בקרוב – אפל חיפוש?

האם הענקית מקופרטינו נושפת בעורפה של גוגל ועשויה לאיים על ההגמוניה שלה בתחום מנועי החיפוש עם מנוע משלה, שעליו דווח בתקשורת העולמית? ● אפשר שתביעת ההגבלים העסקיים שספגה גוגל בארה"ב באחרונה תהווה זרז למה שאפל כבר מפתחת כנראה מזה זמן מה

מי יחפש בעבורכם - אפל או גוגל? אילוסטרציה: BigStock

דיווחים אחרונים טוענים כי חברת אפל (Apple) מאיצה כעת פיתוח של מנוע חיפוש שלה, שיספק אלטרנטיבה למנוע החיפוש הנפוץ ביותר בשימוש, וזה שמרביתנו ניגשים אליו בקביעות – מנוע החיפוש של גוגל (Google), המתחרה הגדולה שלה, אבל גם שותפתה, מסתבר.

לאורך שנים עלו דיווחים כי גוגל משלמת בקביעות מיליארדי דולרים – בין 10 ל-12 מיליארד דולר בשנה(!) – לאפל, כדי שהאחרונה תקבע את מנוע החיפוש הדומיננטי שלה, Google Search, כברירת מחדל במערכות ההפעלה של מוצריה (iOS, iPadOS ו-macOS). העסקה הזו בין השתיים מבטיחה שמשתמשי iPhone, iPad ו-Mac יחפשו באמצעות גוגל את השאילתות שלהם, אלא אם ישנו את מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל באופן ידני בהעדפותיהם. אבל העסקה המסוימת בין אפל לגוגל יכולה להסתיים בקרוב, לנוכח תביעת הגבלים עסקיים כנגד ענקית החיפוש בארה"ב, אשר הוגשה מוקדם יותר החודש.

הממשל האמריקני מאשימים את החברה כי מנעה וחנקה תחרות, בכך שהוציאה מיליארדי דולרים כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת מחדל בכמה שיותר מכשירי סמארטפון. בעיקר באנדרואיד, אבל לא רק. הקשרים של גוגל ואפל בקביעת מנוע החיפוש שלה על מכשירי האחרונה בהחלט קשורה הדוקות לדבר, והתביעה יכולה להביא לסיומם.

כעת מסתמן שאפשר שהענקית מקופרטינו תנסה לתפוס את הלאקונה שתיווצר, באמצעות מנוע חיפוש שיתחרה ביכולות של גוגל ובמונופול שלה בתחום, אותו היא ככל הנראה כבר מפתחת ביתר שאת.

בכלל, אפל כבר ביצעה מהלכים שיסייעו לה להתרחק מגוגל. יכולותיה של פלטפורמת אפלבוט (Applebot) שלה – הסורקת את הרשת, מקטלגת ומזהה אתרי אינטרנט – שעליה דווח לראשונה ב-2014, ככל הנראה גדלו באופן משמעותי לאחרונה. יתר על כן, בחיפוש במסך הבית של iOS 14, אפל החלה לקשר ישירות לאתרים, ובכך היא עוקפת את גוגל לחלוטין. בנוסף, לפני כמעט שלוש שנים, אפל "גנבה" את ראש תחום החיפוש והבינה המלאכותית של גוגל, ג'ון ג'יאננדריאה, וכיום הוא סמנכ"ל בכיר של תחומי למידת המכונה וה-AI באפל, אבל יש לו גם ידע אדיר בכל הנוגע במנועי חיפוש מוצלחים.

דומיננטיות בחיפוש. גוגל. צילום: BigStock

דומיננטיות בחיפוש. גוגל. צילום: BigStock

גוגל שולטתתתת

כידוע, עד היום מנועי חיפוש מתחרים, כמו DuckDuckGo ובינג, שיש לו את הבית החזק של מיקרוסופט (Microsoft), פשוט לא הצליחו להתחרות במנוע של גוגל באף פרמטר והותירו את גוגל שולטת בתחום ביד רמה.

לא ברור בינתיים איזו צורה או אילו יכולות עשויות להיות למנוע החיפוש של אפל – האם הוא רק יהיה אמצעי משופר משלה לחיפושים, המכונה Spotlight, במכשירי iOS ו-OS X, או שממש יזכה באתר שלם שכל מטרתו מענה על שאילתות הגולשים, כמו Google.com?

כך או כך, השיטות של גוגל לשלם (ושל אפל לקבל תשלום) בכדי להיות ספקית החיפוש העיקרית במיליוני מכשירים, יעמדו בקרוב תחת לחץ רגולטורי דרמטי. התשלומים של גוגל לאפל הם לפי הדיווחים כ-20% מהכנסות של אפל משירותיה. אם היא תאבד הכנסה זו, היא ללא ספק תזדקק לפיתוח שיאפשר לה לסגור את "הגירעון" – ומנוע חיפוש מקורי יכול לענות על כך.

מתגאה בשמירת פרטיות המשתמשים. טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: BigStock

מתגאה בשמירת פרטיות המשתמשים. טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: BigStock

מעניין לציין את המחויבות של ענקית הטכנולוגיה שהביא לחיינו סטיב ג'ובס לפרטיות. במכתב פתוח ללקוחות כתב בעבר מנכ"ל אפל, טים קוק – שעוסק לא אחרת בנושא הפרטיות – כי "המודל העסקי שלנו פשוט מאוד: אנו מוכרים מוצרים מעולים. איננו בונים פרופיל על סמך תוכן הדוא"ל שלכם, או הרגלי הגלישה באינטרנט, במטרה למכור אותו למפרסמים. אנחנו לא 'מייצרים רווחים' מהמידע שאתם שומרים ב-iPhone שלכם או ב-iCloud. ואנחנו לא קוראים את הדוא"ל שלכם, או את ההודעות שלכם, כדי לקבל מידע מה לשווק לכם".

גוגל מרוויחה בעיקר מפרסום, ועושה זאת בדיוק באופנים שאפל מתגאה שאינה נוהגת על פיהם. אם אפל תמשיך בשיטה שהיא כל כך גאה עליה, לא ברור כיצד היא תוכל ליצור מנוע חיפוש מצליח, שפרופיל המשתמש על בסיס הרגלי הגלישה שלו והנתונים המאוחסנים שלו ב-iPhone אמורים לשמש אותה כאמצעי לשיפור תוצאות החיפוש שתנפיק. ובכלל, האם במנוע החיפוש של אפל לא יהיה פרסום ממוקד? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים