לתריסר עשירי ארה"ב – בזוס, גייטס, צוקרברג וחבריהם – יותר מטריליון ד' יחד

מסתבר שכשהעניים מתענים העשירים באמת מתעשרים - 12 המככבים ברשימת המיליארדרים האמריקנים הולכים ואוחזים ביותר ויותר נכסים והון ● בנוסף, עקב זינוק בשווי המניות שבבעלותו, היזם המיליארדר אילון מאסק הפך לאדם הרביעי בעושרו בעולם כולו

גם בזמן הקורונה, חגיגה במועדון המיליארדרים. איור: BigStock

העושר של רק 12 מיליארדרים אמריקנים מובילים מסתכם כעת ביותר מטריליון דולר – סכום הכולל, באופן סמלי אולי, 12 אפסים.

אפילו במהלך מגיפת הקורונה, תקופה שהביאה רבים למצוקה כלכלית ואולי אף לפת לחם, העושר של מי שמכונים "תריסר האוליגרכים" זינק בכ-40 אחוזים – הרבה לפני העליות בשוק המניות. הנתונים הללו עולים ממחקר שערך מכון IPS (ר"ת Institute for Policy Studies), העוסק בשוויון חברתי.

"זוהי אבן דרך מטרידה בהיסטוריה של ארצות הברית של עושר וכוח מרוכזים", אמר צ'אק קולינס, מנהל התכנית לחוסר שוויון במכון IPS, שהוסיף כי "זה פשוט יותר מדי כוח כלכלי ופוליטי בידי תריסר אנשים. מנקודת מבט של חברה דמוקרטית, זה מייצג תריסר אוליגרכים".

לא השפיעה על עשירי ארה"ב לרעה פיננסית. תקופת הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

לא השפיעה על עשירי ארה"ב לרעה פיננסית. תקופת הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

מגמת העליות בשווקים הפיננסיים במהלך מגיפת הקורונה גרמו להון פרטי מסוים לזינוק משמעותית מעל לרווחי השוק. 12 המיליארדרים של ארה"ב שהונם עלה לסך כולל של 1,015,188,210 דולר, נכון ליום ה' האחרון, הם (לפי סדר יורד): ג'ף בזוס – 189.4 מיליארד דולר; ביל גייטס – 114.1 מ' דולר; מארק צוקרברג – 95.5 מ' דולר; וורן באפט – 80.5 מ' דולר; אילון מאסק – 73.1 מ' דולר; סטיב באלמר – 71.5 מ' דולר; לארי אליסון70.9 מ' דולר; לארי פייג' – 67.4 מ' דולר; סרגיי ברין – 65.6 מ' דולר; אליס וולטון – 62.5 מ' דולר; ג'ים וולטון – 62.3 מ' דולר; ורוב וולטון – 62 מיליארד דולרים.

מרבית המיליארדרים, כפי שניתן לראות, עשו את הונם מעיסוק בתחומים הטכנולוגיים, כשאת הרשימה חותמת משפחת וולטון, הבעלים של ענקית הקמעונאות וולמארט (Walmart).

מאסק – המתעשר הגדול ביותר בימי הקורונה

IPS פרסמה את המחקר שלה ב-Inequality.org, ולפי ממצאיו, מאז ה-18 במרץ, תחילת המגיפה בארה"ב, כאמור, הונם של תריסר האנשים העשירים בארה"ב גדל (ביחד) ב-283 מיליארד דולר.

מאסק, יזם ומנכ"ל של חברות ענק רבות ביניהן טסלה (Tesla) כמו גם SpaceX, ואחרות, היה המרוויח הגדול ביותר במגפה – עושרו השולש מ-24.6 מיליארד דולר ב-18 במרץ, ל-73 מיליארד דולר ב-13 באוגוסט, גידול של 48.5 מיליארד דולר – או 197 אחוזים.

מייסד ומנכ"ל אמזון (Amazon), ג'ף בזוס, שהוא האיש העשיר בעולם, היה שווה 189.5 מיליארד דולר נכון ל-13 באוגוסט – עלייה של 76 מיליארד דולר, או 68 אחוזים, מאז 18 במרץ.

מנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, היה שווה 95.5 מיליארד דולר ב-13 באוגוסט – עלייה של 40.8 מיליארד דולר, או 75 אחוז, מאז 18 במרץ.

עומר אוקמפו, חוקר תכנית אי השוויון ב-IPS, הדגיש בהשוואה לנתונים מדהימים אלו כי באותו פרק זמן "עשרות מיליוני אמריקנים הפכו מובטלים או חיים ממשכורת למשכורת, ו-170,000 איש מתו מ-COVID-19 בארצות הברית".

אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, ליד מכונית במפעל החברה בפרמונט. צילום שנחתך: מאוריציוס פסק, Wikimedia Commons

אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, ליד מכונית במפעל החברה בפרמונט. צילום שנחתך: מאוריציוס פסק, Wikimedia Commons

לא מפסיקים להתעשר – במיוחד מאסק

אבל הנתונים הללו עדיין משתנים כל העת.

אתמול פרסם מדד בלומברג (Bloomberg's Billionaires Index) כי אילון מאסק נסק באחרונה עוד, והפך לאדם הרביעי בעושרו בעולם. הונו האישי שווה, נכון לאתמול, כ-85 מיליארד דולר – עלייה של עוד כ-12 מיליארד דולר מאז יום ה' האחרון.

את המיקום ברבעייה הפותחת של עשירי תבל תפס מאסק ביום ב', לאחר שמניותיה של טסלה זינקו ביותר מ-11%.

כעת ממוקם מאסק רק אחרי צוקרברג, גייטס ובזוס, לאחר שהדיח את המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו למקום ה-5. מכיון שמנויות יצרנית המכוניות החשמליות, שלמאסק בעלות על רבות מהן, עלו ביותר מ-300% השנה, ומשום שהיזם מבטיח בתוך שבועות ספורים בלבד "זינוק קוונטי" בטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית המלאה של מכוניות הטסלה – אפשר שלא ירחק היום שנראה אותו מדלג וחולף גם על פני צוקרברג, גייטס ובזוס כל הדרך אל הצמרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים