הקורונה: כך נערך משרד החינוך ללמידה מרחוק – לתלמידים שנמצאים בבידוד

המשרד מספק מתחילת השבוע מערך לימודים אונליין לתלמידים שנאלצים לשהות בבידוד מחשש להידבקות בנגיף ● קובי רפאלי, מנהל חטיבת הטמעת הטכנולוגיות במינהל התקשוב, מספר על האתגר, שהשתלב עם הצורך בהפעלת המערך לתלמידי עוטף עזה

קובי רפאלי, מנהל חטיבת הטמעת הטכנולוגיות במינהל התקשוב במשרד החינוך.

150 תלמידי בתי הספר שנכנסו בתחילת השבוע לבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה לומדים מאז יום א' באמצעות מערכות של למידה מרחוק, אונליין, ויישומים ייעודיים שמשרד החינוך העמיד לרשותם. אליהם יצטרפו עוד תלמידים שיידרש מהם להיכנס לבידוד מאותה הסיבה, אם וכאשר זה יקרה.

את המערך המורכב הזה מובילה חטיבת הטמעת הטכנולוגיות במינהל התקשוב במשרד החינוך, בראשות קובי רפאלי, שמשתף פעולה עם רונית דבוש, האחראית על הלמידה מרחוק, ורונית אלוש, אחראית הדרכה ארצית בתקשוב במשרד החינוך.

בשיחה עם אנשים ומחשבים סיפר רפאלי על ההיערכות המהירה של החטיבה, שנועדה לאפשר לתלמידים הללו, כמו גם למוריהם ולבתי הספר שביום יום הם חובשים את ספסליהם, להמשיך את שגרת הלימודים למרות הצורך בבידוד. המשרד לא משתמש לצורך כך באמצעים חדשים, אלא במערכות הטכנולוגיות שהוא פיתח ומפעיל לאורך השנה.

"שיטת הפעולה של החטיבה שלנו היא שמה שעובד בשגרה יעבוד גם בחירום, ולכן אנחנו ערוכים בכל רגע לספק את כל הדרישות של בתי הספר ללמידה מרחוק – מבחינת תכנים ותשתיות כאחד", אמר רפאלי. "יש לנו בנק ענק של תכנים שאנחנו מכינים במשך כל השנה, ובמצבים כמו הקורונה אנחנו שולפים את החומרים ומתאימים אותם לצרכים של אותם בתי ספר".

תלמידי הקורונה ועוטף עזה – באותו השבוע

"בימים האחרונים הפעלנו את המערך במקביל גם עם תלמידי הקורונה וגם עם ילדי עוטף עזה, ששוב נמנעה מהם ההגעה לבתי הספר עקב ההסלמה האחרונה. שם, לצערי, יש כבר ניסיון רב ושגרת החירום מוכרת לנו ולהם, גם בהיבט הזה", ציין.

איך זה קרה בפועל?
"מיד לאחר שמנכ"ל המשרד הורה על היערכות לשגרת לימודים בחירום, ביקשתי מכל המפקחים של התקשוב שעובדים איתי למפות את התשתיות הקיימות בבתי הספר ולאפשר לתלמידים להתחבר למערך הלימודים מרחוק. ההיערכות כללה את המהלכים הבאים: הנגשנו את השימוש בסביבות למידה אונליין עבור המורים והתלמידים, וכל בית ספר חבר לחדרי לימודים וירטואליים, כולל אלה שלא משולבים עדיין בתכנית התקשוב. בסביבות הלמידה הדיגיטליות, המורים מקצים משימות לתלמידים, בדיוק כמו בכיתה הרגילה. יחד עם המורים שקיבלו הדרכה מתאימה נבנו מערכי שיעור, מה לומדים בכל יום ואילו מטלות התלמידים בבית צריכים לעשות, כחלק משגרת לימודים מחייבת.

למידה מרחוק - לתלמידים שנאלצו או נאלצים להישאר בבית עקב הקורונה או מתקפות הטילים. אילוסטרציה: BigStock

למידה מרחוק – לתלמידים שנאלצו או נאלצים להישאר בבית עקב הקורונה או מתקפות הטילים. אילוסטרציה: BigStock

במקביל, המורים קיבלו את התשתיות והמערכות המתאימות, שמאפשרות להם להעביר שידורים מקוונים לקבוצות תלמידים או לתלמידים באופן פרטני, ושילבנו את התלמידים שבבידוד במערך השיעורים הפרטיים אונליין שכאמור, אנחנו מפעילים באופן שוטף לכל אוכלוסיית התלמידים".

רפאלי אמר כי "התלמידים שלומדים מרחוק חשופים לתכנים נוספים, שכוללים שידורי אקדמיה, שמאפשרים להם לצפות בתכני העשרה על תחומי דעת שונים שמעניינים אותם".

רמת היענות גבוהה ביותר

הוא ציין בסיפוק שרמת ההיענות ללמידה מרחוק גבוהה ביותר. "המורים מגיבים לכך למרות האתגר שלהם: לנהל מעקב מרחוק אחר התקדמות הלמידה של התלמידים – משימה מורכבת וקשה בזמנים רגילים, ועל אחת כמה וכמה במצב חירום".

ככלל, לדברי רפאלי, "עד כה אנחנו רואים התגייסות מלאה של כל הצוותים החינוכיים והתלמידים. אנחנו מקיימים הערכות מצב שוטפות וישיבות דיווח, כדי לוודא שהתלמידים יוכלו להמשיך בשגרת הלימודים למרות המצב המיוחד".

לסיום ציין רפאלי שני היבטים חשובים נוספים: האחד הוא העובדה שמערכת הלמידה מרחוק משמשת גם לשיחות אישיות בין תלמידים למורים, לשיחות קבוצתיות ולמפגשים וירטואליים עם פסיכולוגים, בגלל המצב המיוחד והמלחיץ שהם שרויים בו. ההיבט השני הוא אפשור הלמידה מרחוק גם לתלמידי החינוך המיוחד. "זיהינו שלא לכולם יש את האמצעים הבסיסיים להתחבר למערך המקוון. במהלך מהיר, פניתי לגורמים שונים, שותפים ועמותות, כדי שיציידו את התלמידים הללו כדי שיוכלו להשתלב במערך, על פי הצרכים שלהם", אמר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רפי

    לא הייתם מוכנים זה under statesmen למצב הקטסטרופי שהייתם בו. הילדים, כמו תמיד לא שווים תקציבים וגם לא שווים תותחי טכנולוגיה אמיתייים שיכולים גם לעשות דברים טובים

  2. אורה

    פח אשפה משרד החינוך ובמיוחד הטכנולוגיה

אירועים קרובים