2014 – שנת שיא באקזיטים של חברות ישראליות

בשנה שחלפה נמכרו 70 חברות ישראליות בסך כולל של 14.85 מיליארד דולר, כאשר הסכום הממוצע לרכישה עמד על 212 מיליון ● הסכום הכולל של ההנפקות זינק בעוד שהמיזוגים והרכישות ירדו

עלייה נוספת באקזיטים הישראליים. צילום אילוסטרציה: BigStock

2014 הייתה שנת שיא בהיי-טק הישראלי, עם השווי הגבוה ביותר בעשור האחרון של אקזיטים. בשנה שחלפה נמכרו 70 חברות ישראליות בסך כולל של 14.85 מיליארד דולר. הסכום הממוצע לרכישה עמד על 212 מיליון – כך עולה מנתונים שמפרסמת PwC.

בשנה שחלפה נשבר השיא שהושג ב-2006, אז עמד הסך הכולל של הרכישות על 10 מיליארד דולר. הסכום הממוצע לרכישה עולה בהתמדה מאז 2009, אז הוא עמד על 35 מיליון דולר.

52 מהעסקות שבוצעו בשנה האחרונה היו מיזוגים ורכישות, לעומת 39 ב-2013, והיתר, 18 – הנפקות. אלה הובילו את המגמה ב-2014, עם סכום של 9.8 מיליארד דולר. מדובר בזינוק לעומת 1.2 מיליארד ב-2013. לעומת זאת, המיזוגים והרכישות ירדו מ-6.5 מיליארד דולר לחמישה מיליארד.

מספר העסקות, הסכום הממוצע של כל אחת מהן והסכום הכולל של האקזיטים ב-2014. מקור: PwC

מספר העסקות, הסכום הממוצע של כל אחת מהן והסכום הכולל של האקזיטים ב-2014. מקור: PwC

רובי סולימן, שותף וראש מגזר ההיי-טק ב-PwC ישראל, אמר כי "ניתן להסביר את נתוני 2014 רק כאשר מבינים כמה גורמים שפעלו יחד באותה נקודת זמן: חלון הנפקות פתוח בארצות הברית ובבריטניה; בגרות של חברות ישראליות רבות ושל המשקיעים, שבין היתר נובעת משלוש שנים קודמות בהן בוצעו אקזיטים גדולים; זמינות רבה של כסף להיי-טק מצד רוכשים ומשקיעים, בין היתר בשל חוסר אלטרנטיבות השקעה; ועוצמתו של ההיי-טק הישראלי, שידע להמציא את עצמו מחדש ולהתאים את עצמו לזמנים".

לדברי סולימן, "בעוד שאת השנה הזו ההיי-טק הישראלי יתקשה לשחזר, הרי שעדיין איננו רואים את הסוף של גל ההנפקות הנוכחי. ישנן לא מעט חברות ישראליות עם היכולת והתיאבון להנפיק ולהפוך למובילות שוק בתחומן. גם התיאבון של תאגידים למיזוגים ורכישות טכנולוגיה נותר גבוה ונראה כי פעילות זו תוסיף להיות גבוהה מהרגיל ב-2015. כנראה שהשנה הקרובה לא תעלה על קודמתה, אך אין ספק שעצפויה שנה מרתקת להיh-טק הישראלי, עם לא מעט עסקות והנפקות".

עוד הוא אמר כי "כמות ההשקעות בהיי-טק הישראלי גדלה בעוד קרנות רבות מגייסות כסף ומשקיעים חדשים מתווספים למעגל. גם חיידק היזמות מוסיף ומתפשט בארץ, כך שנראה כי בעתיד הקרוב חברות נוספות יוקמו בקצב מואץ. בטווח הרחוק, לעומת זאת, התחרות אל מול הסטארט-אפים הישראלים, שמגיעה משווקי המזרח ואפילו מאירופה, תגבר ויקומו מקומות נוספים שיכריזו על עצמם כעמקי סיליקון מקומיים. נקודת הפתיחה של השוק הישראלי היא ביתרון משמעותי. בכדי לשמר את היתרון בטווח הרחוק, ישראל חייבת להדביק ולעלות על ההשקעה העולמית בלימודים ובאקדמיה הטכנולוגית, ולייצר את דורות העתיד של היזמים והעובדים בתחום ההיי-טק. הנתונים מוכיחים שזו אחת ההשקעות המשתלמות ביותר שיכולה המדינה לעשות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים