כלמוביל מרצדס מתחילה בשיווק המכונית החשמלית המתקדמת בעולם
במכונית: פלטפורמה חשמלית חדשה וגמישה, וטווח נסיעה של עד 770 ק"מ ● גילי פריאנטה, מנכ"ל מרצדס ישראל: "EQS - הרף החדש של הרכב החשמלי; ב-2022, כ-20% ממכירות מרצדס בישראל יהיו של דגמים חשמליים והיברידיים"
כלמוביל מרצדס משיקה בישראל את ה-EQS – החשמלית החדשה, שתימכר במקביל לסדרת ה-S Class. מדובר בארכיטקטורה חדשה שנועדה מיסודה להנעה חשמלית מלאה.
ה-EQS עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם מבחינת יוקרה ובטיחות, כיאה לספינת דגל של מרצדס. היא תספק ביצועים ברמה הגבוהה ביותר המקובלת בסגמנט מכוניות היוקרה ותאפשר ללקוחות ליהנות מכל היתרונות של ההנעה החשמלית, ובהם: טווח נסיעה מרבי של 770 ק"מ (על פי תקן WLTP), המאפשר נסיעה ללא הפסקה ממינכן לברלין או מהאולם בהרצליה לאילת ובחזרה, הספק של עד 385 קילוואט (523 כוח סוס) ושיא חדש ביעילות אווירודינמית – מקדם גרר החל מ-0.20Cd. כל דגמי EQS מצוידים במנוע חשמלי על הציר האחורי. לדגמי 4MATIC מנוע חשמלי נוסף, שמניע את הגלגלים הקדמיים ויוצר הנעה כפולה.
הדור החדש של מכוניות היוקרה החשמליות של מרצדס נבנה על בסיס פלטפורמה גמישה, המאפשרת שינוי בכל האספקטים בהתאם לדגם המיועד לדוגמת בסיס הגלגלים, מפשק הסרנים ומיקום הרכיבים השונים ברכב, ובפרט מיקום וצורת מכלול יחידת הסוללות.
ה-EQS מגיעה עם הספקים שבין 245 ל-385 קילוואט. בהמשך יצטרפו גרסאות נוספות. המכונית מתאפיינת גם באחזור אנרגיה מיטבי.
בתהליך הייצור ניתן דגש על הפחתת רעשים ורעידות, המושג הודות לסידור מגנטים חכם בתוך הרוטורים וסלילים בעלי הטיה. המנוע עטוף בקצף מבודד ומעליו כיסוי של שלוש שכבות מחומרים שונים. שלדת ה-EQS בנויה באופן ייחודי עם מסגרות תומכות לסרנים, רצפה כפולה למכלול הסוללות ושילוב של קצף אקוסטי.
דור חדש של סוללות
ה-EQS מוצעת עם דור חדש של סוללות, שפותחו באופן בלעדי על ידי מרצדס במפעל הסוללות המתקדם שהקימה החברה בשטוטגרט. הסוללות החדשות הן בעלות קיבולת וצפיפות אנרגיה גבוהה משמעותית מהמקובל. ה-EQS מציעה סוללות בשני גדלים – הגדולה שבהן היא בעלת קיבולת של 107.8 קילוואט/שעה. הסוללה החדשה מציגה פריצת דרך בהרכב התאים, עם צמצום שיעור הקובלט ל-10% בלבד.
אלמנטים עיצוביים רבים ב-EQS תורמים ליעילות האווירודינמית וכוללים את קו העיצוב "קשת אחת" (One Bow), עם צללית גג נמוכה בסגנון קופה, ספוילר קדמי מחודד בצורת חץ, ידיות דלתות נשלפות הנבלעות בדופן הדלת בזמן נסיעה, תכנון רצפה שטוח לזרימת אוויר חלקה מתחת לרכב ועוד. בנוסף, מוצעים ב-EQS חישוקי גלגלים בעיצוב מפחית התנגדות לאוויר.
המכונית מגיעה עם מערכת ה-MBUX Hyperscreen – מסך הזכוכית, שנמתח מול היושבים לאורך כל הדשבורד. ה-MBUX Hyperscreen מהווה את המוח ומערכת העצבים של המכונית, הודות לכך שהוא מחובר לכל מרכיבי הרכב ומתקשר איתם. המערכת לומדת להכיר את הנוהג טוב יותר ובדרך זו מספקת יכולות חוויית נהיגה ובידור חכמות המותאמות אישית.
כמו כן, המכונית מצוידת כאופציה במסנן ה-HEPA (ר"ת High Efficiency Particulate Air), שמסנן בצורה מיטבית את האוויר החיצוני שנכנס מבחוץ. האוויר מסונן על ידי מסנן האוויר הפנימי של מערכת בקרת האקלים האוטומטית. תחמוצות גופרית דו חמצנית ותחמוצות חנקן, כמו גם ריחות שונים, מופחתים הודות לציפוי הפחם הפעיל על מסנן ה-HEPA ומסנן האוויר הפנימי. המסנן נושא את הסמכת OFI CERT ZG 250-1 בתחום הווירוסים והחיידקים.
מרצדס EQS כוללת מערכת מצלמות וחיישנים היקפיים, כחלק מחבילת הסיוע לנהיגה שמרצדס רואה כהכרחית לנהיגה אוטונומית בטוחה. החבילה כוללת חיישן LiDAR, מצלמה בשמשה האחורית ומיקרופונים, שהם שימושיים במיוחד לזיהוי האורות הכחולים המהבהבים ושאר אותות מיוחדים של רכבי חירום.
ה-EQS ממשיכה ליישם את התוכנית של מרצדס, ששמה לה למטרה להפוך את כל צי הרכבים לנקי מפליטת מזהמים עד סוף העשור הזה. החברה מדווחת שכבר ב-2025, יותר ממחצית מהמכוניות יהיו בעלות הנעה חשמלית מלאה או הנעה היברידית נטענת. שיקולי איכות הסביבה בתוכניות החברה נשענות על שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים עד לפרטים הקטנים ביותר, הכוללים, בין השאר, את וו הבד שמשמש את שטיחי הרכב. ה-EQS מיישמת את החזון הזה כבר עתה, עם צמצום משמעותי של רכיבים וחומרי גלם ושימוש בחומרים ממוחזרים כמו צינורות, כבלים מפלסטיק ממוחזר, חיפויי רצפה העשויים ECONYL והאלומיניום המשמש את מכסה המנוע.
גילי פריאנטה, מנכ"ל מרצדס ישראל, ציין כי "ה-EQS היא המכונית החשמלית המתקדמת בעולם, עם חוויית נסיעה שמשלבת יוקרה וטכנולוגיה פורצת דרך. היא גם הראשונה בישראל שתוכל להגיע מתל אביב לאילת ובחזרה ללא צורך בטעינה". עוד הוא ציין שעל בסיס הארכיטקטורה החדשה של ה-EQS יוצגו בהמשך ה-EQE וגרסאות SUV ל-EQE ול-EQS, שירחיבו עוד את מערך דגמי היוקרה החשמליים של מרצדס. לדבריו, ב-2020, כ-20% ממכירות מרצדס בישראל יהיו של דגמים חשמליים.