ארה"ב: אוהיו תובעת את מטא-פייסבוק – "הונתה משקיעים"

התביעה טוענת - עקב חשיפותיה של פרנסיס האוגן - שהענקית ממאנלו פארק גרמה למשקיעים ולציבור לטעות בשיפוט לגביה, בכל הכרוך בהשפעות השליליות שעלולות להיות למוצריה על רווחת המשתמשים בהם, בעיקר על בני הנוער

מוסיף אפשרות לאימות בתשלום באינסטגררם ופייסבוק. מארק צוקרברג ביום שינוי שם החברה למטא.

מדינת אוהיו שבארה"ב הגישה אתמול (ב') תביעה נגד מטא (Meta) – החברה האם של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם – בגין הונאת משתמשים על אופן השימוש באלגוריתמים ברשתות החברתיות שלה. התתיק הוגש על ידי התובע הכללי כתביעה ייצוגית פדרלית בשם קרן פנסיה ציבורית הפועלת באוהיו וכן בשיתוף משקיעי פייסבוק אחרים.

בהצהרת התובע הכללי של אוהיו, דייב יוסט, צוין כי התביעה מגיעה בעקבות הפרויקט שכונה Facebook Files, אשר כלל פרסום עשרות מסמכים פנימיים של מטא-פייסבוק, שהודלפו לתקשורת בידי מי שזכתה לכינוי 'חושפת השחיתויות של פייסבוק' – עובדת החברה לשעבר, פרנסיס האוגן. לדברי יוסט, המסמכים הללו מצביעים על כך שמטא-פייסבוק הטעתה את המשתמשים ואת בעלי מניותה ביחס לתפעול של האלגוריתם שלה.

פרנסיס האוגן

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך צילום: צילום מסך

פייסבוק: "בלב הסיפורים הללו עומדת הנחת יסוד שהיא שקרית"

כזכור, המסמכים שהוציאה האוגן מפייסבוק בזמן שהועסקה בה מספקים התבוננות עומק על רבות מהבעיות הגדולות ביותר של ענקית המדיה החברתית, כולל הגישה שלה למאבק בדיבור שנאה ובמידע מוליך שולל, בניהול הצמיחה הבינלאומית שלה, ובהגנה על משתמשים צעירים יותר בפלטפורמות שתחת שרביטה.

אחד הגילויים אודות התנהלות פייסבוק שיצרו את המחלוקת הגדולה ביותר הוא כי לחברה יש מזה זמן רב מחקרים פנימיים הקובעים כי אינסטגרם "רעילה" במיוחד לבני נוער, שכן היא מחמירה תופעה שמתקיימת לפי הממצאים אצל אחת מכל שלוש בנות – דימוי הגוף השלילי שלהן.

הפרסומים עוררו זעם ניכר על הענקית ממאנלו פארק ואף גרמו לחברת הבת שלה, אינסטגרם, לשנות תכניות ענק ולוותר על השקת אינסטגרם לילדים. בנוסף הוחלט לבטל את השירות הקיים שיועד לחתך הגילאים הצעיר יותר, ה-Kids Messenger.

במקביל הגיב דובר פייסבוק בהצהרה ל-CNN על חשיפת מסמכי פייסבוק בחודש שעבר ואמר: "בלב הסיפורים הללו עומדת הנחת יסוד שהיא שקרית". הדובר המשיך וטען: "כן, אנחנו עסק ואנחנו מרוויחים, אבל הרעיון שאנחנו עושים זאת על חשבון בטיחותם או רווחתם של אנשים נעדר את ההבנה היכן טמונים האינטרסים המסחריים שלנו".

התביעה מבקשת לפצות בעלי מניות ולשנות נהלים בפלטפורמות

אבל כעת אוהיו היא מדינה הראשונה לפעול משפטית נגד מטא בגין החשיפות הללו. לפי לשון התביעה, בין אפריל לאוקטובר השנה פייסבוק והמנהלים הבכירים שלה "הפרו את חוקי שוק המניות הפדרליים על ידי הטעיית הציבור בכוונה לגבי ההשפעות השליליות שיש למוצרים שלהם על בריאותם ורווחתם של ילדים".

בתביעה מציין התובע הכללי של אוהיו כי במסמכים מודים עובדי החברה שהם לא באמת עושים את מה שהם אומרים בפומבי שהם עושים כדי לשפר את הבטיחות ולקדם את הרווחה בשירותי החברה השונים.

בתביעה נטען במפורש כי המנכ"ל, מארק צוקרברג, ובכירים נוספים בחברה, הצהירו ביודעין הצהרות כוזבות לגבי הבטיחות והאבטחה של שירותי החברה.

לפי תקציר התביעה, מאז שהוול סטריט ג'ורנל החל לפרסם בספטמבר מידע שנשלף מהמסמכים הפנימיים שדלפו, ערך המניות של מטא ירד ב-54.08 דולר למניה בחודש אחד, מה שהניב הפסדים קשים למשקיעים בה.

בתביעה לא צוינה דרישה ספציפית לפיצוי של המפסידים, לכאורה, אולם כן צוין שהירידה בערך המניות של פייסבוק מאז פרסום המסמכים לראשונה גרמה למערכת הפנסיה של עובדי אוהיו הציבוריים (OPERS) ולמשקיעים אחרים להפסיד יותר מ-100 מיליארד דולר. ההיגיון של התביעה, אם כן, הוא שאם פייסבוק ומנהליה היו שקופים לגבי התפעול וההשפעות של המוצרים שלהם, המשקיעים היו יכולים לקבל החלטות מושכלות ואולי להימנע מהפסדים אלו.

יוסט הבהיר כי בתלונה זו הוא מבקש גם להחזיר את הערך האבוד למשקיעים וגם לאלץ את מטא לבצע "רפורמות משמעותיות", כדי להבטיח שהיא לא תשטה את הציבור ואת בעלי המניות בנוגע לשיטות הניהול הפנימיות שלה.

דובר מטא כינה את התביעה "לא מוצדקת" בהצהרה לתקשורת, והוסיף: "אנחנו נגן על עצמנו בתקיפות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים