רשות החדשנות ורשות ניירות ערך בחרו חמש חברות פינטק למיזמי "ארגז חול"

המיזמים - Data Sandbox - הם במסגרת מסלול הפיילוטים ● התכנית נועדה לקדם את פעילותן של חברות פינטק בישראל, כחלק מיישום האסטרטגיה שמובילה רשות ניירות ערך לפיתוח שוק הון חדשני, תחרותי, אטרקטיבי ונגיש לציבור המשקיעים

עולם בצמיחה. פינטק. אילוסטרציה: BigStock

רשות ניירות ערך ורשות החדשנות בחרו חמש חברות פינטק להשתתף בתכנית Data Sandbox (ארגז חול), במסגרת מסלול הפיילוטים. התכנית נועדה לקדם את פעילותן של חברות פינטק בישראל, כחלק מיישום האסטרטגיה שמובילה רשות ניירות ערך לפיתוח שוק הון חדשני, תחרותי, אטרקטיבי ונגיש לציבור המשקיעים.

לדבריה, רשות ניירות ערך רואה חשיבות רבה בשיתוף פעולה עם גופים מפוקחים באמצעות מתן מענה לצרכים אמיתיים שעולים מהתעשייה ומהווים שלב ראשוני והכרחי בדרך ליישום טכנולוגיות מתקדמות על ידי הגופים המפוקחים לטובת ציבור המשקיעים.

בסיומו של תהליך – שהחל לפני כחצי שנה, עם פרסום הקול הקורא – נבחרו חמש חברות המציעות פתרונות בתחומי פעילות שונים ומגוונים, כגון: עשיית שוק, כלים לזיהוי ואימות דיגיטליים, זיהוי אנומליות במסחר ופתרונות למנהלי השקעות, ועוד. תחומים אלו נותנים מענה לאתגרים רבים של הרשות ושל שוק ההון, דוגמת הגברת הנזילות בבורסה, שיפור יכולת הציות והפחתת עלויות הציות, הנגשת מידע למפוקחים, ועוד.

ממשק ישיר בין הרגולציה לחברות צמיחה בתחום הפינטק

תכנית ה"דאטא סנדבוקס" מייצרת ממשק ישיר בין גופי הרגולציה וגופים מפוקחים לבין חברות צמיחה בתחום הפינטק. החברות המשתתפות בתכנית יחשפו למאגרי המידע של רשות ניירות ערך ושל הבורסה לניירות ערך ובכך יקבלו ערך מוסף משמעותי בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הפיננסי. מסלול הפיילוטים הוא שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין רשות ניירות ערך והבורסה לבין רשות החדשנות, אשר יצא לפועל הודות לתמיכה ולגיבוי של משרד האוצר.

החברות שנבחרו הן:

זירה. קו – תרגום מידע אלטרנטיבי (שאינו פיננסי) לאות של סיכוי או סיכון בהשקעה, תוך שימוש בבינה מלאכותית. זירה.קו יבצעו התאמות במודל דירוג ייחודי ככלי תומך החלטת השקעה. הפיילוט יתבצע בשיתוף פעולה עם בית ההשקעות אלטשולר-שחם. המודל בעל חשיבות רבה לשכלול שוק ההון הישראלי, בהיותו כלי חדשני המאפשר שילוב של מידע איכותי אלטרנטיבי בקבלת החלטות השקעה. פיילוט נוסף יבוצע עם רשות ניירות ערך בקשר לאימות ואיתור של מידע אלטרנטיבי ואיכותי המיוחס לתאגידים מדווחים בישראל. הפיילוט מול הרשות הינו בעל פוטנציאל לשיפור יכולות הפיקוח והאכיפה של הרשות.

סקנובייט – החברה תפעל להקמתו של IDP (ר"ת Identity Provider) בענן (SAAS), עבור לקוחות ענף ההשקעות בישראל. הפיילוט יבוצע עם בית ההשקעות אלטשולר-שחם ,ובמסגרתו יבוצע זיהוי דיגיטלי המחליף את הזיהוי הפיזי במגוון תהליכים עסקיים, באופן שיקדם את ענף ההשקעות בישראל לעבר עידן דיגיטלי חדש, יפחית את עלויות הרכשת הלקוחות ויאפשר למגוון רחב יותר של לקוחות גישה לשירותי בית ההשקעות; השימוש בטכנולוגיה של החברה לזיהוי מרחוק קיים כיום במספר גופים פיננסיים גדולים בתצורת ON PREM (בשרתי הגוף המפוקח). ענף ההשקעות בישראל כולל מספר רב של גופים קטנים שאינם יכולים לעמוד בעלויות הטמעת המערכת בשרתיהם. הקמת המוצר בענן תאפשר לכל גוף מפוקח לעשות שימוש במוצר בהתאם להיקפי השימוש שלו, ותביא להגברת התחרות בענף ההשקעות. במסגרת הפיילוט, הרשות תבחן סוגיות רגולטוריות משמעותיות הנוגעות, בין היתר, לאופן שמירה ואבטחת הנתונים.

קורלייט קפיטל – שוק ההון הישראלי בכלל, ושוק קרנות הסל בפרט, הינם שווקים הסובלים מנזילות ורמת תחרותיות נמוכה. דוגמה לכך היא שארבע מתוך חמש החברות הישראליות המנפיקות קרנות סל משמשות גם כעושה שוק בלעדי בקרנות שהונפקו על ידן. קורלייט קפיטל היא חברת טכנולוגיה אשר מתמחה בפיתוח מערכות מסחר ומערכות עשיית שוק. החברה מתעתדת להפעיל מערכת עשיית שוק, פרי פיתוח עצמי, בעלת יתרונות טכנולוגיים ויתרונות תחרותיים משמעותיים, ביחס לפתרונות הקיימים כיום בשוק, ובכך לתת מענה למספר אתגרים משמעותיים שפורסמו בקול הקורא. בין היתר הפעלת המערכת תביא להגברת הנזילות בבורסה ולהגברת התחרות בשוק ההון, ובכך תשפר באופן משמעותי את מצבו של ציבור המשקיעים.

בנוסף, כחלק מפעילות האכיפה מנטרת רשות ניירות ערך באופן שוטף את פעילות המסחר בבורסה. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה עשויות לסייע לרשות במימוש היעד לקידום שוק הון הוגן. בהתאם לכך, נבחרו לתכנית שתי חברות, אשר יבצעו פיילוט עם הרשות, תוך שימוש בנתוני המסחר שיקבלו מהבורסה לניירות ערך בתל אביב.

פינטיקה איי.איי תפעל באמצעות בינה מלאכותית וויזסופט (ישראל), המספקת פתרונות ERP ומפעילה מערכות ללמידת מכונה וכריית נתונים, תפעיל במסגרת הפיילוט אלגוריתמים. שיתוף הפעולה עם שתי החברות נועד לחדש ולשפר את היכולות הקיימות ברשות בתחום של זיהוי אנומליות וחריגים במסחר.

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך. צילום: רמי סבח

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך. צילום: רמי סבח

לדברי ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך: "מסלול הפיילוטים שיחל בקרוב הינו חלק מהאסטרטגיה של הרשות לקדם, לפתח ולשכלל את שוק ההון הישראלי ולעודד את הגופים המפוקחים על ידה לשתף פעולה עם חברות פינטק על מנת שהצרכן הפיננסי הישראלי יוכל ליהנות מפתרונות טכנולוגים מתקדמים. כפי שחקרה ולמדת הרשות, הדרך להשיג מטרה זו הינה בראש ובראשונה באמצעות שיתוף הידע והמידע החשוב שנצבר אצלה, ואצל גופי רגולציה נוספים, עם חברות הפינטק המציעות פתרונות טכנולוגיים לשוק ההון, וללוות את תהליך הפיילוט תוך מתן מענה לסוגיות רגולטוריות".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: ניב קנטור

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: ניב קנטור

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "מטרת תוכנית הפיילוטים עם הרשות לני"ע הייתה לאפשר לחברות ההיי-טק המקומיות להטמיע את הטכנולוגיה שלהן לטובת הבורסה ושוק ההון הישראלי, ובדרך זו לשפר את מוכנות מוצריהן למסחור וחדירה לשוק, לצד מתן מענה לאתגרי השוק הישראלי. הביקוש הגבוה למסלול, ומגוון הפתרונות השונים שהוגשו וזכו בתמיכה, הוכיחו את חשיבות המהלך והשת"פ בין רשות החדשנות לרשות לניירות ערך, ולכן גם החלטנו לפתוח בקול קורא נוסף, שכבר פתוח להגשה ואשר אמור להסתיים עוד במהלך שנה זו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים