בריטניה הורתה לפייסבוק: "תמכרי את גיפי"

ה-CMA, הממונה על ההגבלים העסקיים בממלכה המאוחדת, פסקה כי רכישת הסטארט-אפ שהוכרזה בשנה שעברה פוגעת במשתמשי הרשת החברתית, בכך שהיא מחניקה את התחרות בתחום התמונות המונפשות

Facebook-Giphy, פייסבוק-גיפי

כפי שדיווחנו בתחילת השבוע, רגולטור התחרות הבריטי, ה-CMA (ר"ת The Competition and Markets Authority), הורה לפייסבוק-מטא לבטל את השתלטותה על גיפי (Giphy) – מסד הנתונים אונליין ומנוע החיפוש המאפשר למשתמשים לאתר קטעי GIF – ולמכור את הפלטפורמה. הרגולטור קבע כי הרכישה חונקת את התחרות בתחום התמונות המונפשות.

גיפי, שנוסדה ב-2013 היא פלטפורמה אמריקנית שהמטה הראשי שלה פועל מניו יורק. לפי הסבריה, מטרת החברה היא "להפוך את התקשורת למהנה יותר". פייסבוק-מטא, גם היא כמובן אמריקנית, רכשה את גיפי במאי 2020, במטרה לשלב את שירותיה המבוקשים ברשת החברתית מבוססת שיתוף התמונות שלה, אינסטגרם. העסקה הוערכה אז בשווי של 400 מיליון דולר על ידי Axios. על אף היות החברות אמריקניות, הרגולטור הבריטי מאלץ כעת את פייסבוק לוותר על הרכישה, משום שהיא למעשה מפרה את חוק ההגבלים העסקיים של בריטניה.

חוששת מהתעצמותה של פייסבוק-מטא. רשות התחרות הבריטית, ה-CMA.

חוששת מהתעצמותה של פייסבוק-מטא. רשות התחרות הבריטית, ה-CMA. צילום: BigStock

ביטול הרכישה – הכתובת הייתה על הקיר

באוגוסט הודיעה רשות התחרות, ה-CMA, כי היא סבורה שההשתלטות תסכן את התחרות בין הרשתות החברתיות. בנוסף, נטען כי הרכישה היא על תקן "השתלטות קטלנית", ושמטרתה היא לחסל מתחרות אחרת בתחום. לאחר מכן אומצו חוות הדעת על פסק דין מקדמי זה.

באותו זמן, ה-CMA בעצם אסרה זמנית על פייסבוק להשתלט על העסקים של גיפי, אך בלי להיכנס ליותר מדי נימוקים, והעניין התעכב בשל נהלים משפטיים. אלא שאז, מכיוון שפייסבוק סירבה למסור את כל המידע שנדרש ממנה לחקירה אשר הושקה לאחר מכן לצורך בחינת המיזוג, הטילה בסוף אוקטובר ה-CMA קנס של 50.5 מיליון פאונד – הסכום הגבוה בתולדותיה, בטענה להפרה מכוונת של תקנותיה.

לפי הדיווחים, מה שאירע היה שפייסבוק למעשה סירבה "באופן מכוון ומודע" להוכיח שהפסיקה את הטמעת הפעילות של גיפי, שכבר הייתה בבעלותה, עד שבחינת הרכישה תסתיים.

פייסבוק-מטא הצליחה גם להביא את הרשות הבריטית לשבור עוד שיא – לפי הדיווחים, זו הפעם הראשונה שה-CMA החליטה לפרק עסקת טכנולוגיה.

מאוד פופוריים. קבצי GIF. אילוסטרציה.

מאוד פופוריים. קבצי GIF. אילוסטרציה. צילום: ויקימדיה

העסקה יוצרת לפייסבוק-מטא "כוח שוק ניכר" עוד יותר

"בבקשה מפייסבוק למכור את גיפי, אנו מגינים על מיליוני משתמשי מדיה חברתית ומקדמים תחרות וחדשנות בפרסום דיגיטלי", אמר סטיוארט מקינטוש, יו"ר ה-CMA. לדבריו, "הקשר בין פייסבוק לגיפי כבר הסיר אתגר פוטנציאלי בשוק ה-display advertising (סוג של פרסומת מקוונת המשלבת טקסט, תמונות וכתובת אתר, המקשרת לאתר שבו לקוח יכול ללמוד עוד על מוצרים או לקנות אותם – ג"פ)". סטיוארט התייחס בדבריו אלו לעובדה שגיפי היא גם ספקית פרסום בארה"ב, ולכך שהרחבת עסקיה לבריטניה, כך לסברת הרגולטור, היא עניין צפוי שאינו רצוי מבחינת הממלכה המאוחדת. גיפי, עם זאת, הכחישה שיש לה תכניות שכאלו.

כך או כך, לטענת הרגולטור, אם הענקית ממאנלו פארק לא תפטר מהרכש המסוים שלה, העסקה תאפשר לה "להגדיל את כוח השוק הניכר שיש לה כבר עכשיו", על ידי מניעת או הגבלת גישה של פלטפורמות אחרות לקבצי ה-GIF של גיפי. הגוף המפקח הביע את חששו שאפליקציות כמו טיקטוק, טוויטר וסנאפצ'ט עלולות להיאלץ לשלוח לפייסבוק-מטא יותר נתוני משתמש, אם ירצו להשתמש ב-גיפי.

אחרי החקירה שערכה, ולאחר התייעצות עם חברות אחרות, ה-CMA הגיעה כעת למסקנה שעל הענקית האמריקנית למכור את נכסיה לקונה מאושר, ושזו תהיה למעשה הדרך היחידה להפיג את חששות התחרות בעטייה. פתרונות חלופיים שהציעה פייסבוק נדחו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים