תוכן שיווקי

תקשורת מפעלית – מדוע זה חשוב כל כך וממה אנחנו מפחדים?

פונקציות רבות במפעל, החל ממחלקת ההנדסה, התפעול, אבטחת האיכות, IT, מכירות, שרשרת האספקה והנהלת חשבונות – יכולים כולם ליהנות מהנתונים הקיימים ברצפה ולשפר את תהליכי העבודה שלהם בזכות נתונים אלו

30/06/2020 12:35
קבוצת קונטאל טכנולוגיות

גישה למידע ברצפת הייצור בזמן אמת מאפשרת לחברות לשפר תהליכים, לשפר פרודוקטיביות, לקבל החלטות בצורה טובה יותר, המבוססות על נתונים, ובאמצעות כך לשפר את הביצועים העסקיים שלהם.

אנשי ה-OT ומנהלים במפעלים יצרניים משוועים לנתונים בזמן אמת, מציוד הקצה המחובר אל הבקרים המתוכנתים עבור מערכות התוכנה – MES, SCADA, Big Date ופתרונות אנליטיים.

פונקציות רבות במפעל, החל ממחלקת ההנדסה, התפעול, אבטחת האיכות, IT, מכירות, שרשרת האספקה והנהלת חשבונות – יכולים כולם ליהנות מהנתונים הקיימים ברצפה ולשפר את תהליכי העבודה שלהם בזכות נתונים אלו. בכדי לקבל את הנתונים מרצפת הייצור נדרש ממשק תוכנה בין מכונות הייצור, הבקרים המתוכנתים ואביזרי הקצה ברצפת הייצור, לבין מערכות המידע המפעליות.

אז ממה אנחנו מפחדים?

האתגרים העומדים בפנינו כאשר אנו בוחנים את הבעיות בקישוריות של המכשירים וציוד הקצה, מתחילים עם ציוד קצה שלא יכול להתחבר זה לזה או למערכות המחשוב, משתמשי קצה שצריכים פתרונות תקשורת שונים בדרגות קושי שונות הדורשים רישיונות אחזקה, התקנה ולמידה של כל אחד מהם בנפרד. פלטפורמות Big Data ו-IoT שצריכות תקשורת עם מערכות הבקרה התעשייתיות בשליטה מאובטחת מרחוק, לפעמים המידע אובד, או שמתקבל מידע בעל ערך נמוך או מידע שאינו עדכני. ולפעמים התקשורת בין הגורמים השונים פשוט לא עובדת.

בכדי לפתור בעיות בקישוריות משתמשים בבקרים מתוכנתים המקשרים בין הציוד למערכת המחשוב, הבעיה מתחילה שלא כל בקר יודע "לדבר" בשפה של ציוד הקצה שהוא מחובר אליו, ושוב נוצרות בעיות תקשורת. מידע "הולך לאיבוד" וקבלת ההחלטות משתבשת.

פתרונות התוכנה – הדרייברים של חברת Kepware – יודעים "לדבר" את השפות, הפרוטוקולים התעשייתיים, של ציוד הקצה ושל יחידות המחשוב. הדרייברים מגיעים עם קודים כתובים וכל שנותר לעשות הוא לחבר את ציוד הקצה ולהתאים לו את הקוד הנכון. הדרייברים מאפשרים את העברת המידע בצורה אחידה אמינה ובטוחה.

הדרייבר של Kepware מאפשר חיבור של נתונים למספר לא מוגבל של ציודים ויישומים במבנה מאובטח. הדרייבר יודע "לדבר" עם כל המערכות: ERP, MES, HMI, SCADA ושאר פלטפורמות IoT מוכרות.

שימוש בתגיות – כיצד זה עוזר לנו?

אחד היישומים שמייחדים את הדרייברים של Kepware הוא השימוש בתגיות מתקדמות המאפשרות פונקציות קישור, לוגיקה ואריטמטיקה של נתונים, לתקשורת וניתוח תפעולי. באמצעות היישום ניתן לקשר שני תגי נתונים, להגדיר טריגר המבוסס על מצבים לוגיים ולחשב ערכים חדשים מנתונים גולמיים. ביצוע אריטמטיקה, הגיון או מניפלוציה ברמת פלטפורמת הקישוריות מקרב את הנתונים למקור. באמצעות תגי נתונים המשתמש מקבל את הכלים הדרושים לניתוח תפעולי נכון – יישומי בקרה תעשייתיים נדרשים להעביר נתונים שלעיתים קרובות נדרש לביצוע חישוב כלשהו בכדי לזהות ליקויים ולקבוע אם הפעילות מתבצעת כראוי. היישום מאפשר שימוש בשישה סוגים של תגים קלים לשימוש, שמוגדרים מראש לביצוע לוגיקה או ניתוח ברמת התג: תג ממוצע – מחשב את הערך הממוצע של תג לאורך זמן; תג מורכב – מקבץ תגיות מרובות מסוגי נתונים משתנים, כפריט או מבנה מורכב יחיד; תג קישור – יוצר קישור נתונים בין פרוטוקולים שונים; תג מקסימום – קורא את הערך המירבי של התג לאורך זמן מוגבל; תג מינימום – קורא את הערך המינימלי של התג לאורך זמן מוגבל; תג נגזר – משתמש בסקריפטים בסיסיים ופונקציות לוגיקה ומתמטיקה סטנדרטיות, כדי לספק חישובים העולים על אלה של תגיות שהוגדרו מראש.

לתגיות אלה יש יכולת לשלוט בתדירות ובמצבים בהם יוערך ביטוי והן מאפשרות למשתמש לשלב משוואות מורכבות יותר ביישומים. התגים תומכים בייבוא וייצוא של נתוני תג בקבצי CSV.

השימוש בתגיות עוזר למשתמש לשפר את קבלת ההחלטות ולשפר את היעילות ביישומי הבקרה התעשייתיים. הוא מצמצם את תעבורת הרשת ומשפר את רוחב הפס על ידי צמצום התקשורת בין השרת ליישומי לקוח מרובים. השימוש בתגי נתונים אינו מצריך כישורי תכנות PLC או HMI מיוחדים, וניתן בקלות יחסית לבצע בו שינויים.

הכותב הוא מנכ"ל ICS מקבוצת קונטאל טכנולוגיות

*למידע נוסף ניתן לפנות לאדיר ללו מהנדס מכירות מקבוצת קונטאל טכנולוגיות [email protected]mailto: 

 

אירועים קרובים