סליטלד: הסטארט-אפ שרואה לכם בעיניים

החברה הישראלית פיתחה פתרון טלמדיסין לבדיקות עיניים מקצועיות - מרחוק ● "בשנים האחרונות כל תחום הרפואה עובר שינוי מגמה להנגשת הרפואה האבחונית לסביבת הפציינט, ואנו ננחיל מהפיכה זו גם ברפואת העיניים, אמר מיכאל נרודיצקי המנכ"ל

01/03/2020 10:51
בדיקת עיניים פרונטלית ומקרוב? סליטלד מציעה משהו אחר וחדשני. צילום: יח"צ

המערכת שפיתחה חברת סליטלד פותרת בעיה מרכזית בתחום רפואת העיניים – פער הנגישות בין הרופאים לנבדקים. נגישות לרפואה היא אחת הסוגיות המשמעותיות בעולם הרפואי, כולל בתחום רפואת העיניים. באזורים רבים בעולם, ואף בעולם המערבי, הנגישות לרופאי עיניים נמוכה במיוחד, ורבים מהם מתרכזים בערים הגדולות. כך למשל, בארצות הברית לבדה יש כ-75 מיליון איש הסובלים מנגישות מוגבלת לשירותים רפואיים, מה שמוביל בין היתר לאבחון מאוחר של מחלות, והיעדר טיפול הולם.

בהקשר לרפואת עיניים, מספר בדיקות העיניים הנדרשות לאוכלוסייה העולמית גדל במהירות, בעוד מספר רופאי העיניים אינו מספק, ופיזור הרופאים בעייתי. היעדר נגישות זו מובילה לתת-אבחון של סכנות פוטנציאליות לעין, כמו עיוורון שניתן למניעה באבחון מוקדם, וגם מקשה על מעקב רפואי הנדרש לאחר ניתוח עיניים, או במהלך טיפול תרופתי. היעדר הנגישות לבדיקת רופא מוביל בתורו לעלויות של עשרות מיליארדי דולרים למשק.

אבחון בעיות רפואיות בעיניים מתבצע כיום בשוטף באמצעות מכשיר ה-Slit lamp, מכשיר הבדיקה העיקרי של רופאי עיניים, המשמש לבדיקת כל חלקי העין באמצעות תאורה של סדק אור והתבוננות במיקרוסקופ. המכשיר "חגג" זה מכבר 100 שנים וכל אבחון באמצעותו מצריך פגישה פיזית.

כאן נכנס לתמונה המיזם, שפיתח מערכת המאפשרת לראשונה לרופאי עיניים לבצע בדיקה מלאה לכל חלקי העין – מרחוק, בזמן אמת ובשליטה מלאה של הרופא, כאילו החולה במרפאה.

המערכת היא למעשה פיצול של ה-Slit lamp המסורתי לשתי יחידות נפרדות: יחידת הרופא ויחידת הנבדק. יחידת הרופא תמוקם במשרד הרופא ותאפשר לו שליטה ביחידת הנבדק. יחידת הנבדק תמצא בנקודת שירות, ואיש צוות במקום יבצע את הכנת הפציינט לבדיקה המרוחקת. במהלך הבדיקה יוכל הרופא לתפעל ולכוון דינמית את יחידת הנבדק, ולצפות בעינו תוך כדי שיחת וידיאו דו-כיוונית ביניהם. השיחה מסייעת לשלוט על מהלך הבדיקה ולספק אבחנה קלינית, כאילו המטופל הגיע למרפאה.

בחברה יודעים לספר כי בעבר נעשו ניסיונות ומחקרים לממש את הרעיון של Slit lamp הנשלט מרחוק, אולם אלו כשלו ולא הולידו מכשיר מסחרי, כיוון שכאשר מנסים לבצע בדיקה כזו מרחוק צצות מגבלות טכנולוגיות מהותיות, עליהן הצליחה לראשונה סליטלד להתגבר.

הטכנולוגיה של SlitLED מבוססת פטנט רשום, המאפשר הקרנה של סדקי אור מרובים וצילומם בעת ובעונה אחת בעזרת הקפאת התמונה. באמצעות עיבוד תמונה, הסדקים יופרדו לכדי תמונות עם סדק בודד, אשר יוצגו לרופא בהתאם לרצונו. תודות לכך, תתאפשר סריקה דינמית בכל חלקי העין, בדומה לעבודת רופא העיניים כיום, ולפחות באותה רמת האמינות. ייחודיות הטכנולוגיה באה לידי ביטוי ביכולתה לאפשר לרופא לבצע את הבדיקה ללא השהייה (Latency), למרות המרחק הרב בין הרופא לפציינט. החברה פיתחה מערכת להדגמת היכולת הטכנולוגית הנדרשת לבדיקה המרוחקת, שזכתה לאהדה מצד רופאי עיניים מובילים בארץ ובארה"ב.

הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בסכרת – עוד סיבות לשכלול בתחום

מיכאל נרודיצקי, מנכ"ל החברה. צילום: יח"צ

מיכאל נרודיצקי, מנכ"ל החברה. צילום: יח"צ

"בזכות הטכנולוגיה, ניתן לבצע את בדיקת העיניים בשיטה המקובלת בפגישה פרונטלית כיום, תוך התגברות על משך השהייה במערכת בדיקה מרוחקת", אומר מיכאל נרודיצקי, מנכ"ל החברה. נרודיצקי, בוגר מדעי המחשב מהטכניון, שימש בתפקידו הקודם כראש צוות תוכנת זמן-אמת וחומרה בחברת סטארט-אפ. לפני כן צבר ניסיון רב באלביט, בתעשייה האווירית וביחידה טכנולוגית בחיל האוויר, בתפקידי פיתוח, אינטגרציה מערכתית ו-QA. "בשנים האחרונות כל תחום הרפואה עובר שינוי מגמה להנגשת הרפואה האבחונית לסביבת הפציינט, ואנו ננחיל מהפיכה זו גם ברפואת העיניים. יתרה מכך", ציין, "רפואת העיניים מרחוק, היא אחד מהתחומים הצומחים בעולם הטכנולוגיות הרפואיות, לאור הזדקנות האוכלוסייה בעולם המערבי והעלייה במספר הסובלים ממחלות כגון סכרת ומחלות כלי דם, הגורמים לנזק בלתי הפיך לעין ומחייבים בדיקות תכופות. התחום נמצא כיום במרכז הפעילות של קרנות השקעה וחברות בין-לאומיות", פירט.

"מבחינת כוח האדם, הבדיקה היא פשוטה וכל טכנאי או אסיסטנט שעבר הכשרה בסיסית יוכל לשמש כיד ימינו של הרופא ולסייע בביצוע הבדיקה באמינות ובבטחה", הדגיש נרודיצקי. "יתרון נוסף של המערכת הוא ביכולת שלה לזהות מחלות בצורה מדויקת ואמינה יותר מבחינה קלינית, בהשוואה לנעשה כיום. זאת ועוד, היא מאפשרת לבצע תיעוד דיגיטלי ובצורה ויזואלית של הבדיקות על גבי שרתי החברה, וכך ניתן לבצע מעקב אחר תוצאות הבדיקות ולהשוות ביניהן".

"ולבסוף", אמר נרודיצקי, "המוצר שלנו מבוסס על שילוב יכולות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה. בזכות העובדה שהמידע נשמר בענן יחד עם אבחנת הרופא בנוגע לממצאים, המערכת פותחת אפשרות לשילוב יכולות למידה מתקדמות ושיפורים נוספים בבדיקות העיניים".

מארקו גרזוזי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של סליטלד ושירי גרין אלגביש, מנכ"לית אופן ואלי. צילום" יח"צ

מארקו גרזוזי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של סליטלד ושירי גרין אלגביש, מנכ"לית אופן ואלי. צילום" יח"צ

"מענה חדשני לבעיה גדולה ומשמעותית"

בחודש שעבר השיגה סליטלד יעד נוסף כאשר זכתה במקום הראשון בקטגוריית early stage בתחרות סטארט-אפים לחברות צפוניות, אותה הובילה רשת היזמות אופן ואלי. שלב הגמר של התחרות התקיים במסגרת כנס Nortech, ובו קיבל מרקו גרזוזי, סמנכ"ל הפיתוח, את הפרס בשווי 20,000 ₪.

בנימוקי הזכייה ציינה שירי אלגביש, מנכ"לית אופן ואלי, כי "הרעיון שהציגה סליטלד נותן מענה חדשני לבעיה גדולה ומשמעותית שקיימת בכל העולם. המגמה העיקרית של תעשיית הבריאות כיום, היא לקרב את הרפואה לבית הלקוח, להוריד עומסים ממערכת הבריאות ולהגדיל את הסיכוי של חולים לקבל חוות דעת של רופא מבלי להמתין חודשים ארוכים לתור", סיכמה.

החברה, בוגרת שתי תוכניות אקסלרציה, נמצאת בעיצומו של סבב גיוס דרך פלטפורמת ההשקעות של אקזיטוואלי. בהקשר זה מציין נרודיצקי, כי "כספי הגיוס יספקו לנו את המנוע לכבוש את היעדים שהצבנו. בשנה הקרובה אנחנו עתידים להמשיך בפיתוח מואץ של הפרוטוטייפ הקליני, שיאפשר בדיקה מרחוק של מטופל. החברה מתכננת תחילה להיכנס לשוק האמריקני, ובהמשך לצמוח ולהצטרף לשווקים נוספים ברחבי העולם".

SlitLed מזמינה את הציבור להצטרף אליה כבעלי מניות. פרטים ניתן למצוא כאן.
לחצו כאן לכניסה אל קמפיין הגיוס.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עידית מהרשק

    שלום יפה מאוד. איך מודדים לחץ תוך עיני? דר עידית מהרשק רופאת עיניים ביח וולפסון מכבי

אירועים קרובים