומיזמים, בפרט אלה שלא תוכננו מראש. לדעתי – ולדעת רבים אחרים – זהו ביטוי להשפעה הלא טובה של הקורונה בעולם האקדמי וגם בעולם העסקים. הבסיס האמפירי לתחושה הזאת מתחיל להצטבר.

אנחנו מנסים לתת לכך מענה, לא לאבד את זה לגמרי, באופן וירטואלי, אבל ללא ספק, אפשר לומר שגם האקדמיה וגם התעשייה חווים חוויות קשות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים