פרויקט בנק יהב הוכתר כזוכה הגדול במסגרת פרויקטי מערכת הליבה הבנקאית בעולם ל-2015

סוכנות IBS הציעה את הרשימה המנצחת שלה לפרויקטים המובילים השנה, ודרגה באופן מרגש את פרויקט החלפת הליבה הבנקאית ש-TCS מבצעת בבנק יהב הישראלי, בתור הפרויקט המוביל בתחום בשנת 2015

מימין לשמאל: אייל מוסקל, מנכל TCS ישראל; שאול גלברד, מנכ"ל בנק יהב; צ'אנדרה נאטאראג'אן, מנכ"ל TCS; דוד בן-דוד, יו"ר דירקטוריון בנק יהב; גדי דודיאן, מנמ"ר בנק יהב

בנק יהב ו-TCS הם המתגאים לזכות בתואר "פרויקט מערכת הליבה המוביל" בסיכום שנת 2015. הבנק בחר להטמיע את מערכת הליבה הבנקאית Bancs של TCS (ר"ת Tata Consulting Services) – מקבוצות ה-IT הגדולות בעולם, שמהווה חלק מקונצרן טאטא (TATA) ההודי הגלובלי, וזאת במסגרת פרויקט בהיקף מאות מיליוני שקלים.

זוהי הפעם הראשונה בארץ שבה גוף פיננסי גדול מטמיע כמערכת ליבה בנקאית מלאה מערכת מדף סטנדרטית, ולא בונה מערכת פרי פיתוח עצמי. הטמעת המערכת בבנק יהב נעשית בתוך התאמה לשוק הבנקאות הישראלי, לרבות לדרישות הרגולטור המקומי.

אחת הסיבות לבחירת הבנק דווקא במערכת הליבה הבנקאית BaNCS ש-TCS פיתחה, היא היכולות האינטגרטיביות המלאות של מערכת הליבה הבנקאית ש-TCS מציעה, הכוללות את כל המודולים הקלאסיים הבנקאיים שלה, ובכללם מערכת ניירות ערך מקצה לקצה (Front to Back). היות המערכת רב-ערוצית, וכזו המטפלת בין השאר בערוצי הדיגיטל השונים, בכללם המובייל והאינטרנט מול הלקוחות, היווה אף הוא יתרון ושיקול לבחירתה, וכן ניצול העובדה שמערכת TCS כבר כוללת יישומים דיגיטליים לערוצים השונים שניתן יהיה להשתמש בהם ובממשקי המשתמש הידידותיים שפותחו בעבור בנקים אחרים שבהם מוטמעת מערכת הליבה של TCS. גם עובדת כתיבת המערכת בשפת Java מתקדמת, והיותה בעלת ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA), מהווים יתרונות שיביאו לכך שה-IT בבנק יוכל לבנות ולספק עוד שירותים ויישומים במהירות ובעלויות מופחתות.

שאול גלברד, מנכ"ל בנק יהב, אייל מוסקל, מנכ"ל TCS ישראל; וגדי דודיאן, מנמ"ר בנק יהב

שאול גלברד, מנכ"ל בנק יהב; אייל מוסקל, מנכ"ל TCS ישראל; וגדי דודיאן, מנמ"ר בנק יהב

במסגרת העסקה זכתה TCS גם בחוזה לספק לבנק שירותי IT במיקור-חוץ לעשרות שנים, בתקציב של עשרות מיליוני שקלים בשנה. הפרויקט כולל את החלפת כל המערכות הקיימות ובנייה מחדש של כל המודולים המרכיבים בנק קמעוני, כולל פתרון מקצה לקצה בתחום שוק ההון. המודל החדש יתמוך בכל אפיקי הפעילות העיקריים של בנק.

הפרויקט נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים – תהליך ניתוח הפערים הושלם עד לסתיו 2015 – ובמקביל כבר בתחילת 2015 התחילו שלבי הפיתוח השונים במסגרת יותר מ-30 צוותי עבודה שונים. מדובר ללא ספק ב"פרויקט ה-IT הבנקאי המורכב והמתקדם בעולם", וזאת מאחר שהוא מכוון ליצור סביבת IT חדשה לגמרי, ביצירה ממש מאפס, וגם משום שזהו הבנק הראשון בארץ לאמץ מערכת ליבה בנקאית בינלאומית מקצה לקצה.

עוד ברשימה של סוכנות IBS

הגופים הבנקאיים שסוכנות IBS הוסיפה לרשימה הם: בנק Aktia ו-Temenos – מקום השני בנק Aktia, שחקן בנקאות גדול למדי שמוצאו בפינלנד, שעסק לאורך כל שנת 2015 בפרויקט מערכת הליבה שלו, שבוסס "Rip and Replace", כלומר על החלפה מלאה של המערכת הקודמת. הבנק מיישם את מערכת הליבה הבנקאית T24 של Temenos, שתפעל על בסיס מתארח. מועד סיום הפרויקט, שהגיע לשלב הבדיקות בקיץ 2015 ותקציבו עומד על 40 מיליון יורו, נדחה לעת עתה. במקום השלישי נמצאת קבוצת Raiffeisen – קונצרן שוויצרי המונה כמעט 300 בנקים שיתופיים מקומיים – שאיחד כוחות עם Avaloq, לצורך בניית פלטפורמת בנקאות קמעונאית חדשה. הפלטפורמה מבוססת על הצעת הדגל של Avalon, ה-Avaloq Banking Suite.

הפרויקט מבוצע על ידי המיזם המשותף Arizon, שהוקם על ידי שני הצדדים בתחילת שנת 2015. במקום הרביעי מוקמו בנק Macquarie וסאפ (SAP) – מיזם שינוי תוכנת מערכת הליבה הבנקאית של בנק Macquarie שבסיסו באוסטרליה הגיע ב-2015 לשלב העברת החשבונות השוטפים אל מערכת הליבה הבנקאית החדשה, סאפ. במסגרת המיזם, שמשכו מוערך בחמש שנים ועלותו הכוללת 250 מיליון דולרים אוסטרליים, יועברו לסאפ גם מערכות ניהול הפיקדונות וההלוואות של מיליון לקוחות הבנק. ענקית הייעוץ ושירותי המחשוב אקסנצ'ר (Accenture) מלווה את המיזם של בנק Macquarie. במקום החמישי של סוכנות IBS ניצב בנק Kasikornbank (שמכונה גם Kbank), שהוא אחד הגדולים בתאילנד, אשר השיק פלטפורמת ליבה בנקאית חדשה, FIS’s Profile, שהחליפה את הגרסה המותאמת והמסורבלת של Temenos Corebanking (ר"ת TCB), ששירתה אותו מאז 2007. המהלך שהחל בשנת 2012 צפוי להעלות הילוך ולהפוך את הבנק בקרוב לעסק דיגיטלי שלם.

לאחר היציאה לפרויקט, בשנת 2014, אמרו דוד בן-דוד, יו"ר דירקטוריון הבנק, ושאול גלברד, המנכ"ל, כי "אנחנו משוכנעים שמערכת הליבה הבנקאית של TCS, שמשרתת יותר מ-280 בנקים בעולם, תאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית ותביא לשדרוג היכולות העסקיות של בנק יהב. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה ממושכת ומדוקדקת של חלופות מקומיות ובינלאומיות בשוק". כעת מקבלים דבריהם אישוש וחיזוק בדמות הזכייה בתואר המכובד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משועשע

    כדאי לחכות עם הפרסים עד שהמערכת תעבוד. כבר יש איחור של יותר משנה בהפעלה... השימחה מוקדמת

אירועים קרובים