"להרוג" ו-"לחסל" – המילים האלימות הנפוצות ביותר ברשת

דו"ח שהוצג היום (ג') בכנסת מעלה ממצאים מדאיגים לגבי רמת האלימות הגבוהה ברשתות החברתיות ● המשתתפים בדיון העלו רעיונות מה אפשר לעשות

אלימות ברשת? צריך להילחם בזה. אילוסטרציה: BigStock

"להרוג" היא המילה האלימה הנפוצה ביותר ברשת הישראלית, עם 27 אלף אזכורים בשנה האחרונה – כך עולה מ-"דו"ח השנאה" של קרן ברל כצנלסון, שהוצג היום (ג') בכנסת. אחריה נמצאות המילים "לחסל" עם 12 אלף אזכורים, "לשבור" עם 11 אלף ו-"לאנוס" עם 9,000 אזכורים. בסך הכול נרשמו ברשת העברית בין יולי 2015 למאי האחרון 175 אלף ביטויים אלימים, ש-85% מהם מכוונים לפגיעה בבני אדם.

הדו"ח של הארגון, שחוקר את האלימות והשנאה ברשת, מעלה שהחל מאפריל השנה נרשמה עלייה חדה בקריאות לאלימות, בעיקר בעקבות המשפט של אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, והעדויות שניתנו במהלכו. כמו כן, לאחר הפיגוע בשרונה חלה עלייה בקריאות הגנאי ישירות נגד ערבים, כפי שניתן לראות ככלל בימים שלאחר פיגועים בארץ ובחו"ל. ככלל, השיח האלים מכוון בעיקר לזירה הפוליטית: 50% מהקריאות לאלימות הן נגד ערבים ו-20% – נגד שמאלנים.

עוד עולה מהנתונים כי 83% מהקריאות לאלימות מתבצעות על ידי גברים וכי הצעירים מובילים במגמה השלילית הזו: 66% מהקריאות מתבצעות על ידי בני נוער וצעירים מתחת לגיל 30.

קרן ברל כצנלסון אף מיפתה את עמודי הפייסבוק (Facebook) הישראליים המובילים בקריאות לאלימות שמוצבות בהם. למקום הראשון והמפוקפק הגיע העמוד של הצל, עם 5,000 אזכורים בשנה האחרונה. העמוד של חנין זועבי הגיע שני עם 3,000 ולאחר מכן העמודים של בנצי גופשטיין (2,500), נפתלי בנט (2,000), מירי רגב ובצלם (1,500 אזכורים בכל עמוד), זהבה גלאון (1,200), עומרי חיון עם 1,000 אזכורים אלימים בעמוד שלו, שלי יחימוביץ' עם 900 ושרון גל עם 850. מנהלי העמוד של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ככל הנראה מנקים אותו יחסית טוב מקריאות אלימות, שכן הוא הגיע אחרון ברשימה עם 750 אזכורים בשנה האחרונה.

"הרשת מייצרת שפיכות דמים וירטואלית"

הדו"ח, שנערך בשיתוף חברת המחקר VIGO, הוצג בדיון של השדולה למיגור שיח אלים, בריוני ומסית ברשת, שבראשה עומדת ח"כ רויטל סוויד.

ענת רוזיליו, מנהלת הפרויקט בקרן ברל כצנלסון, אמרה בדיון כי "הדו"ח הראשון שהפקנו נעשה זמן קצר לאחר הירצחה של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים. נדהמנו לראות כ-4,000 קריאות המעודדות את הרצח ושמחות בעקבותיו. עד היום אנחנו מופתעים כשאנחנו רואים את האלימות ברשת גדלה ומחריפה. אני מקווה שרשויות החוק יגבירו את האכיפה נגד עברייני רשת, שכיום מסיתים בחופשיות".

ח"כ סוויד ציינה כי ״מציאות שבה בכל שלוש דקות יש קריאה לאלימות ברשת חייבת להדליק נורת אזהרה. הרשת מייצרת שפיכות דמים וירטואלית ואנחנו משפדים זה את זה. כיו״רית השדולה, פגשתי בשנה וחצי האחרונה אנשים שותתי דם שבוכים את עצמם לדעת ולא יוצאים מפתח ביתם בגלל אלימות ברשת. מתי נפנים שמילים הורגות?!"

לדבריה, "דו״ח השנאה מלמד שאנחנו מייצרים דור אלים ולא רחוק היום בו האלימות תפרוץ מהמסך לרחובות. המאורעות והסערות הציבוריות הם שמלבים את האלימות הגואה ברשת והמרחק בין קריאות אלימות לאלימות פיזית הוא כפסע. באחריותנו לפעול למיגור האלימות ברשת – זהו צו השעה״.

ח"כ איציק שמולי קרא בדיון "לשים גבול לשיימינג, לאלימות ולגזענות ברשת". ח"כ עמיר פרץ אמר כי "ברגע שטבעת האכיפה תתהדק מסביב לעברייני הרשת נראה הרבה פחות אנשים שישתמשו במקלדת ככלי להסית".

בדיון דיבר גם עו"ד אילן יונש, ראש הקליניקה למאבק בפשעי שנאה על שם שירה בנקי בשיתוף קרן ברל כצנלסון. לדבריו, "קיומה של חברה אנושית תקינה מחייבת את הגבלת חופש הביטוי במקרים שבהם הוא מלבה את השנאה ומייצר הסתה. בדיוק מהסיבה הזו הקמנו את הקליניקה, שתתמקד באכיפה, מחקר וטיפול בנפגעים כתוצאה מאלימות והסתה ברשת".

אורנה כהן היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, ציינה ש-"89% מנפגעי הרשת לא מדווחים על האלימות שהם חווים. אילו יתגברו הדיווחים נוכל לראות שהנורמות בחברה הישראלית משתנות ושמות בסדר עדיפויות גבוה ביותר את המודעות לעבריינות רשת והטיפול בה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים